Hej Bantufolket.
Jag har ett stort problem som jag har tampats med i en veckas tid. Efter att ha läst till mina ögon blöder varje kväll så har jag fortfarande inte lyckats få in Ubuntu(ens någon version) i min nya EEE Box 1012 som är förinstallerad med Win7.
Problemet är att datorn inte har en cd-rom. Jag tänkte "ska väl gå med USB? javisst". Men det var inte lätt. Jag har inte ens varit nära att lyckas. Jag har laddat ner alla möjliga nätinstallationer och iso-filer och dessutom kört genom UNetbootin. Utan framgång. Jag vet inte ens om datorn klarar av ubuntu.
Det ubuntu jag är ute efter är server-versionen. Kanske inte funkar, som någon sa. Men i annat fall vill jag ha en version enbart med terminal, inte något desktop, då kör jag win7 istället. Utan min EEE box ska vara server och inte dras ned av desktop(övertyga mig inte, jag vill ju ha terminal).
Jag behöver hjälp med dessa saker.
1. Vilken avbildningsfil alt nätinstallsfil behöver jag? Terminal-version, om så behövs kan jag ta en äldre. Är det amd64-installationen jag ska ha till den här datorn?
2. Ska jag starta datorn och försöka boota från USB, eller ska jag köra in det genom Win7?
3. Ska jag använda UNetbootin till detta?
Jag tror att jag har gjort mig tydlig med detta inlägg. Även om jag kan framstå som amatör så har jag jobbat hundratals timmar med *nix.
Är så tacksam för svar!
Mvh
minbox
EEE Box 1012 - Installation av Ubuntu från USB-minne
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: EEE Box 1012 - Installation av Ubuntu från USB-minne
Hej!minbox skrev: 2. Ska jag starta datorn och försöka boota från USB, eller ska jag köra in det genom Win7
Det här hjälper väl knappast dig, men jag har aldrig haft några problem med att installera från USB. Jag rekommenderar ovanstående metod, det är den som har fungerat för mig. Jag har helt enkelt ändrat uppstartsdisk i BIOS, pluggat in USB-minnet med operativsystemet på och startat om datorn. Jag antar att du redan gjort följande steg, varför det inte fungerar vet jag inte.
Bästa hälsningar,
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Re: EEE Box 1012 - Installation av Ubuntu från USB-minne
1) Ser inte varför du inte skulle kunna boota med vilken som helst
2) Boota från usb. Se till så att du verkligen har stöd för det (kolla BIOS)
3) Det vet jag inte vad det är, men det är inte svårare än;
Om det är så att du inte kan boota från usb, så kan du faktiskt boota direkt från en avbild med grub2... Eller boota över nätverk (pxe).
2) Boota från usb. Se till så att du verkligen har stöd för det (kolla BIOS)
3) Det vet jag inte vad det är, men det är inte svårare än;
Kod: Markera allt
dd if=/image.img of=/dev/sdb1
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?