Hur funkar Ati nu???
Hur funkar Ati nu???
Så, jag sitter här och funderar på att köpa nytt grafikkort till HTPC:n men har svårt att bestämma mig, kollat på Ati:s 5xxx serie och man verkar få mycket för pengarna så frågan är nu till er som har Ati kort, hur ser stödet ut idag? Vill minnas att det inte var sådär jättebra för ett halvår sedan.
Acer 5739 C2D P8700 GF 240M 1024MB HTPC PB Imedia x1607 C2D quad 2,4ghz 3 g ram Ati 5770 1024MB
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hur funkar Ati nu???
Själv har jag aldrig haft några problem under 5 år med ATi. Du får rådslå med resten av folket härChichin skrev:Så, jag sitter här och funderar på att köpa nytt grafikkort till HTPC:n men har svårt att bestämma mig, kollat på Ati:s 5xxx serie och man verkar få mycket för pengarna så frågan är nu till er som har Ati kort, hur ser stödet ut idag? Vill minnas att det inte var sådär jättebra för ett halvår sedan.

JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Har du tänkt dig hårvaruavkodning av film eftersom det är en HTPC? Glöm det med ATI, det är Nvidias VDPAU som gäller. Men du kan säkert få ut bild på skärmen, till och med i rätt upplösning 

Japp, det är till en HTPC så lär bli Nvidia då, tips på bra lågprofilkort då?? Med lite kräm i ändå?
Senast redigerad av 1 Chichin, redigerad totalt 2 gånger.
Acer 5739 C2D P8700 GF 240M 1024MB HTPC PB Imedia x1607 C2D quad 2,4ghz 3 g ram Ati 5770 1024MB
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
https://help.ubuntu.com/community/Restr ... ayAndHDDVD
Att det skall vara omöjligt med ATI får stå för den som påstår det .
VDPAU är ju mer nödlösning för just NVIDIA eftersom processorn gick i botten vid uppspelning utav HD-format men det här är gamla nyheter...
VDPAU är ju mer nödlösning för just NVIDIA eftersom processorn gick i botten vid uppspelning utav HD-format men det här är gamla nyheter...
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag kan ju hälsa samtliga att jag kollat på både 720p och 1080p-filmer med mitt HD4670PRO utan problem.
Lite flimmer men jag tror att det kan vara VLC som fibblar lite.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
mrfab skrev:https://help.ubuntu.com/community/Restr ... ayAndHDDVD
Det går naturligtvis att avkoda film endast med hjälp av processorn, som man gjort i alla tider. Men om man ändå har ett grafikkort är det väl lika bra att använda det till något vettigt. Det möjliggör dessutom att man kan bygga en HTPC med enbart ett bra grafikkort och en dålig processor, och ändå kunna spela upp 1080p. Nu tänker jag lägga ner det här, innan det urartar till ett flamewar.Dagon^ skrev:Jag kan ju hälsa samtliga att jag kollat på både 720p och 1080p-filmer med mitt HD4670PRO utan problem.
Kolla Prisjakt på PCIe-kort, Geforce-grafikprocessor, lågprofil. Direktlänk som kanske eller kanske inte fungerar: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s ... =s51377985Chichin skrev:Japp, det är till en HTPC så lär bli Nvidia då, tips på bra lågprofilkort då?? Med lite kräm i ändå?
8400 eller bättre borde duga, dock inte undantaget 8800GTS
Sådär, nu är ett kort beställt, hittade en vara på komplett, ett ersättningskort tydligen eller nåt, ingen kartong eller sladdar eller drivisar men det känns som att man kan leva med det, blev ett sånt här iallafall,
Gainward GeForce GTX 260 896MB
för 1075:- Tyckte det var hyfsat pris, har inte hittat något annat GTX 260 för det priset, billigaste var nog strax över 1500:- tror jag.
Köpte även ett coolermaster 550W, sitter i ett trust nu på 370W, kändes som att det inte var nån ide att chansa med skiten som sitter i nu. S, kommer 550W räcka och vad tror ni om kortet?? Räcker det till te.x starcraft 2?? Kommer kör en lite Windows vista installation som jag har till spel och sen köra nya lucid som man väntar med spänning på!!
Gainward GeForce GTX 260 896MB
för 1075:- Tyckte det var hyfsat pris, har inte hittat något annat GTX 260 för det priset, billigaste var nog strax över 1500:- tror jag.
Köpte även ett coolermaster 550W, sitter i ett trust nu på 370W, kändes som att det inte var nån ide att chansa med skiten som sitter i nu. S, kommer 550W räcka och vad tror ni om kortet?? Räcker det till te.x starcraft 2?? Kommer kör en lite Windows vista installation som jag har till spel och sen köra nya lucid som man väntar med spänning på!!
Nvidia rekommenderar ett nätaggregat på minst 450W till 8800GTS som jag hade innan. Jag körde det utan problem på 350W. Med det sagt tycker jag att du ska testa först och se om det fungerar. Skaffa gärna en sån här billig elmätare som man kopplar mellan uttaget och datorn så kan du kolla om du är orolig.
EDIT: läste inte hela inlägget innan. 550W räcker säkert om du inte har typ tio hårddiskar
EDIT: läste inte hela inlägget innan. 550W räcker säkert om du inte har typ tio hårddiskar

Man ska inte lita för mycket på Watten. Det är vad den leverar på linorna som räknas. Är det ett dåligt nätagg spelar det ingen roll om den specar 2000W, ett Corsair HX 420W skulle iaf vara bättre.
Det finns en tråd om detta på Sweclockers som jag rekomenderar.
Det finns en tråd om detta på Sweclockers som jag rekomenderar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Menar du att spänningen skulle vara instabil på billiga nätaggregat eller?
Dom är billiga, du får inte kvalite för billiga pengar.m!rage skrev:Menar du att spänningen skulle vara instabil på billiga nätaggregat eller?
Nätagg är ingen enkel historia och det finns flera saker att tänka på, viktigast är vad +12volt linan presterar, det är ju på den linan man kör dom tyngre komponenterna. En annan sak är ju t.ex hur effektivt den nyttjar elen. Att köpa ett lite dyare nätagg kan ju bli billigare i längden. Därför tycker jag det är synd när folk köper nätagg hejvilt.

Alltså - nätaggregatets enda uppgift är ju att förse datorn med ström. Viktigt är att de ger rätt spänning, 13V på 12V-linan är inte okej. Annars är det väl inte mycket som skiljer billiga från dyra, förutom att dyra antagligen håller längre och har ibland högre verkningsgrad. Vad menar du egentligen med "presterar"? Det får ju inte förekomma rippel eller spikar, men det tror jag inte är så vanligt i moderna nätaggregat
Sitter med Powercolor Radeon HD5770 utan problem
För att ta ett exempel: Corsair CX 400W PSU presterar bättre än Ace RawDeal Plus 520W PSU. Varför? Kika på specen så ser du att Corsair har mer kräm.m!rage skrev:Alltså - nätaggregatets enda uppgift är ju att förse datorn med ström. Viktigt är att de ger rätt spänning, 13V på 12V-linan är inte okej. Annars är det väl inte mycket som skiljer billiga från dyra, förutom att dyra antagligen håller längre och har ibland högre verkningsgrad. Vad menar du egentligen med "presterar"? Det får ju inte förekomma rippel eller spikar, men det tror jag inte är så vanligt i moderna nätaggregat
Corsairs nätagg är också 80 Plus certifierad, medans Ace inte har ett enda nätagg som kommer över 80% effektivitet, vilket är riktigt dåligt.
Ja plussar man ihop effekten på alla Corsairs anslutningar får man 548W - mer än Aces 523W, men frågan är om man inte måste hålla sig under 400W totalt, även om man kan ta ut hela 20A på 3.3V om man låter bli att ta ut så mycket på 12V. Verkar vara korkad annonsering av Corsair annars, att speca nätaggregatet för mindre än det klarar av... 80 plus är förstås ett annat viktigt argument
Vad menar du med att plussa ihop?m!rage skrev:Ja plussar man ihop effekten på alla Corsairs anslutningar får man 548W - mer än Aces 523W, men frågan är om man inte måste hålla sig under 400W totalt, även om man kan ta ut hela 20A på 3.3V om man låter bli att ta ut så mycket på 12V. Verkar vara korkad annonsering av Corsair annars, att speca nätaggregatet för mindre än det klarar av... 80 plus är förstås ett annat viktigt argument

Corsair:
+3.3V - 20 A
+5V - 20 A
+12V - 30 A
-12V - 0.8 A
+5VSB - 2.5 A
P=UI (effekt = spänning * ström)
Uteffekt för 3.3V: 3.3*20=66W. Lägg ihop alla så blir det 548W, men för Ace blir det 523W.
Det här har gått rejält OT, bryta ut till separat tråd?
+3.3V - 20 A
+5V - 20 A
+12V - 30 A
-12V - 0.8 A
+5VSB - 2.5 A
P=UI (effekt = spänning * ström)
Uteffekt för 3.3V: 3.3*20=66W. Lägg ihop alla så blir det 548W, men för Ace blir det 523W.
Det här har gått rejält OT, bryta ut till separat tråd?
Själv sitter jag på ett Gigabyte HD5770, dock befinner jag mig i Windowsmiljö pga. att jag inte får mitt kort att fungera med Ubuntu än.
Kanske kommer att fungera med nya Lucid?
Jag avbeställde min order på grund av att de mailade mig från komplett, grafikkortet har utgått ur sortimentet
Jävla skit att det ska vara så, tycker de ska erbjuda likvärdigt kort då! Trots att det var ett fyndkort 
Jag avbeställde min order på grund av att de mailade mig från komplett, grafikkortet har utgått ur sortimentet