Hej!
Jag kör Ubuntu 8.10, och när jag klickar på skrivbordet eller i någon annan mapp och på Skapa Dokument, så finns bara "Tom fil" som alternativ. Jag har sökt här och på andra ställen på nätet om hur man kan lägga till t ex OpenOffice-dokument där också, men får det inte att fungera. På vissa ställen står det att det ska räcka med att skapa en mapp som heter Templates eller Mallar i sin hemmapp och lägga en fil där, men det fungerar inte.
Är det någon som kan hjälpa mig?
Vill skapa nytt OpenOffice-dokument med högerklick [LÖST]
- mildred80
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Vill skapa nytt OpenOffice-dokument med högerklick [LÖST]
Senast redigerad av 1 mildred80, redigerad totalt 28 gånger.
Re: Vill skapa nytt OpenOffice-dokument med högerklick
Hejsan, kan bara säga att det fungerar så för mig (jag använder Ubuntu 9.10, Nautilus 2.28.1).
Trycker jag på Go->Templates i Nautilus så dyker det upp en tom mapp för mig. Allt jag lägger däri kommer upp som en template för mig.
Det skulle kanske hjälpa att berätta vilken version utav Nautilus du använder.
Trycker jag på Go->Templates i Nautilus så dyker det upp en tom mapp för mig. Allt jag lägger däri kommer upp som en template för mig.
- mildred80
- Kontakt:
Jag använder Nautilus 2.24.1. Problemet är att när jag trycker på Gå --> Mallar i Nautilus, så kommer jag till min hemmapp, alltså ~. Det känns som att det kanske är så att jag inte har någon Template-mapp definierad....Dr Phil skrev:Hejsan, kan bara säga att det fungerar så för mig (jag använder Ubuntu 9.10, Nautilus 2.28.1).
Vet du var man anger vart man har sin Template-mapp?
Då vet jag hur man löser't!
Öppna en terminal (Applications->Accessories->Terminal eller Alt+F2 gnome-terminal) och skriv in följande:
Leta sedan upp XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME" och byt ut mot XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME"/Templates.
EDIT: Och sedan kan du lägga till Templates i ~/Templates eller Go->Templates, men en omstart av nautilus kan kanske behövas.
Öppna en terminal (Applications->Accessories->Terminal eller Alt+F2 gnome-terminal) och skriv in följande:
Kod: Markera allt
gedit ~/.config/user-dirs.dirs
EDIT: Och sedan kan du lägga till Templates i ~/Templates eller Go->Templates, men en omstart av nautilus kan kanske behövas.
- mildred80
- Kontakt:
Ah okej. Nu funkar det! Tack!
Vad är XDG för någonting annars? Intressant att veta om man stöter på det i annat sammanhang...
Vad är XDG för någonting annars? Intressant att veta om man stöter på det i annat sammanhang...
Re: Vill skapa nytt OpenOffice-dokument med högerklick [LÖST]
Om jag minns rätt så har det med vissa inställningar och var olika program skall leta efter vissa filer, men jag är inte säker.
Du kan säkert använda en sökmotor lika bra som jag i det här fallet.

- mildred80
- Kontakt:
Re: Vill skapa nytt OpenOffice-dokument med högerklick [LÖST]
Javisst. Tack ändå!Dr Phil skrev:Om jag minns rätt så har det med vissa inställningar och var olika program skall leta efter vissa filer, men jag är inte säker.