I/O fel, hårdvaruproblem? [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Denieru
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

I/O fel, hårdvaruproblem? [LÖST]

Inlägg av Denieru »

Hej!

Idag när jag använde min dator som vanligt så skulle jag starta Skype.

Fick då något fel där det stod

Kod: Markera allt

In/Ut Fel, kunde inte starta programmet
Jahapp, tänkte jag, det är väl en engångshändelse som de flesta problem jag fått med Ubuntu. Kunde inte starta om datorn via operativsystemet utan fick göra det manuellt via strömbrytaren. Använde datorn utan problem ett tag och gick sedan iväg i nån timma. När jag väl kom tillbaka skulle jag starta Terminal, samma fel igen.

Fick då starta om datorn manuellt ännu en gång och surfade lite. Efter ca 15 minuter så hörde jag ett ljud från datorn, lät exakt som det som kommer i slutet när jag stängt av mim dator. Men datorn stängdes inte av utan låste sig istället, allt frös och det enda jag kunde göra var att röra muspekaren.

Någon som känner igen felet? Själv misstänker jag hårdvarufel, kanske moderkortet? Uppskattar verkligen hjälp nu.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 Denieru, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: I/O fel, hårdvaruproblem?

Inlägg av pun »

Denieru skrev:

Kod: Markera allt

In/Ut Fel, kunde inte starta programmet
Någon som känner igen felet? Själv misstänker jag hårdvarufel, kanske moderkortet? Uppskattar verkligen hjälp nu.
Det luktar väl mera hårddiskfel eftersom det är ett I/O fel.......

Kör fsck från recovery. Mha Shift får du upp grubmenyn.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det felet brukar uppstå när man försöker komma åt en disk eller partition som inte längre är monterad. Jag skulle gidda på att det antingen beror på att datorn har klara problem med att läsa från din root-partition eller också på att det i något läge har funnits med en disk till som på något sätt står med i konfigurationen av något viktigt.

Fast iofs. så uppstår problemet inte direkt bara för att en disk eller fil saknas, utan det krävs mer eller mindre att den har funnits men har försvunnit och då inte bara tagits bort utan gjorts oläsbar t.ex via att en disk/CD plockats bort utan avmontering.

Så, det verkar nästan som något i hårdvaran. Om du haft andra diskar/CD monterade när du installerat något så kan du prova med att stoppa in dem igen. Men jag är osäker på detta och befarar mer hårdvaran...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Denieru

Inlägg av Denieru »

Tack för era snabba svar! Jag ska testa att byta ut hårddisken, men vad tror ni om det andra problemet då? Kom på nu när jag tänkte lite att drt där ljudet troligen är fläktarna som stängs av. Ok jag förstår inte heller varför det fungerar perfekt först, problemen borde väl komma direkt? Fast iofs vet man aldrig när det är hårdvaran.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det enda som låter från en (vanlig) dator är normalt fläktarna plus något enstaka ljud från diskarna. Jag kan tänka mig att om din disk krånglar så har du alltså något som inte riktigt funkar och det där med avstängning av fläktarna kan mycket väl bygga på att någon pinne som har med disken att göra saknar spänning. Så, det ena felet kan alltså mycket väl bero på det andra...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Denieru skrev:Tack för era snabba svar! Jag ska testa att byta ut hårddisken, men vad tror ni om det andra problemet då? Kom på nu när jag tänkte lite att drt där ljudet troligen är fläktarna som stängs av. Ok jag förstår inte heller varför det fungerar perfekt först, problemen borde väl komma direkt? Fast iofs vet man aldrig när det är hårdvaran.
Har du kört fsck.... ?

Meningslöst att ge råd om man inte gör det som föreslås.
Användarvisningsbild
Denieru

Inlägg av Denieru »

Har nu kört en fsck, kring någonstans kring 6% så fick jag följande:

"Mountall: Job failed to start"
Och "I/O error, dev sda, sector 71 (och en massa andra sectors)"
givetvis massa annat också, men det där såg mest intressant ut.
Sedan såg det ut som att den här texten loopades.
Senast redigerad av 1 Denieru, redigerad totalt 2 gånger.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Det verkar som hårddisken har gett upp...Byt!
Tillverkaren brukar ha diagnosprogram på sin hemsida för att kontrollera hårddiskar, om du vill lägga ner tid på det vill säga.

Jag har själv "fixat" till hårddiskar genom att lägga en partition där de skadade sektorerna finns, de får ju inte vara spridda över hela disken. ;)
Det var när hårddiskar var dyrare än vad de är nu, nuförtiden är det bättre att köpa nytt.
Användarvisningsbild
Denieru

Inlägg av Denieru »

Har skaffat mig en ny disk nu, grejen är den att min live cd är borta så jag lörde in xp för att sedan ladda ned en sådan. Problemet nu är att jag inte har någon internetuppkoppling (kan det vara drivrutiner till moderkort som behövs?) som jag alltid fått automatiskt förut.

Min fråga är då om jag bör få internetuppkoppling automatiskt med Ubuntu. Kom på att min kompis har en live-cd jag kan låna, om jag skulle få internet i livecd:n bör jag väl också få det efter full installation och vice versa?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Yup.... bra att du körde en fsck och såg felen !

Normalt så får man en internetkoppling via en Live-skiva och kan göra allting precis som en vanlig installation.
Användarvisningsbild
Denieru

Inlägg av Denieru »

Sådär, har installerat Ubuntu nu och allt funkar prima. Tack för all hjälp.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"