Att rapportera buggar - delad från Irriterande fel i karmic 9.10

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Att rapportera buggar - delad från Irriterande fel i karmic 9.10

Inlägg av Ulsak »

ja, jag har lite grann olika problem med mina laptops, det kan faktiskt skilja sig från en maskinvara till en annan. Och problem kan ju dyka upp med andra distar ( och OS också). Vi håller tummar och stortår på att man löser det i Lucid.
Glöm inte att buggrapportera detta på Launchpad.net.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Irriterande fel i karmic 9.10

Inlägg av pun »

Jo men istället för meningslöst klagande så uppgraderar man till Lucid så mste man väl banne mig försöka göra något åt felen isf att bara klaga !

Skriv i Lucids forum så kanske vi kan få fram något..... ännu bättre kanske få ihop en bug.
Eller att vi hittar en pågående bug !

Jag vet inte varför Sverige är så usla på att medverka där man kan påverka.... ???

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Angående "Topic" så är det en ständig fråga som är svårlöst eftersom Ubuntu här främst är beroende av vad kernelutvecklarna uppströms prioriterar. Om det inte funkar så finns det inget annat än att slåifrån funktionen via "Power Management".

Lucid får en mycket bättre kärna som är kraftigt avlusad och förhoppningsvist så funkar väntläget på många fler burkar.
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av uppsalanet »

Det är så klart redan inrapporterat, och jag har under året följt resultatet :)
Bli inte så upprörd och ha en glad påsk.
Hälsningar
Fredrik

ps. jag förstår vad du menar 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

uppsalanet skrev:Det är så klart redan inrapporterat, och jag har under året följt resultatet :)
Bli inte så upprörd och ha en glad påsk.
Hälsningar
Fredrik

ps. jag förstår vad du menar 8)
Jo jag blir upprörd om man bara klagar och inte försöker göra något åt saker o ting.... ;)

U-F har ett separat delforum där man kan klaga på så slipper det förgifta hela forumet.
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=103
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jo, det ligger tonvis i vad pun menar. men vi som har varit med ett tag får hjälpa till och upplysa om möjligheten ( och makten att påverka!) att använda oss av launchpad.net för att påverka världens bästa linuxdist att bli ändå bättre..
Användarvisningsbild
Caligula
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Caligula »

Ulsak skrev:jo, det ligger tonvis i vad pun menar. men vi som har varit med ett tag får hjälpa till och upplysa om möjligheten ( och makten att påverka!) att använda oss av launchpad.net för att påverka världens bästa linuxdist att bli ändå bättre..
Jo och att rapportera buggar är det viktigaste för att hålla maskineriet igång.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Caligula skrev:
Ulsak skrev:jo, det ligger tonvis i vad pun menar. men vi som har varit med ett tag får hjälpa till och upplysa om möjligheten ( och makten att påverka!) att använda oss av launchpad.net för att påverka världens bästa linuxdist att bli ändå bättre..
Jo och att rapportera buggar är det viktigaste för att hålla maskineriet igång.
Det är kul också när man märker att man faktiskt bidrar till lösningar. Den möjligheten finns ju inte i alla os så vanan att tänka i dom banorna saknas säkert hos många nya. Som sagt, vi får hjälpas åt att upplysa och kanske också att hitta lämpliga buggrapporter.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Re: Att rapportera buggar - delad från Irriterande fel i karmic

Inlägg av Katt »

Tråden delad. Några av inläggen kan därför kännas lite tagna ur sammanhanget.
Ni får alla smisk på fingrarna, det är inte artigt att kapa andras trådar. Buggrapportering är däremot något väldigt viktigt, så fortsätt gärna diskussionen här.

ps. För er som är kunniga om hur detta går till kan väl slänga ihop en tydlig guide till det. Blir den tillräckligt bra så kan vi även klistra den i forumet.
Det är inte lätt när det är svårt!
KiviE

Inlägg av KiviE »

Katt skrev:Tråden delad. Några av inläggen kan därför kännas lite tagna ur sammanhanget.
Ni får alla smisk på fingrarna, det är inte artigt att kapa andras trådar. Buggrapportering är däremot något väldigt viktigt, så fortsätt gärna diskussionen här.

ps. För er som är kunniga om hur detta går till kan väl slänga ihop en tydlig guide till det. Blir den tillräckligt bra så kan vi även klistra den i forumet.
Finns en egen kategori för buggar nämligen http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=234 där det även finns en del information om hur man bär sig till väga. Så innan man kastar in sig i guidebygge så kan man kasta ett getöga där och i wikin. :)
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=234&t=36160
Det exemplet förklarar endel tyvärr är alla bra länkar enbart på engelska och det skulle säkert vara ett större engagemang om vi svenskar begrep vad som stod på sidorna,samma gäller för buggrapportering det kan helt enkelt vara svårt för folk som jag själv med lite knackig engelska göra sig förstådd/hitta rätt ord i ärendena.

Här är sajten i alla fall (Om ni skall rapportera en bug börja med att söka i searchrutan det kanske redan finns en) https://launchpad.net/
Ni klickar på fliken login/register för att registrera er (krävs för att anmäla bugs)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Den engelska Ubuntugemenskapen har en utmärkt sida som beskriver det här:

https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs

Kod: Markera allt

ubuntu-bug paketnamn
För att hitta buggar i Launchpad. (mitt sätt)

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/firefox/+bugs

firefox kan då sedan ändras till godtyckligt paketnamn osv..... PLUS att man kan sortera buggarna tex på senaste.

--------------------------------------------

På det stora hela så är det "ynkligt" lite aktivitet från svenska användare... Vi är väl upptagna med att debattera "makten" samt om jorden är platt eller rund... >:D
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

mrfab skrev:...tyvärr är alla bra länkar enbart på engelska och det skulle säkert vara ett större engagemang om vi svenskar begrep vad som stod på sidorna,samma gäller för buggrapportering det kan helt enkelt vara svårt för folk som jag själv med lite knackig engelska göra sig förstådd/hitta rätt ord i ärendena.
En del utav dessa texter finns översatta till svenska. I tråden Översättning av buggrapportering i vår wiki finns en del länkar till översatta instruktioner.

Om det är något du rent praktiskt undrar över hur man går till väga med, ställ då gärna frågor i tavlan Felrapportering. Ska försöka att åter hålla lite ordentlig koll på den.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

andol skrev: Om det är något du rent praktiskt undrar över hur man går till väga med, ställ då gärna frågor i tavlan Felrapportering. Ska försöka att åter hålla lite ordentlig koll på den.
Jo den tavlan ligger minst sagt illa eftersom buggrapportering bör ske löpande i trådar där det ser ut att bugga.

Jag tvivlar på att så många dels ser tavlan samt har lust att skriva in en ev bugg i tavlan..... :P

Feltänk.. IMHO.... ;)
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

andol skrev:
mrfab skrev:...tyvärr är alla bra länkar enbart på engelska och det skulle säkert vara ett större engagemang om vi svenskar begrep vad som stod på sidorna,samma gäller för buggrapportering det kan helt enkelt vara svårt för folk som jag själv med lite knackig engelska göra sig förstådd/hitta rätt ord i ärendena.
En del utav dessa texter finns översatta till svenska. I tråden Översättning av buggrapportering i vår wiki finns en del länkar till översatta instruktioner.

Om det är något du rent praktiskt undrar över hur man går till väga med, ställ då gärna frågor i tavlan Felrapportering. Ska försöka att åter hålla lite ordentlig koll på den.
Hade ingen aning om att detta fanns och jag måste ju hålla med dig lite där Pun frågan är om man hittar dessa försökte själv genom att välja huvudalternativet Wiki och kunde inte hitta länkarna ,men nu när man vet var dom finns fick man ju genast ett helgnöje

Tack för infon!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"