Ubuntu fryser vid laddningsskärmen, HJÄLP! [LÖST]
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
Ubuntu fryser vid laddningsskärmen, HJÄLP! [LÖST]
Yo, jag skaffade Ubuntu 6.10 igår å skulle installera idag. Har mha partition magic gjort en linuxpartition och en sammanlagd "yta" för den och min windows. men iaf, efter skärmen där man väljer om man vill installera, felsöka cdn, installera i felsäkert läge osv så FRYSER den. kommer ett felmeddelande, ungefär såhär är det(det är ju bara framme i ½sekund så man hinner inte se allting):
PC: Cannot allocate resource region 3 of device 0000:00:00
eller
PCI: Cannot allocate resource region 3 of device 0000:03:00.0
skulle vara sjysst om någon har nån lösning på detta... disken är nyformatterad.
tack å hej - Kalle
PC: Cannot allocate resource region 3 of device 0000:00:00
eller
PCI: Cannot allocate resource region 3 of device 0000:03:00.0
skulle vara sjysst om någon har nån lösning på detta... disken är nyformatterad.
tack å hej - Kalle
Senast redigerad av 1 Emil.s, redigerad totalt 9 gånger.
fd. Shadow här på forumet
SV: Ubuntu fryser vid laddningsskärmen, HJÄLP!
Hej Kalle !
Hade i stort sätt samma problem. Jag löste det genom att installera 6.06 istället och uppdaterade
till 6.10 online. Det är några här på forumet som gjorde så, istället för att felsöka...
Kanske det hjälper ?
/peter
Hade i stort sätt samma problem. Jag löste det genom att installera 6.06 istället och uppdaterade
till 6.10 online. Det är några här på forumet som gjorde så, istället för att felsöka...
Kanske det hjälper ?
/peter
- ninetwozero
- ninetwozero
samma problem med 6.06, såg nu att det fanns en lösning på detta i forumet, kan nån tolka vad man ska göra?
(det var du som skrev i den me
)
Apparently I accidentally downloaded Dapper. Edgy works when I switch all the AHCI's back to IDE in the BIOS. Woops.
(https://launchpad.net/ubuntu/+source/li ... +bug/57502)
AHCI ---> IDE... Hur? :p

Apparently I accidentally downloaded Dapper. Edgy works when I switch all the AHCI's back to IDE in the BIOS. Woops.
(https://launchpad.net/ubuntu/+source/li ... +bug/57502)
AHCI ---> IDE... Hur? :p
Senast redigerad av 1 ninetwozero, redigerad totalt 8 gånger.
För att komma in i datorns BIOS så brukar man (oftast) trycka på "Delete" "F4" eller "F1" när datorn startar upp (innan windows eller Ubuntu har börjat att ladda). Det brukar stå på skärmen......
"Press "delete" (eller nån annan tangent) to enter setup.
Men det kanske du redan visste?
Men var försiktig bara när du ställer om.

"Press "delete" (eller nån annan tangent) to enter setup.
Men det kanske du redan visste?
Men var försiktig bara när du ställer om.

- ninetwozero
jodå det vet jag
F1 på min dator... hur ställer jag om?! hittade inget sådant tidigare..
(UHCP)

Det är inte alla BIOSar som tillåter att man gör det tydligen.Shadow skrev: jodå det vet jagF1 på min dator... hur ställer jag om?! hittade inget sådant tidigare..
(UHCP)
- ninetwozero
så jag kan inte installera ubuntu? 

Lite trist att det skall skilja så mycket när man installerar Ubuntu. Själv så installerade jag 6.10 utan problem.
Som tur är så finns det många kunniga här som säkert kan hjälpa dig bättre än jag.
Som tur är så finns det många kunniga här som säkert kan hjälpa dig bättre än jag.

- ninetwozero
vi får hoppas de, ville verkligen slippa Windows 
tack ändå

tack ändå

Det går snart in nån mer kunnig och hjälper dig skall du se.Shadow skrev: så jag kan inte installera ubuntu?![]()

jorå.. det skall nog gå..
min gissning ät att du har ett nVidia grafikkort och den drivern som laddar det grafiska under installationen har en bugg i sig.
Prova att ladda ner "Alternate install CD", inte lika snygg installation kanske, men borde fungera.
När du sen installerat systemet så kan du installera nyare grafikdrivrutiner. (detta gäller ju i.o.f.s. om det är buggen i nv drivern som spökar, det skall fungera med nvidia drivern istället)
min gissning ät att du har ett nVidia grafikkort och den drivern som laddar det grafiska under installationen har en bugg i sig.
Prova att ladda ner "Alternate install CD", inte lika snygg installation kanske, men borde fungera.
När du sen installerat systemet så kan du installera nyare grafikdrivrutiner. (detta gäller ju i.o.f.s. om det är buggen i nv drivern som spökar, det skall fungera med nvidia drivern istället)
blogg @ Gargamel.NU
- ninetwozero
blogg @ Gargamel.NU
- ninetwozero
aha thx..
har dock fått en installationscd för 4.10 så det kommer väl gå bra att installera det och uppdatera sedan?
har även fått en fedora, vad rekommenderar du: ubuntu eller fedora? (inte säkert att nån funkar
)

har även fått en fedora, vad rekommenderar du: ubuntu eller fedora? (inte säkert att nån funkar

Gissa.Shadow skrev: har även fått en fedora, vad rekommenderar du: ubuntu eller fedora? (inte säkert att nån funkar)

Allvarligt talat, Fedora och Ubuntu är ganska lika, men funkar inte Ubuntu så testa med Fedora eller nån annan dist.
Datorer?
1: Stationär Celeron 2.6GHz, 1024 MB ram, 2x250 GB hd, Geforce 6600, DVD-rw, Microtower. Dualboot, EdgyEft med Beryl / XP (allting-dator)
2. Laptop 800 MHz, 512 MB ram, 20 GB hd, cd-rw. EdgyEft. (jobbdator)
3. Stationär Celeron 2.6 GHz, 512 MB ram, 80 GB hd, Geforce 6200, DVD-RW, Shuttle. WinXP. (speldator)
Peace Out.
1: Stationär Celeron 2.6GHz, 1024 MB ram, 2x250 GB hd, Geforce 6600, DVD-rw, Microtower. Dualboot, EdgyEft med Beryl / XP (allting-dator)
2. Laptop 800 MHz, 512 MB ram, 20 GB hd, cd-rw. EdgyEft. (jobbdator)
3. Stationär Celeron 2.6 GHz, 512 MB ram, 80 GB hd, Geforce 6200, DVD-RW, Shuttle. WinXP. (speldator)
Peace Out.
- ninetwozero
ok ska prova
vad gör packningsgrejjerna? har hört att det är den STORA skillnaden mellan ubuntu och fedora.

- ninetwozero
omg... ubuntu 4.1 funkade me livecdn, dock samma problem men den kommer foerbi, vars finns sprakinstallningarna? lol maste hitta dom och sedan hur man installar ubuntu... 4.1 verkar vara oldschool >D
Vad är det för hårdvara du använder?
Det kanske blir lättare att lokalisera var problemet ligger om vi vet vilka komponenter som finns i din datorlåda.
Själv så använder jag ett Asus A7V333 och ett ATI Radeon 9600 pro grafikkort. Jag testade att installera Ubuntu 6.10 när jag hade mitt förra NVIDIA Geforce FX 5700 LE, och det fungerade fint i båda fallen.
Hur mycket internminne har du? (osv)
Det kanske hjälper proffsen här att hjälpa dig bättre. Räkna inte dit mig bara, jag är nybörjare på Ubuntu jag också, men jag har kört Mandrake förut, så helt ovan vid linux är jag inte.
Det kanske blir lättare att lokalisera var problemet ligger om vi vet vilka komponenter som finns i din datorlåda.
Själv så använder jag ett Asus A7V333 och ett ATI Radeon 9600 pro grafikkort. Jag testade att installera Ubuntu 6.10 när jag hade mitt förra NVIDIA Geforce FX 5700 LE, och det fungerade fint i båda fallen.
Hur mycket internminne har du? (osv)
Det kanske hjälper proffsen här att hjälpa dig bättre. Räkna inte dit mig bara, jag är nybörjare på Ubuntu jag också, men jag har kört Mandrake förut, så helt ovan vid linux är jag inte.
- ninetwozero
aight ska foersoka skriva sa mkt som jag kan, har lite problem me tangentbordsuppsattningen
amd athlon 64 3500+
250gbs hd, vette fan vad
1.5gb ram
Nvidia GeForce 6200se TC 64mb
ingen aning vad jag har foer moderkort..
amd athlon 64 3500+
250gbs hd, vette fan vad
1.5gb ram
Nvidia GeForce 6200se TC 64mb
ingen aning vad jag har foer moderkort..