Externa ljudkort och Linux

Ljudkort, högtalare, headsets och mikrofoner
aikonen
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Externa ljudkort och Linux

Inlägg av aikonen »

Hej! Jag är gitarrist och sysslar med lite hemmastudio då och då, och blev väldigt sugen på att testa att göra några inspelning med Linux, bara för att se hur det funkar. Däremot så vet jag ju att en del grejer kanske inte alltid funkar så bra med Linux som det gör med Windows.

Finns det en lista någonstans på vilka ljudkort som är kompatibla med Linux?

Och kan du rekommendera något?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Dr Phil
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Externa ljudkort och Linux

Inlägg av Dr Phil »

OBS: Ljud och ljudkort är långt ifrån mina kunskapsområden! :)

Här är en lista som skall ta upp alla kompatibla ljudkort, men om den är uppdaterad vet jag inte. ::)
Men jag antar att Ubuntu borde fungera med alla kort som ALSA fungerar med, i så fall finns det en lista här. (Alla USB-kort som följer standarden skall fungera.)

Men tro inte på mig för mycket, eftersom jag inte riktigt har koll på vad jag pratar om just nu. ;D
Bild
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Först lite frågor:

Har du en stationär dator eller en laptop?

Är du ute efter låg latency för att göra realtidspålägg (typ spela in stämmor på gitarren medan du lyssnar på lead, sångpålägg, etc)?

Vilken prisklass vill du lägga dig i?

Har du firewire-port(ar) på datorn?
aikonen

Inlägg av aikonen »

Dr Phil skrev:OBS: Ljud och ljudkort är långt ifrån mina kunskapsområden! :)

Här är en lista som skall ta upp alla kompatibla ljudkort, men om den är uppdaterad vet jag inte. ::)
Men jag antar att Ubuntu borde fungera med alla kort som ALSA fungerar med, i så fall finns det en lista här. (Alla USB-kort som följer standarden skall fungera.)

Men tro inte på mig för mycket, eftersom jag inte riktigt har koll på vad jag pratar om just nu. ;D

Tack för svar, får kolla igenom listorna. :)
aikonen

Inlägg av aikonen »

CryingFreeman skrev:Först lite frågor:

Har du en stationär dator eller en laptop?

Är du ute efter låg latency för att göra realtidspålägg (typ spela in stämmor på gitarren medan du lyssnar på lead, sångpålägg, etc)?

Vilken prisklass vill du lägga dig i?

Har du firewire-port(ar) på datorn?

Jag använder en stationär dator.

Jajjemän, låg latency är ett måste.

Som student så har man inte så mycket pengar så jag hade tänkt något billigt kring 1500-3000 kr.

Inte just nu, men jag har ett liggande firewire-PCI kort i en garderob någonstans.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Nu står det iofs "Externa ljudkort" i topic, men det absolut bästa alternativet i budgetklass är ett internt M-Audio Audiophile 2496 som du kan få för runt tusenlappen. M-Audio har generellt väldigt bra stöd i Linux. 2496 har 4 in, 4 ut, 24 bitar 96kHz och det finns de som tweakat latency ner till 3 millisekunder, men det kräver lite (okej, en hel del) handpåläggning. Men om 15 ms räcker så krävs det inte så mycket. :)

Kolla min gamla blogg för lite info kring ungefär hur det funkade för tre år sedan.. ;) Mycket har hänt sedan dess, men grundinfon är fortfarande hyfsat gångbar...

http://linux-daw.blogspot.com
Skriv svar

Återgå till "Ljud"