Emil.s skrev:Det är mycket riktigt att man kan välja att kryptera hemkatalogen när man installerar. Då krypteras som sagt ~/.
Prestanda förlusten finns ju såklart, men det är inget man märker av. Min server har då inga problem att skriva filer i 100+MiB/s om man skickar dem över nätverket, och det är ingen värstingmaskin.
Lösenorden sparas i /etc/shadow, men det är ju en saltad hash, så det är ju inte mycket att ha om lösenordet är starkt.
Det låter lovande.
Men nu hade jag tänkte krångla till det "lite" och prova något jag inte kan , som omväxling.

(det var alltså tänkt som ett skämt.......i fall någon nykomling till forumet skulle läsa det här)
I trådarna tidigare och slutligen (eventuellt) denna ,har jag fått hjälp att vaska fram en lösning som fyller behoven för några tillfällen och användande.
1) Usb-installationen som är bekväm att ha med sig. Som PCn man använder ser ut som den ska vart man än kommer.
2) Stickan jag sände med dottern på "jorden runt på 80dagr". Men autostart på Facebook, Gmail, Dropbox (för att familjen ska få se några av bilderna) och mycket mera. Så hon inte saknar dessa anledningar att hålla mor o far lugnare. En image av stickan är gjord så att hon snabbt kan få en ny per post. Eftersom den första kommer att vara borta inom kort.
3)Tjänste-stickan som innehåller somligt som inte bör bli publikt occh därför bör krypteras. Särskilt som jag tänkte ha en till varje byxficka, bil-, hus-, cykelnyckel och några i reserv ( ifall hustrun tvättat den nästsista).

..........Men om USB-protokolet inte tål en sådan utökad belastnig (om så är fallet),
utan kommer att göra PCn långsam. Då kommer den inte att användas. Ty tid occh ro har jag tänkt mig efter reinkarnationen.
Så...........tror du att något av alla alternativ är att föredra?
EDIT:
Jo just det 16GB-USB-sticka är nu nere på 250sek.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,141000000