Off Topic

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Diamondbeach

Off Topic

Inlägg av Diamondbeach »

ÄR det Off Topic som skapar problem i övriga forum världen över ??
Och är det p.g.a Off Topic som användarna inte mår bra ??
Är det inte så att det är helt andra faktorer som orsakar bråk på forum världen över ??
Hur vet man vart gränsen går för att det skall vara off Topic ??

Och kan man hålla sig inom ramarna för ämnet genom att glida utanför med saker som releterar till ämnet utan att det är Off Topic ?? Och hur vanligt är det att trådar faller Off Topic i övriga forum världen över ?? Detta är verkligen frågor man kan gräva djupt i och som sammtidigt är situationsbaserade p.g.a att olika ämnen kan sväva ut mer i sina ordval än andra och ändå höra till ämnet.

Därför är det svårt att avgöra både då man postar och då man bedömmer hurvida något är off topic eller inte. Har någon fler synpunkter så skriv.
Då vi står inför ett val. Och öppnar ögonen. Ser vi ett oändligt antal vägar att välja.
Okänd

SV: Off Topic

Inlägg av Okänd »

Om jag postar nätverkstips i en tråd för "Svensk Historia Före 1712", så är det off topic. Om jag spinner vidare på en diskussion i en tråd och växlar in på något besläktat ämne, så är det inte off topic.

Men, det finns andra meningar om den saken förstås.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag skrev om det här för några dagar se'n http://www.linuxportalen.se/node/5240

Diskuterar man konkreta tekniska detaljer, kan man och bör nog oftast hålla sig ganska stenhårt till ämnet. Synpunkter om hur man får igång nätverkskortet XYZ-789 har ingen större relevans i en tråd som handlar om grafikkortet ABC-1234-q.

Diskuterar man trivsel på forumet, föreningsdemokrati eller marknadsföring får man finna sig att diskussionen vindlar sig rätt avsevärt, för det finns lika många synsätt som det finns deltagare i diskussionen.

Ibland kan det vara vettigt att knoppa av en ny tråd ändå, för att lösa ett delproblem, men det är inget att ryta om.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Håller med, i tekniska trådar som i supportforumet är det viktigt att man följer ämnet noga eftersom det delvis tjänar som uppslagsverk och skulle bara skapa förvirring om man drog in annat.

Jag kan bara hålla med om det andra som du sa också.

I mer trivselforum som cafet däremot så kan man go off topic lite oftare utan att det egentligen gör så mycket.
Diamondbeach

Inlägg av Diamondbeach »

Jag instämmer i det ni säger. Sammtidigt tycks det inte vara just (Off-topic) som folk ser som ett av de större problemen på forum världen över. Jag har sett trådar där en vanlig faktor brukar va att diskussionen kommer ifrån ämnet men sen brukar någon som åter vill få in diskussionen på sitt tema posta det som har med trådens namn att göra igen. Alltså kan en tråd tillfälligt komma ifrån sitt ämne för att sedan återkomma igen. Detta brukar inte ses som ett större problem exempelvis på Tribe. Däremot är det folks olika åsikter om samma ämne som brukar urarta i diskussioner och sedan diverse andra gräl. Trist ....
Då vi står inför ett val. Och öppnar ögonen. Ser vi ett oändligt antal vägar att välja.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

[quote=∓quot;Diamondbeach"\]Däremot är det folks olika åsikter om samma ämne som brukar urarta i diskussioner och sedan diverse andra gräl. Trist .... [/quote]
Nja, om det urartar blir det förstås trist, men annars så är det ju just olika åsikter som ofta för en sak framåt, den blir då belyst från olika håll. Om alla bara håller med varann hela tiden så stagnerar ju allting, man missar en hel massa infallsvinklar.

Man kan ha en väldigt animerad diskussion om ett ämne utan att bli ovänner. Jag hade en kompis (numera avflyttad till annat land) för flera år sen som jag alltid kom i livlig diskussion med, nästan gräl, men vi var alltid goda vänner ändå. Det var väldigt givande även om det någon gång kunde bli lite jobbigt, men det var nog mest folk runtom som trodde vi var riktiga ovänner som upplevde det så. Att detta fungerade berodde ju förstås på att vi båda kände varann väl och att vi respekterade varandra.

Det är väl nyckeln egentligen, att man respekterar varandra och varandras åsikter. Om man gör det så kan man ha en rätt så högljudd diskussion utan att det hela urartar.

Och frågan är om jag kanske kom lite OT med det här inlägget.  :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Diamondbeach

Inlägg av Diamondbeach »

Det du skrev releterade ju hela tiden till va off topic kan handla om. Så du föll ej o-f.. En intresant mening du kom med.

(( men annars så är det ju just olika åsikter som ofta för en sak framåt, den blir då belyst från olika håll. Om alla bara håller med varann hela tiden så stagnerar ju allting )).

Tänk om alla kunde göra detta på samma sätt som du och din vän gjorde. Utveckla ämnet framåt med olika infallsvinklar men ändå inte urarta i "riktigt" gräl.

För det är tyvärr det som är ett stort problem idag. Olika åsikter = osämja. Sammtidigt då man läser en sådan tråd får ju den som är åskådare chans att ta del av alla de olika åsikter som ges om samma ämne och försöka göra sig en bild av vem som ser saken på rätt sätt.

Sammtidigt som man kanske kan plocka några delar som känns bra från varje enskild debattör. Men i slutändan är bästa sättet det du beskrev. Se saken på olika sätt med att alla respekterar varandra så de kan gå igenom allt i ämnet utan att det urartar.
Senast redigerad av 1 Diamondbeach, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Urban Anjar skrev: Jag skrev om det här för några dagar se'n http://www.linuxportalen.se/node/5240

Diskuterar man konkreta tekniska detaljer, kan man och bör nog oftast hålla sig ganska stenhårt till ämnet. Synpunkter om hur man får igång nätverkskortet XYZ-789 har ingen större relevans i en tråd som handlar om grafikkortet ABC-1234-q.

Diskuterar man trivsel på forumet, föreningsdemokrati eller marknadsföring får man finna sig att diskussionen vindlar sig rätt avsevärt, för det finns lika många synsätt som det finns deltagare i diskussionen.

Ibland kan det vara vettigt att knoppa av en ny tråd ändå, för att lösa ett delproblem, men det är inget att ryta om.
Jag får nog revidera mig där. Även tekniska diskussioner kan ta intressanta vändningar: http://www.linuxportalen.se/node/5272 - mänskligt!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Diamondbeach

Inlägg av Diamondbeach »

Så sant  :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"