Digital ingång ej tillgänglig. [Ickeproblem]

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
Ulf Sjödin
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Digital ingång ej tillgänglig. [Ickeproblem]

Inlägg av Ulf Sjödin »

Hej!

Jag såg det först i X-Plane. Upplösningen i spelet var konstigt. Kanske för att jag hade pillat lite i spelets inställningar angående upplösning. Men jag ställde tillbaka värdena som var när det fungerade.

Men jag fick för mig att kolla om det fungerade att få till något med Auto/set på bildskärmen.
Då märkte jag att något var konstigt med grafikinställningarna. När jag trycker på Auto/set knappen så får jag meddelandet att: Digital ingång inte tillgängligt. Om jag kollar i System -> inställningar -> Skärm så får jag meddelandet:

Det verkar som drivrutinen för ditt grafikkort inte har stöd för de nödvändiga utökningarna för att använda detta verktyg. Vill du använda verktyget från din grafikdrivrutinsleverantör istället?

Helt klart så saknas något. Men vad?

I terminalen fungerar glxgears så det är inte det. Jag har "geleaktiga fönster" och roterande kub i Compiz, och det fungerar också fortfarande bra.

Är det nåt annat?
Senast redigerad av 1 Ulf Sjödin, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Digital ingång ej tillgänglig.

Inlägg av Cadryc »

Om man använder en proprietär drivrutin så är det inte alal inställningar som System → Inställningar → Skärm kan göra. I System → Administration → Hårdvarudrivrutiner ser du om du har en proprietär drivrutin installerad. Använd då istället Nvidia X server settings eller ATI Catalyst Control Centre, beroende på om du har ett grafikkort från nvidia eller ati. Jag tror att respektive program återfinns under System → Administration, System → Inställningar, Program → Systemverktyg eller Program → Tillbehör
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Ulf Sjödin

Inlägg av Ulf Sjödin »

Hej!

Jag har tittat i NVIDIA X server settings.
Jag kunde inte se att något var fel. En massa information om bildskärm och grafikkort var det men inget som säger att det är något galet.
Söker jag i Hårdvarudrivrutiner så ser jag två installerade drivrutiner för Nvidia varav den senare är aktiverad.
Skärmbild.png
Skärmbild.png (187.49 KiB) Visad 2249 gånger
Jag har väl inga problem på grund av detta, men det är lite störande att saker inte fungerar.
Och här brukar man få utmärkt hjälp med det mesta.

Dessutom vill jag lära mig. Så det här ser jag som en lektion i Linuxskolan :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Synd då att jag inte återvänder till tråden förrän nu ::)

Vet du vad det är för modellbeteckning på grafikkortet? Det står att finna i Nvidia X server Settings.

Användarvisningsbild
Ulf Sjödin

Inlägg av Ulf Sjödin »

Hej!

Ingen fara. Jag har själv inte kollat in den här tråden på ett tag. Det är ju ingen ko på isen för min del.

Jag sitter på jobbet nu men ska kolla detta när jag kommer hem
Användarvisningsbild
Ulf Sjödin

Inlägg av Ulf Sjödin »

Hoppas att det är den här informationen du behöver:

Graphic Processor: GeForce 7050 PV / nForce 630a
VBIOS Version: 05.67.32.25.00

Om det är mer eller annan information du behöver så säg till.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Tackar, det var "Geforce 7050" jag var ute efter. Men tyvärr hittade jag inget mer, det närmaste jag kom är den här tråden http://forums.x-plane.org/index.php?showtopic=32035 där folk har problem med att få till helskärm i xplane, men det finns ingen lösning i tråden och så är den från 2008.

Det som står här känner du säkert till redan antar jag men postar länken ändå http://wiki.x-plane.com/Changing_the_Resolution

Angående "Digital ingång" så har jag glömt att nämna att du antagligen använder VGA-ingången på skärmen, och den säger bara att ingenting är inkopplat i den digitala ingången. Ingenting är för den skull fel.
VGA kallas ibland även för D-Sub och är vanligtvis en blå kontakt. Detta är en gammal standard för analog bildsignal som bildskärmar med den gamla CRT-tekniken ville ha ("tjocka" skärma) eftersom det i sig är analog teknik.
DVI heter det digitala gränssnittet för skärmkontakten. Det är vanligtsvis en vit kontakt som är något bredare än VGAkontakten. Platta skärmar är digitala helt igenom så när de får en analog bildsignal genom VGAkabel gör de om den till digital innan den visas. I datorn är allt digitalt, så med DVI slipper man mellansteget med att göra bildsignalen analog för att sedan göra den digital igen. DVI ska även ge något bättre bild, men det är inget som jag själv har märkt av.

Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"