Byta ut W2K3 server mot Ubuntu Server?!

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Byta ut W2K3 server mot Ubuntu Server?!

Inlägg av Kirill »

Hejsan!

Nu kommer jag efter att ha använt Windows som primära OS byta ut dessa mot Ubuntu för gott... Men vägen dit har varit lång och kantas av att jag känner mig lite osäker på hur jag ska lyckas få till det hela på ett smärtfritt sätt!

Servern i fråga har tidigare stått och tuffat på med pfSense men då jag ville använda den till mer än enbart router så smällde jag in W2K3 som agerar DHCP, DNS och lite annat =)
Men nu är jag så innerligt less på Microsoft så nu kommer allt som har med Windows hemma att lyftas bort för att ersättas med Ubuntu på fullt allvar :) Även sambons burk kommer få Ubuntu ;D

Men nån som har nå tips alt. en guide när det kommer till att sätta upp Ubuntu (Inväntar nya 10.04) som server =) Med DHCP, lagring på nätverket osv...
Just nu är ju filsystemet NTFS, så hur bra är stödet för det i Ubuntu Server? Behöver jag skyffla undan allt på den disken för att sen göra om till Ubuntu´s filsystem?

Vänligen
Kirill
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Byta ut W2K3 server mot Ubuntu Server?!

Inlägg av Hund »

ntfs-3g fungerar bra och när jag använde för 2-3 år sedan var det stabilt och jag hade aldrig problem. Men NTFS i sig är ju inte ett bra filsystem, jag skulle nog göra mig besväret att ordna t.ex Ext3/4 eller liknande. Men det är bara jag. :P

Ska du dela över det lokala nätverket fungerar Samba väldigt bra, bättre än SMB själv ironiskt nog.

http://www.lathund.nu/2008/08/24/komma-igang-med-samba/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Men har du bara Ubuntu på nätverket kan du lika gärna köra NFS istället för Samba.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Tack för svaren =)
Det är så att jag vet inte hur den gamla krysslådan står sig när det kommer till linux i nätverk =/ Använder den som mediecenter hemma genom att streama film över nätverket från servern...

Men blir så att jag inhandlar en extra disk, formaterar med något av linux filsystem, flyttar över filerna och formaterar den disken som har NTFS ^^
Webmaster för

Mina guider
Andersen

Inlägg av Andersen »

Vill du ha en enklare lösning, så kan du kolla på den här distributionen. ClearOS http://www.clearfoundation.com/

Brandvägg + Server i ett enda paket. Web gränssnitt för att konfigurera servern.
perepost
Kontakt:

Inlägg av perepost »

SME server är en annan förkonfigurerad paketlösning med webgränssnitt, byggd på RHEL (4 för tillfället, 5 är på gång).
Enklare att komma igång med än Ubuntu Server, jag själv använder bägge för tillfället men till olika saker.
Om du berättar mer vad du vill göra så kanske vi kan bli lite mer detaljerade...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Kirill skrev:Tack för svaren =)
Det är så att jag vet inte hur den gamla krysslådan står sig när det kommer till linux i nätverk =/ Använder den som mediecenter hemma genom att streama film över nätverket från servern...

Men blir så att jag inhandlar en extra disk, formaterar med något av linux filsystem, flyttar över filerna och formaterar den disken som har NTFS ^^
Vet inte vad Xbox har som standard, men använder men t.ex XBMC så finns ju stöd för SMB.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Sådär... Då gjorde man slag i saken idag och slängde ut W2K3 server och in med Ubuntu Server 9.10 ;D

Nu ska jag bara få till så att sambon och jag själv får tillgång till Internet via servern... ^^
Webmaster för

Mina guider
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"