Ubuntu 64 bitars eller Ubuntu Netbook remix 32 bit
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ubuntu 64 bitars eller Ubuntu Netbook remix 32 bit
Jag köpte en Samsung NP-N210-JA02SE och är väldigt nöjd med den eftersom den är ljudlös, har fantastisk batteritid och att tangentbordet nog är det bästa som finns på en liten 10.1 tums Netbook.
Jag bytte ut medföljande Win 7 starter till XP Proo och fick ett prestanda-lyft men tänkte dualboot installera Ubuntu på maskinen. Processorn är en N450 som kan köra 64 bitars OS så min fråga är:
- Vad tycker ni, ska jag köra in full Ubuntu 9.10 64 bitars eller Ubuntu Netbook remix 32 bit?
Jag bytte ut medföljande Win 7 starter till XP Proo och fick ett prestanda-lyft men tänkte dualboot installera Ubuntu på maskinen. Processorn är en N450 som kan köra 64 bitars OS så min fråga är:
- Vad tycker ni, ska jag köra in full Ubuntu 9.10 64 bitars eller Ubuntu Netbook remix 32 bit?
Senast redigerad av 1 johnjensen, redigerad totalt 5 gånger.
Re: Ubuntu 64 bitars eller Ubuntu Netbook remix 32 bit
Netbook remixen har ju nåt konstigt interface, anpassat för slöa datorer... (?)
Själv körde jag inte Kubuntu Lucid betan. Flyter på utan problem på min MSI Wind. Så kör med riktiga Ubuntu du, lär knappast funka sämre.
Själv körde jag inte Kubuntu Lucid betan. Flyter på utan problem på min MSI Wind. Så kör med riktiga Ubuntu du, lär knappast funka sämre.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Efter som du frågar så skulle jag testa kdes variant för netbook, http://www.youtube.com/watch?v=kyMbrjfP9Ek
-
Jag kor nu med Netbook remixen fran usb sticka och Netbook remixen interface stor inte mig. Maste saga att lyftet att byta OS tog ett napp till i ratt riktning. Tror anda att jag foljer radet att lagga in riktiga ubuntu for dar vet jag hur man byter tangentbord till Svenska.
Men Remixen fungerar utmarkt pa denna dator och man glommer att man sitter med en liten Atom processor
Tror ni det ar nagon skillnad pa remixen och vanliga Ubuntu om man kor med endast 1 GB DDR2?
Men Remixen fungerar utmarkt pa denna dator och man glommer att man sitter med en liten Atom processor

Tror ni det ar nagon skillnad pa remixen och vanliga Ubuntu om man kor med endast 1 GB DDR2?
-
Efter att testat både Ubuntu Netbook remix och vanliga Ubuntu 64 bitars hela dagen har jag kommit fram till att det blir Ubuntu Netbook remix som känns avsevärt rappare t om från usb sticka. Ubuntu Netbook remix passar också bättre till en liten 10.1 skärm.
Jag skulle villa prova remix på min gamla bärbara men den finns bara för dvd och min bärbara har en cdspelare, kan de inte banta en remixversion så att vi som inte har dvdpelare kan installera den.johnjensen skrev:Efter att testat både Ubuntu Netbook remix och vanliga Ubuntu 64 bitars hela dagen har jag kommit fram till att det blir Ubuntu Netbook remix som känns avsevärt rappare t om från usb sticka. Ubuntu Netbook remix passar också bättre till en liten 10.1 skärm.
Jag kör 9.10 UNR på min Acer Netbook och tycker gränssnittet är helt OK, men också fönstermaximeringen anpassad till netbookens skärm är OK.
Med usbcreator kan man ladda installationen på en usbsticka och behöver ingen DVD/cd.
Med usbcreator kan man ladda installationen på en usbsticka och behöver ingen DVD/cd.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Jag är säker på att min usb på den bärbara är version nr1 och det ät nog ingen vidare fart på den så jag tror inte det går att installera via denwebaake skrev:Jag kör 9.10 UNR på min Acer Netbook och tycker gränssnittet är helt OK, men också fönstermaximeringen anpassad till netbookens skärm är OK.
Det går säkert, brygg lite kaffe under tiden bara.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
-
Gillar verkligen Netbook Remixen. Bootar sällan upp med XP förutom när jag ska titta på digitalkorten jag för över. Bildvisarprogrammet i XP passar mig med att man klickar inne i bilden för att förstora just den delen. Finns inte i de andra Win.versionerna eller i Linux, vad jag vet och har letat samt provar som bara den. Eller har jag fel?
Känns löjligt att ha kvar XP bara för bildvisarprogrammets skull.
Känns löjligt att ha kvar XP bara för bildvisarprogrammets skull.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du kan testa gwenview eller digikam
Hm, gwenview går nog bort pga ditt zoom krav. Digikam verkar ha zoom funktionen, men det är lite mer än ett bildvisarprogram. Här kan du titta på programmet själv, http://www.digikam.org
Hm, gwenview går nog bort pga ditt zoom krav. Digikam verkar ha zoom funktionen, men det är lite mer än ett bildvisarprogram. Här kan du titta på programmet själv, http://www.digikam.org
-
digikam verkar intressant och ska testas. Återkommer...
Nja, är allergisk mot KDE paket
Nja, är allergisk mot KDE paket