Har tappat rättigheterna till disk! Går inte att ändra[LÖST]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
buskerika
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Har tappat rättigheterna till disk! Går inte att ändra[LÖST]

Inlägg av buskerika »

Idag när jag skulle lägga till några filer i min iPod via Rhythmbox hade jag helt plötsligt inga rättigheter till det. Hittade en tråd här med en lösning som jag testade men det funkade inte, jag skrev

Kod: Markera allt

gksu nautilus
för att gå in och ändra rättigheterna från root till "er" som är mitt konto (f.ö. det enda på datorn) men det gick inte, jag fick detta meddelande:

Tyvärr, kunde inte byta ägaren för "iPod":
Fel vid inställning av ägare: Operationen inte tillåten

Jag bifogar terminaltexten och hoppas någon kan förstå och hjälpa mig!

Som jag förstår det så borde det räcka att komma åt rättigheten att ändra rättigheten på den flyttbara disken (iPod) för att jag ska kunna göra vad jag vill med den i vilket program jag vill?

er@er-desktop:~$ gksu nautilus

** (nautilus:23597): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'UploadFinished'

** (nautilus:23597): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'DownloadFinished'

** (nautilus:23597): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'ShareCreateError'
Initializing nautilus-gdu extension
Initializing nautilus-image-converter extension
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerade fel 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Filen eller katalogen finns inte
Please ask your system administrator to enable user sharing.

Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerade fel 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Filen eller katalogen finns inte

--- Hash table keys for warning below:
--> l2065
--> root
--> inode/directory
--> er
--> l2081
--> l2098
Shutting down nautilus-image-converter extension
Shutting down nautilus-gdu extension

(nautilus:23597): Eel-WARNING **: "unique eel_ref_str" hash table still has 6 elements at quit time (keys above)

(nautilus:23597): Eel-WARNING **: "nautilus-directory.c: directories" hash table still has 8 elements at quit time
er@er-desktop:~$ gksu nautilus
(nautilus:23731): Eel-CRITICAL **: eel_preferences_get_boolean: assertion `preferences_is_initialized ()' failed

** (nautilus:23731): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'UploadFinished'

** (nautilus:23731): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'DownloadFinished'

** (nautilus:23731): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'ShareCreateError'

--> root
--> inode/directory
--> l2098
--> l2081

(nautilus:23731): Eel-WARNING **: "unique eel_ref_str" hash table still has 4 elements at quit time (keys above)

(nautilus:23731): Eel-WARNING **: "nautilus-directory.c: directories" hash table still has 4 elements at quit time
er@er-desktop:~$
Senast redigerad av 3 buskerika, redigerad totalt 19 gång.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Har tappat rättigheterna till disk! Går inte att ändra

Inlägg av mcNisse »

Har du satt root lösen? Om inte använd gksudo istället. Jag tycker det ser ut som du inte får root behörighet...
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

mcNisse skrev:Har du satt root lösen? Om inte använd gksudo istället. Jag tycker det ser ut som du inte får root behörighet...
jo jag fick ju skriva mitt lösenord. Men jag testade nu med "gksudo" istället (skillnad?) men det blev inte bättre, snarare sämre (gillar inte varningarna..):

er@er-desktop:~$ gksudo nautilus

** (nautilus:24188): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'UploadFinished'

** (nautilus:24188): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'DownloadFinished'

** (nautilus:24188): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'ShareCreateError'

--> root
--> inode/directory
--> l2098
--> l2081

(nautilus:24188): Eel-WARNING **: "unique eel_ref_str" hash table still has 4 elements at quit time (keys above)

(nautilus:24188): Eel-WARNING **: "nautilus-directory.c: directories" hash table still has 4 elements at quit time
er@er-desktop:~$ 
Användarvisningsbild
Substrata

Inlägg av Substrata »

I terminalen:

cd katalogen
sudo chown -R er .
Användarvisningsbild
Substrata

Inlägg av Substrata »

Ser att jag läste för fort, så du kan förbise mitt tidigare svar. Jag har själv ingen iPod, så det återstår rent gissverk. Är enheten monterad med samba, eller är det något annat som nautilius i förbifarten gnäller över? Kan du lista utskriften av mount från terminalen, eller rättigheterna för filerna i den monterade enheten?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Nautilus är konstig imho. Samba borde inte bråka med dig...

Det kan fungera att göra det direkt som Substrata skriver, det är värt ett försök.

Annars kan du testa att göra operationen den lite besvärligrare varianten. Montera den med rätt rättigheter direkt istället ;)
typ

sudo mkdir -p /media/midIpod
sudo mount -t vfat /dev/XXXX /media/minIpod -o uid=$(uid -u)
Där du byter ut /dev/XXXX mot rätt device. Eventuellt kanske du behöver byta filsystemstyp, har ingen aning om vad som körs i podden.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

Substrata skrev:Ser att jag läste för fort, så du kan förbise mitt tidigare svar. Jag har själv ingen iPod, så det återstår rent gissverk. Är enheten monterad med samba, eller är det något annat som nautilius i förbifarten gnäller över? Kan du lista utskriften av mount från terminalen, eller rättigheterna för filerna i den monterade enheten?
Hur listar man utskriften av mount i terminalen? Rättigheterna om man tittar på Rättigheter under Egenskaper är "root" och det går inte att ändra som sagt. Det märkliga är ju att det har funkat felfritt t.o.m i förrgår, det var igår som allt plötsligt havererade och det borde ju ha varit en uppdatering som förorsade det eftersom jag inte gjort något speciellt med systemet själv.
mcNisse skrev:Nautilus är konstig imho. Samba borde inte bråka med dig...

Det kan fungera att göra det direkt som Substrata skriver, det är värt ett försök.

Annars kan du testa att göra operationen den lite besvärligrare varianten. Montera den med rätt rättigheter direkt istället ;)
typ

sudo mkdir -p /media/midIpod
sudo mount -t vfat /dev/XXXX /media/minIpod -o uid=$(uid -u)

Där du byter ut /dev/XXXX mot rätt device. Eventuellt kanske du behöver byta filsystemstyp, har ingen aning om vad som körs i podden.
Vad gör koden? Menar du att jag ska mounta iPoden i en mapp jag skapar själv? Men ska jag ansluta enheten efter kommandona då? Tror att iPoden körs i msdos (?!) men som sagt har det ju funkat felfritt hittills så vad kan det spela för roll?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Skriv mount i en terminal så listar du allt som är monterat.
buskerika skrev:Vad gör koden? Menar du att jag ska mounta iPoden i en mapp jag skapar själv? Men ska jag ansluta enheten efter kommandona då? Tror att iPoden körs i msdos (?!) men som sagt har det ju funkat felfritt hittills så vad kan det spela för roll?
Skaper en katalog. Sedan monteras ipodden i katalogen som kapats.
Ja
Nej, ipodden måste vara istoppad innan du kör mount.
Filsystemet spelar stor roll, fel filsystem och mount kan inte montera. msdos är inget filsystem oftas är det fat32 som används. vfat klarar av både 16 och 32 bitars fat.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

Oj, när jag startade om datorn så funkade allt igen, vet inte varför jag testade det innan jag gjorde något av det ni föreslog men ibland brukar det lösa vissa problem... Dumt av mig att inte testa det innan jag gjorde inlägget! Jag är ändå irriterad över det hela eftersom jag inte vet vad som sket sig. >:D

Tack för att ni visade intresse och försökte klura ut lösningar!
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"