Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"
Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"
Det finns olika förslag till vad som ska vara på högerflanken.
http://www.webupd8.org/2010/03/esfera-n ... l-for.html
http://www.webupd8.org/2010/03/more-rig ... s-for.html
Vi får se...
Vi får se...
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag tror med på efterkonstruktion dock - att föredra framför att svika desktopteamet...vulfgar skrev:Han får komma med mer kött på benen innan det känns motiverat för mej att vänja mej. Snack om nya funktioner utan att komma med några exempel blir alldeles för tunt.farmfield skrev: [...]

Nu måste jag erkänna att jag inte haft koll det sista om hur det blir, men det lutade åt att dom flyttas tillbaka tror jag det var va..?

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hmm, med esfera vorde det kanske bättre att ta bort maximera/minimera-knapparna helt och hållet, det verkar ju vara en liknande funktion fast på ett smidigare sätt. Om man då har vant sej vid att ha knapparna till vänster så skulle man ju få vänja sej tillbaka igen...Hylas skrev:Det finns olika förslag till vad som ska vara på högerflanken.
Vi får se...
The Workflow Button verkar mer intressant IMO. Om den kommer så kanske jag frivilligt går med på att vänja mej vid vänsterknappar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jo nu borde även "sadblf" inse att det är Gnome-Shell gränssnittet som kommer att styra utvecklingen i framtiden.
Jag har inte läst något om att Gnomes utvecklare funderar på att flytta knapparna...
Däremot finns det annat som gör Gnome-Shell mycket kraftfullt och att man kan få in nya ideer.
"Esfera" slutligen tycker jag enbart ser plottrigt o billigt ut...
Jag har inte läst något om att Gnomes utvecklare funderar på att flytta knapparna...
Däremot finns det annat som gör Gnome-Shell mycket kraftfullt och att man kan få in nya ideer.
"Esfera" slutligen tycker jag enbart ser plottrigt o billigt ut...

- farmfield
- Kontakt:
Hehe, idén verkar ha kommit efter Mark S inlägg i diskussionen...Since Mark Shuttleworth said that moving the Metacity window buttons to the left "opens up the space on the right nicely", lots of button ideas came out. The most controverted one is probably Esfera, an idea which Mark forwarded to the Ayatana mailing list.

- Urban Anjar
- Kontakt:
När det gäller knapparna gissar jag att argumenten kommer i samband med lanseringen. Mark pekar inte med hela handen om han inte har något i bakfickan, det är vad jag tror.farmfield skrev:@Urban
Argumenten du använder är bra men jag ser inte att just att flytta knappositionerna till vänster per automagi skulle vara utveckling framåt, hehe...
Vad gäller Office så är det inte klarlagt om det gör jobbet effektivare eller på annat sätt skulle vara bättre - för utveckling skall gå mot det bättre såklart. Och jag är absolut inte förändringsmotståndare men vill ha bra argument om förändringen inte uppenbart är till det bättre.
Argumenten behöver ju inte vara strikt kopplade till att det skulle vara så där fantastiskt mycket enklare och bekvämare att jobba med vänsterknappar. Det kan handla om varumärke, särprägel och att skapa "buzz".
Varför har SAAB startlåset på consolen mellan stolarna och inte bakom ratten? Det fanns väl ett argument att man inte skulle slå i nyckeln vid en krock, men mest är det säkert för att det är en av många detaljer som gör en SAAB till en SAAB.
Linuxar är varandra rätt lika eftersom alla "fiskar" mjukvara ur samma "sjö". Kombinationsmöjligheterna är i och för sig nära oändliga, men många program är trots allt rätt givna. Tidigare var ju Ubuntu brunt. Nu behöver vi något annat som sticker ut. Något som vissa kommer att hata och andra älska, men som gör Ubuntu till just Ubuntu.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Du får gärna utveckla det då jag ser gnome-shell som ett ovanpåliggande skal som endast påverkar panelen på skrivbordet.pun skrev:Jo nu borde även "sadblf" inse att det är Gnome-Shell gränssnittet som kommer att styra utvecklingen i framtiden.
Att man nu också ändrar i UI som är fryst sen flera veckor tillbaks tyder på att Mark redan bestämt sig och att hans begäran om input på launchpad bara är ett spel för galleriet.
Det skapar man inte genom att göra saker och ting mindre användarvänligt.Urban Anjar skrev:Argumenten behöver ju inte vara strikt kopplade till att det skulle vara så där fantastiskt mycket enklare och bekvämare att jobba med vänsterknappar. Det kan handla om varumärke, särprägel och att skapa "buzz".
- Urban Anjar
- Kontakt:
Nej, men ingen har på ett trovärdigt sätt visat att det är mindre användarvänligt. Apple har kört vänsterknappar länge utan att kritiseras för det.Bowmore skrev:Det skapar man inte genom att göra saker och ting mindre användarvänligt.Urban Anjar skrev:Argumenten behöver ju inte vara strikt kopplade till att det skulle vara så där fantastiskt mycket enklare och bekvämare att jobba med vänsterknappar. Det kan handla om varumärke, särprägel och att skapa "buzz".
De enda argument jag hört kan sammanfattas med "så har vi aldrig gjort förut" och det är IMHO inget argument alls.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
- Ulsak
ett i-landsproblem för oss som är vana vid att kunna konfigurera själv. ett nollsummespel för den nye ubuntuanvändaren.
enligt min mening.
men vi får väl buggrapportera som pun så föredömligt anbefallt om vi inte är nöjda, det är det som open source går ut på.
enligt min mening.
men vi får väl buggrapportera som pun så föredömligt anbefallt om vi inte är nöjda, det är det som open source går ut på.
- vulfgar
- ung forumnörd
Nja, varför ändra på nåt som inte är trasigt?Urban Anjar skrev:...
De enda argument jag hört kan sammanfattas med "så har vi aldrig gjort förut" och det är IMHO inget argument alls.

Då är du dåligt påläst eller bara lyssnar på dem som är för att flytta knapparna till vänster.Urban Anjar skrev:De enda argument jag hört kan sammanfattas med "så har vi aldrig gjort förut" och det är IMHO inget argument alls.
- Katt
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Fyller det en funktion att flytta knapparna så bör man ta det i betänkande. Men det hade vart bättre om de låtit dom vara och istället lyft fram möjligheten att ändra positionen på knapparna för användarna.
Att behöva gå in i gconf för att skifta tillbaka knapparna är inte acceptabelt för en dist som Ubuntu.
Att behöva gå in i gconf för att skifta tillbaka knapparna är inte acceptabelt för en dist som Ubuntu.
Det är inte lätt när det är svårt!
- farmfield
- Kontakt:
Det handlar endast om att ändra på någonting helt utan anledning, ingenting annat. Jag håller med dig i att det inte är mindre användarvänligt - men en förflyttning uppfattas så eftersom man är van vid att ha knapparna till vänster.Urban Anjar skrev:Nej, men ingen har på ett trovärdigt sätt visat att det är mindre användarvänligt. Apple har kört vänsterknappar länge utan att kritiseras för det.Bowmore skrev:Det skapar man inte genom att göra saker och ting mindre användarvänligt.Urban Anjar skrev:Argumenten behöver ju inte vara strikt kopplade till att det skulle vara så där fantastiskt mycket enklare och bekvämare att jobba med vänsterknappar. Det kan handla om varumärke, särprägel och att skapa "buzz".
Vaf-n, jag har ju ägt en massa landrovers med ratten till höger, hehe - samt suttit i åratal i OS X - jag klarar mig med knapparna till vänster också, men det är just att dom inte angett ett vettigt skäl som retar mig mest.
Edit: Jag retar mig också på att dom så uppenbart försökt sno så mycket som möjligt från OS X istället för att skapa en egen stil som t.ex. Solaris lyckats rätt bra med.
Ja, varför inte sätta knapparna nere till höger istället? och alltihop nere? hmm ja, varför.
Behöver man inte längre. Finns en första fix för att göra det under Utseende på temabasis.Katt skrev:Fyller det en funktion att flytta knapparna så bör man ta det i betänkande. Men det hade vart bättre om de låtit dom vara och istället lyft fram möjligheten att ändra positionen på knapparna för användarna.
I övrigt så får vi se vad som händer när beta2 kommer om drygt en vecka. Mark sa att flytten är en test under beta1 och att beslut tas därefter, men känslan är att det blir kvar.
Jag blev nyfiken på hur Gnome hanterar fönster när jag läste > http://www.webupd8.org/2010/03/esfera-n ... l-for.html om Esfera.
Många av de förslagen till Esfera finns redan i KDE och Win7.
La in Gnome-desktop igår i Lucid, kan hända att man inte får samma resultat om man enbart installerar Ubuntu.
Men ni kan ta det lugnt ett tag nu angående den viktiga frågan om knapparna är till höger eller vänster, i mitt Gnome Lucid är de till höger precis som vanligt.
Provade lite andra sätt för att maximera och minimera fönster i Gnome, och Gnome är ju väldigt långt efter.
Gnome är på samma nivå som det 8 år gamla WinXP.
Edit:
La in Lubuntu-desktop idag, det är riktigt tjusigt från start! Behövs ingen handpåläggning.
Det finns "bara" en panel längst ner som är det normala, jag har aldrig förstått vitsen med en panel uppe och en nere a lá Gnome.
Möjligtvis att de tänker att Gnome inte ska likna Windows, på något skruvat sätt...
Finesser i fönsterhanteringen i Lubuntu-desktop finns inte av naturliga skäl, Lubuntu är ju en skrivbordsmiljö som ska dra lite resurser.
Många av de förslagen till Esfera finns redan i KDE och Win7.
La in Gnome-desktop igår i Lucid, kan hända att man inte får samma resultat om man enbart installerar Ubuntu.
Men ni kan ta det lugnt ett tag nu angående den viktiga frågan om knapparna är till höger eller vänster, i mitt Gnome Lucid är de till höger precis som vanligt.

Provade lite andra sätt för att maximera och minimera fönster i Gnome, och Gnome är ju väldigt långt efter.
Gnome är på samma nivå som det 8 år gamla WinXP.
Edit:
La in Lubuntu-desktop idag, det är riktigt tjusigt från start! Behövs ingen handpåläggning.
Det finns "bara" en panel längst ner som är det normala, jag har aldrig förstått vitsen med en panel uppe och en nere a lá Gnome.
Möjligtvis att de tänker att Gnome inte ska likna Windows, på något skruvat sätt...
Finesser i fönsterhanteringen i Lubuntu-desktop finns inte av naturliga skäl, Lubuntu är ju en skrivbordsmiljö som ska dra lite resurser.
- vulfgar
- ung forumnörd
Hehe, jag älskar mina paneler. Två paneler som standard var en av anledningarna till att jag bytte från kde till gnome.Rune.K skrev:...

Du menar på fullt allvar att det inte går att ha 2 paneler i KDE?vulfgar skrev:Hehe, jag älskar mina paneler. Två paneler som standard var en av anledningarna till att jag bytte från kde till gnome.Rune.K skrev:...

Jag kör en panel, det tar ju upp alldeles för mycket plats med två (min skärm är 600 pixlar hög). Däremot föredrar jag att ha min enda panel längst upp.
Jag tycker inte alls Gnome är föråldrat. Däremot tycker jag det är jobbigt att ställa in, tar mycket plats, inte är speciellt snabbt - ungefär som KDE.
@Rune:
Två paneler som standard var en av anledningarna till att jag bytte från kde till gnome.
Jag tycker inte alls Gnome är föråldrat. Däremot tycker jag det är jobbigt att ställa in, tar mycket plats, inte är speciellt snabbt - ungefär som KDE.
@Rune:
Två paneler som standard var en av anledningarna till att jag bytte från kde till gnome.