wampserver & Joomla

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Gundur
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

wampserver & Joomla

Inlägg av Gundur »

Nybörjare som trivs med Ubuntu!

Jag har läst mycket om Joomla och det måste testas.
För att installera det lokalt måste man ha ett serverprogram?
Läste mig till att Wampserver skulle vara bra, hittar lite ledtrådar men bara för Windows.

Finns det någon här som har erfarenhet eller kunskap och kan ge mig lite ledning, har har aldrig haft något med en server att göra.

Vore tacksam för hjälp.
Gundur
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: wampserver & Joomla

Inlägg av Peetra »

Installera en riktig server och skit i WAMP, orsaken till att jag håller på att övergå från win till linux ligger kanske främst i WAMP och allt det onödigt trubbel det ställt till med iom sina egenheter, som gör att man inte kan be om hjälp av riktiga servertekniker, det är varken win-server eller linux-server utan ett program, som så gott det går försöker fungera som en linux-server i winmiljö.... Att all bra genuin WAMP support är på franska fick mitt glas att rinna över liksom... Lagom kul å sitta med google translate å försöka komma underfund med WAMPs egenheter.... ::)

Om du ska ha ett färdigt paket, ta LAMP.

Annars borde väl andra än jag också kunna använda listan härifrån (ta med dependencies vid installation), alltså systematiskt mata in namnen i pakethanteraren. Glöm inte att avsluta med att installera phpMyAdmin, Joomla behöver databasen och du behöver ett bra databasverktyg. :)

Lycka till med Joomla!

mvh Peetra.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"