Köra Dapper på HP DX2000

ogre

Köra Dapper på HP DX2000

Inlägg av ogre »

Hej,

Jag försöker köra Live-CDn på en HP DX2000 (2,8 GHz, 1 gig RAM) och den fryser efter texten "unkompressing Kernel booting Linux." Enbart hårdvarureset funkar. Detta gäller både förstavalet och safe mode.

XP bootar från CD och installerar utan problem.

Vad kan vara fel?
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Köra Dapper på HP DX2000

Inlägg av n4h0j »

Har du kollat om skivan innehåller några fel? Inte helt ovanligt om man har brännt i hög hastighet.
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
ogre

Köra Dapper på HP DX2000

Inlägg av ogre »

Verkar inte vara fel på skivan, däremot så verkar Ubuntu ha problem med USB.

Jag har en Dell 24" skärm med inbyggt USB-hub.

Skärmen sitter i datorn, tangentbordet (även det med USB hub) sitter i skärmen och musen sitter i tangentbordet.

Med denna kombination ansluten så vägrar Ubuntu att boota. Lösningen är att koppla tangentbordet direkt till datorn.

Efter detta lilla problem så hittar jag ingen stans att få Ubuntu live CDn att se vilken skärm jag har (ganska trist att behöva kör1 1280x1024 på en skärm som klarar 1920x1200). Detta finns det en inställning för i Gnome på FC5, så jag antar att Ubuntu har gömt den nånstans oxå?
Användarvisningsbild
n4h0j

Köra Dapper på HP DX2000

Inlägg av n4h0j »

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Detta låter dig konfigurera om X. Där kan du bland annat ställa in skärmupplösning.

Om du har kört FC5 innan så antar jag att du inte har några problem med att använda terminalen...
ogre

Köra Dapper på HP DX2000

Inlägg av ogre »

Nejdå, jag har inte terminalskräck :-)

Om man konfar om X så får jag möjlighet att kryssa i högre upplösningar och dessa finns sedan med i xorg.conf, men det hjälper inte. De valbara upplösningarna kvarstår i GUI:t även efter omstart av gdm och X.

Jag saknar verkligen FC5:s lilla applet där man får välja vilken skärm man har.
Användarvisningsbild
n4h0j

Köra Dapper på HP DX2000

Inlägg av n4h0j »

Det låter konstigt. Väljer du "advanced" när du ska ställa in skärminställningarna?
virtual_void

Köra Dapper på HP DX2000

Inlägg av virtual_void »

Tror att förklarningen är ganska enkel, verkar som live CD:n inte tillåter upplösningar över 1280x1024 i X.
Testade Ubuntu live CD på en PowerPC Mac Mini och allt funkade fint utom att det inte gick att sätta upplösningen högre än 1280x1024 trotts att både dator och skärm (21"LCD via DVI) klarar 1600x1200.
Har inte installerat Ubuntu "på riktigt" på MiniMac:en ännu, men alla de andra systemen jag installerat Kubuntu (Ubuntu med KDE) på så funkar 1600x1200.
ogre

Köra Dapper på HP DX2000

Inlägg av ogre »

Nej, jag har kört från Live-CDn och den har 1600x1200 som högsta valbara upplösning. Däremot så misstänker jag att Live-CDn bara har stöd för CRT-skärmar, alternativt kör 75Hz rakt av på alla upplösningar. Många TFT:er klarar ju inte 1600x1200 i 75Hz och därav den väldigt svarta skärm som jag möttes av när CDn väl bootade.

Så om man får komma med ett önskemål till Ubuntuutvecklarna så är det att bygga in bättre stöd för TFT-skärmar med höga upplösningar. Att behöva köra ctrl-alt-- det första man gör efter boot bara för att den försöker köra en omöjlig upplösning för den skärm den precis har detekterat känns lite trist.

Jag får se om jag orkar installera från Live CDn och testa om xorg.conf läses in bättre då, men att döma av en del sökningar jag gjort på nätet så är det fler personer som har problem att få igång höga widescreenupplösningar i Ubuntu.
virtual_void

Köra Dapper på HP DX2000

Inlägg av virtual_void »

Du har nog rätt, nu när jag tänker efter så kolla jag igenom /var/log/Xorg.0.log på den maskinen och den listade högre upplösningar (tex 1600x1200) med de stod också att var out-of-range.
Det borde däremot inte vara fel i gfx drivaren eftersom min arbetsstation på jobbet och hemma datorn både har ett Radeon kort precis som MiniMac:en (lite olika modeller dock, 7000 på jobbet, 9200 i mac:en och 9800 hemma) och där funkar 1600x1200 utan problem över DVI, de kör å andra sidan inte LiveCD utan en "riktig" installation.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"