Skype för Ubuntu 8.04 LTS
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Re: Skype för Ubuntu 8.04 LTS
Där ser man...
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Jag kör 64-bit Karmic på min huvuddator, som har ett Creative SoundBlaster X-Fi-ljudkort installerat. Har aldrig lyckats få Skype att funka. När jag försöker medHOLMEN skrev:I så fall tycker jag att du tar och uppgraderar till 9.10. Jag har både Skype och BankID igång - på ett 64-bit system dessutom. Och det ska funka lika bra i ett "vanligt" 32-bit.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install skype
När jag sedan kollar i Synaptic, ser jag att förutom »python-skype«, »skysentials« och »skytools«, som alla är installerade, finns det också ett icke-installerat non-free paket på 1B (sic !) som heter »skype«. Vid försök att installera det fås, emellertid, följande meddelande :Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Paketet skype är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Det kan betyda att paketet saknas, har blivit föråldrat eller endast
är tillgängligt från andra källor
E: Paketet skype har ingen installationskandidat
Hur går jag vidare ?...skype:
Paketet skype har ingen tillgänglig version men det finns i databasen.
Det betyder vanligtvis att paketet nämns i ett beroende men aldrig har blivit uppskickad, att det har blivit föråldrat eller att det inte är tillgängligt med hjälp av innehållet i sources.list
Henri
Skype är sluten kod och finns inte i Ubuntus repomhenriday skrev: Hur går jag vidare ?...
Henri
Med senaste version så stöds även PulseAudio
http://www.skype.com/download/skype/linux/choose/
Källa:
https://help.ubuntu.com/community/Skype
-
- Kontakt:
Tack för svar, pun ! Tyvärr hade jag just denna version av Skype installerat på min burk tidigare, men lyckades aldrig få programmet att funka, varför jag avinstallerade det. Hoppades bara att det skulle gå med en Medibuntu-version....
Problemet, som jag erfar såväl på huvuddatorn som på en bärbar burk med 64-bit Lucid beta 1 installerat, tycks ha att göra med att ljudet, både in och ut, är inställt på «PulseAudio server» (se skärmbilden nedan) och går inte att ändra - åtminstone har jag hittills inte hittat något sätt att göra det. Finns det något sätt att ändra dessa inställningar ? Maskinvaran kan det inte rimligen vara fel på, då Skype funkar bra om jag kör programmet på exv Windows Server 2008....
Henri
http://picasaweb.google.se/mhenriday/Sk ... 7974742514
Problemet, som jag erfar såväl på huvuddatorn som på en bärbar burk med 64-bit Lucid beta 1 installerat, tycks ha att göra med att ljudet, både in och ut, är inställt på «PulseAudio server» (se skärmbilden nedan) och går inte att ändra - åtminstone har jag hittills inte hittat något sätt att göra det. Finns det något sätt att ändra dessa inställningar ? Maskinvaran kan det inte rimligen vara fel på, då Skype funkar bra om jag kör programmet på exv Windows Server 2008....
Henri
http://picasaweb.google.se/mhenriday/Sk ... 7974742514
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Funkar ditt ljud i övrigt? Vet för mig att X-Fi korten har varit en mardröm i GNU/Linux-världen tidigare.
Och det med Skype och PulseAudio-server, så ska det vara så numera. Det är PulseAudio som ändå handskas med allt ljud (såvida du inte tagit bort det manuellt).
Och det med Skype och PulseAudio-server, så ska det vara så numera. Det är PulseAudio som ändå handskas med allt ljud (såvida du inte tagit bort det manuellt).
-
- Kontakt:
Hej Holmen ! Du har rätt angående vilket helvete det var att försöka få ljud ur SoundBlaster i Ubuntu, men tack vare Nullheads instruktionerna på de engelskspråkiga Ubuntu-fora lyckades jag få SoundBlaster att funka (med undantag för Skype) i Jaunty, och sedan löste sig problemet i och med den nya ALSA-drivern som inkluderades i Karmic-kärnan. But Skype har aldrig funkat - varken på min stationär burk med X-Fi och (nu) Karmic eller på min bärbara maskin (HP Pavilion dv9398eu med AMD Turion 64 X2 TL-64 och inbyggdt ljudkort) och Lucid beta 1. Så kan det gå....
Henri
Henri
En sak att kolla...............
- Starta Skype och öppna "Options" > Audio Device.
- Är det PulseAudio som är valt där ?
- Test Sound ?
- Starta Skype och öppna "Options" > Audio Device.
- Är det PulseAudio som är valt där ?
- Test Sound ?
-
- Kontakt:
Hej pun ! Som framgår av mitt tidigare svar till Dig är det «PulseAudio server» som är valt och att det faktiskt är enda val. «Test Sound» går bra - men på huvudburken hörs testljudet enbart genom högtalarsystemet - inte genom hörlurarna när dessa är inkopplade. På den bärbara maskinen går det att höra ljudet såväl från den inbyggda högtalaren som, när dessa är inkopplade, hörlurarna, men när jag försöker med testtelefonen kan jag inte höra min egen röst. Fel på hörlurarna och mikrofonen tror jag emellertid knappast det kan vara, alldenstund bägge fungerar väl om jag kör Skype i Windows. En annan mystisk sak är att den inbyggde mikrofonen på den bärbara burken inte heller funkar i Ubuntu, trots att den funkar utmärkt i Windows. Min slutsats är att ljudingången i Ubuntu-systemen är felkonfigurerad, men jag vet inte hur jag ska bär mig åt för att fixa inställningarna. Här en länk till en skärmbild som visar hur «GNOME ALSA-mixer» är konfigurerad, just i fall problemet kunde ligga där....
Henri
Henri
OK.... som det står i Skype-guiden jag postade så skulle jag sedan installera paketet pavucontrol
Det är pulseaudios eget GUI för olika ljudfunktioner.
När du installerat paketet så dyker det upp under Program > Ljud o Video.
Paketet gnome-alsamixer kan också vara användbart för att se alla reglage.
(tyvärr så hittar jag trådar där det inte funkar med 64 bitar.... kör 32 bitars Lucid själv, ska kolla lite mer)
Det är pulseaudios eget GUI för olika ljudfunktioner.
När du installerat paketet så dyker det upp under Program > Ljud o Video.
Paketet gnome-alsamixer kan också vara användbart för att se alla reglage.
(tyvärr så hittar jag trådar där det inte funkar med 64 bitar.... kör 32 bitars Lucid själv, ska kolla lite mer)
-
- Kontakt:
Nåväl, det tycks vara så att en del av problemet faktiskt har att göra med maskinvaran. Det är nämligen så att när jag använder hörlurarna plus mikrofonen på Windows, så kör jag de två 3,5 mm jackarna hela vägen in, varvid allt fungerar perfekt. På Ubuntu, emellertid, har jag funnit att efter att ha kört jackorna in helt måste sedan jag dra ut dem lite gran för att ljudet ska funka. På detta sätt har jag nu lyckats få både hörlurarna och mikrofonen att fungera på min bärbara maskin (som har en inbyggd mik, så den senare spelar ingen större roll), men på min stora burk (som inte har en inbyggd mik) har jag hittills aldrig kunnat hitta rätt läge för att få miken att funka. Det är väl konstigt att det är så kinkigt med exakt läge på Ubuntu, medan på Windows är det betydligt mindre krävande....
Henri
Henri