spela in musik mha laptop [LÖST]
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
spela in musik mha laptop [LÖST]
Är det någon som har erfarenhet av att spela in musik live via en laptop. Vad behöver jag köpa för kringutrustning, USB-ljudkort? Eller räcker det med en mic, i så fall vilken? Jag vill inte lägga ner en förmögenhet på detta, men det är ju bättre att lägga till ett par extra kronor om jag vet att det funkar bra i ubuntu.
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 3 gånger.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Re: spela in musik mha laptop
Från vilken källa ska du spela in från, ska du sjunga direkt så är en mikrofon enda alternativet och det ska räcka med de vanliga ljudkortet.vulfgar skrev:Är det någon som har erfarenhet av att spela in musik live via en laptop. Vad behöver jag köpa för kringutrustning, USB-ljudkort? Eller räcker det med en mic, i så fall vilken? Jag vill inte lägga ner en förmögenhet på detta, men det är ju bättre att lägga till ett par extra kronor om jag vet att det funkar bra i ubuntu.
- vulfgar
- ung forumnörd
Det är ett band som spelar, med instrument och sång. Helst skulle jag vilja få stereo, men då behövs väl minst 2 mickar antar jag.

- CryingFreeman
De allra allra flesta inbyggda ljudkort på laptops är undermåliga när det kommer till inspelning av ljud om man vill ha det någorlunda professionellt. A/D-omvandlarna för inspelning är det första man sparar in på där.
Om det är vid ett enda tillfälle rekommenderar jag att du försöker få låna en Zoom H2/H4/H4n av någon, är det återkommande så funkar ett USB-ljudkort ett bra alternativ. Förmodligen spelar det mindre roll om du får några hundra millisekunders fördröjning på inspelningen och då skulle M-Audio Fast Track (1000 spänn) eller M-Audio Fast Track Pro (1900 spänn) funka alldeles utmärkt.
Själv har jag en Zoom H4 som jag tar upp stereoljud med. Till den har jag köpt ett 2GiB SD-kort som rymmer några timmars inspelning i 16-bit 44,1kHz WAV-format. Pris 2500 spänn. Då har man sig en fin liten portabel studio med okej stereomikrofon inbyggd i XY-läge som ger en schysst stereobild. Den har line-in och 2 st XLR-ingångar dessutom och en liten effektstack med eko och reverb, mm. USB-koppling för att överföra filer eller så använder man sin kortläsare om man har någon. Jag gjorde bl a SFD-podcasten med den, om du har hört den? Världens hastverk iofs, men ljudkvaliteten är det inget fel på.
Om det är vid ett enda tillfälle rekommenderar jag att du försöker få låna en Zoom H2/H4/H4n av någon, är det återkommande så funkar ett USB-ljudkort ett bra alternativ. Förmodligen spelar det mindre roll om du får några hundra millisekunders fördröjning på inspelningen och då skulle M-Audio Fast Track (1000 spänn) eller M-Audio Fast Track Pro (1900 spänn) funka alldeles utmärkt.
Själv har jag en Zoom H4 som jag tar upp stereoljud med. Till den har jag köpt ett 2GiB SD-kort som rymmer några timmars inspelning i 16-bit 44,1kHz WAV-format. Pris 2500 spänn. Då har man sig en fin liten portabel studio med okej stereomikrofon inbyggd i XY-läge som ger en schysst stereobild. Den har line-in och 2 st XLR-ingångar dessutom och en liten effektstack med eko och reverb, mm. USB-koppling för att överföra filer eller så använder man sin kortläsare om man har någon. Jag gjorde bl a SFD-podcasten med den, om du har hört den? Världens hastverk iofs, men ljudkvaliteten är det inget fel på.

- vulfgar
- ung forumnörd
OK, tänkte nästan att det var så.CryingFreeman skrev:De allra allra flesta inbyggda ljudkort på laptops är undermåliga när det kommer till inspelning av ljud om man vill ha det någorlunda professionellt.
M-Audio Fast Track verkar intressant, men jag förmodar att det behövs mic också eller kanske två och om jag fattat rätt så behövs det inte extra mickar till H2/H4? I så fall vore kanske lika bra att satsa på nån av dom sistnämnda ur ekonomisk synpunkt, eller har jag missat nåt?CryingFreeman skrev: Om det är vid ett enda tillfälle rekommenderar jag att du försöker få låna en Zoom H2/H4/H4n av någon, är det återkommande så funkar ett USB-ljudkort ett bra alternativ. Förmodligen spelar det mindre roll om du får några hundra millisekunders fördröjning på inspelningen och då skulle M-Audio Fast Track (1000 spänn) eller M-Audio Fast Track Pro (1900 spänn) funka alldeles utmärkt.
Utanför ämnet: Ursäkta om frågorna är lite dumma, är totalt novis på detta.

- CryingFreeman
Jag är jättenöjd med min Zoom. Dock är det ju inte ett ljudkort utan en portabel inspelningshårdvara med inbyggda, fullt dugliga, mikrofoner. Det går alltså inte att strömma in ljud till datorn via den. Däremot går det att överföra via USB i efterhand.
Jag tar upp mycket ljud ute i fält, vilket innebär att den passar mina behov bra på det sättet. För redigering enbart på datorn och "studioinspelning" skulle jag däremot satsa på något annat. Då har jag ett Focusrite Saffire LE-ljudkort som kör via firewire (ieee 1394), vilket ger lägre latency (fördröjning) än USB-diton. Den burken kostar dock mellan 2500-3000 och då får man inte med en enda mikrofon...
Att spela in hemma med en Zoom är fullt görbart, jag har gjort det själv flera gånger. Kruxet är att man antingen får lyssna på slutresultatet i Zoomen, eller överföra till datorn via USB och lyssna av det på datorn efteråt. Ska man göra många olika tagningar, klippa och mixa och sånt blir det alltså lite meckigare med en Zoom än med ett ljudkort där du spelar in direkt mot datorn.
Så återigen, allt beror på vad du/ni ska ha den till och hur mycket den kommer att användas till olika saker. Jag har min Zoom kopplad till videokameran och tar upp ljud den vägen vilket passar mig utmärkt. Då skulle jag ju aldrig släpa med mig en laptop.
Likaså tar jag upp intervjuer och konserter med den ibland, vilket jag också föredrar den framför en laptop.
Jag tar upp mycket ljud ute i fält, vilket innebär att den passar mina behov bra på det sättet. För redigering enbart på datorn och "studioinspelning" skulle jag däremot satsa på något annat. Då har jag ett Focusrite Saffire LE-ljudkort som kör via firewire (ieee 1394), vilket ger lägre latency (fördröjning) än USB-diton. Den burken kostar dock mellan 2500-3000 och då får man inte med en enda mikrofon...
Att spela in hemma med en Zoom är fullt görbart, jag har gjort det själv flera gånger. Kruxet är att man antingen får lyssna på slutresultatet i Zoomen, eller överföra till datorn via USB och lyssna av det på datorn efteråt. Ska man göra många olika tagningar, klippa och mixa och sånt blir det alltså lite meckigare med en Zoom än med ett ljudkort där du spelar in direkt mot datorn.
Så återigen, allt beror på vad du/ni ska ha den till och hur mycket den kommer att användas till olika saker. Jag har min Zoom kopplad till videokameran och tar upp ljud den vägen vilket passar mig utmärkt. Då skulle jag ju aldrig släpa med mig en laptop.

- vulfgar
- ung forumnörd
Jag vill spela in när min sons band uppträder och ibland vid repningar osv. Zoomen verkar helt perfekt, det gör inget alls att man får föra över via usb i efterhand, ser det närstan som en fördel, jag slipper att dra med mej datorn, tex.
Har kollat runt lite nu och zoom h2 verkar vara en vettig investering.
Tack för tipset!
Återkommer med info när jag inhandlat en och när jag testat.
Har kollat runt lite nu och zoom h2 verkar vara en vettig investering.
Tack för tipset!

Återkommer med info när jag inhandlat en och när jag testat.

- vulfgar
- ung forumnörd
Nu har jag köpt en Zoom H2 och ska testa under påskhelgen.
Verkar väldigt smidig det lilla jag har testat hittills, men ska bli spännande att kolla vilken ljudkvalitet man kan få.

Verkar väldigt smidig det lilla jag har testat hittills, men ska bli spännande att kolla vilken ljudkvalitet man kan få.

- vulfgar
- ung forumnörd
Re: spela in musik mha laptop [LÖST]
Nu har jag spelat in lite. Den är verkligen toppen! Ljudkavaliten blir riktigt bra och den är väldigt smidig och lättanvänd. Man kan spara filerna i wav-format men man kan också välja att komprimera dom. 1GB minneskort ingick så det får plats en hel del. Enkelt att föra över till datorn via USB. Helt perfekt för mina behov.
@CryingFreeman: Stort tack för tipset!

@CryingFreeman: Stort tack för tipset!

- CryingFreeman
Re: spela in musik mha laptop [LÖST]
Kul att det funkade bra!
Framförallt är ju formfaktorn på Zoomen lite bättre än laptop, ljudkort och mickar, så man faktiskt tar med sig den istället för att gruva sig för själva transporterandet...
Det är alltid bra med lite input från annat håll. Har man en hammare är alla problem en spik, eller hur det nu var.

Det är alltid bra med lite input från annat håll. Har man en hammare är alla problem en spik, eller hur det nu var.