Win7 blåser GRUB2 så fort den får chansen

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Win7 blåser GRUB2 så fort den får chansen

Inlägg av Rune.K »

Osprey skrev:
Rune.K skrev:Men vad jag reagerar mest på är att man måste köra update-grub efter det man gjort någon ändring manuellt.
Som jag ser det är det ett steg tillbaka, jag jämför naturligtvis med LILO och Grub 0.97.
Du behöver inte alls köra update-grub för att uppdatera allting automatiskt så fort du gjort någon ändring... om du nu vill uppdatera allting manuellt genom att editera, precis som förut i Grub, så går det fortfarande alldeles utmärkt om du byter ut menu.lst mot grub.cfg istället... ;D
Ska testa vid tillfälle...
Har väl ett par stycken Grub2 att välja på ;D
grub.cfg är det inte den filen som skrivs över automagiskt???
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

@ lilltroll
Det vore intressant att se exakt vad som förstörs/skriv över. Kanske programmet ifråga dessutom lämnar spår efter sig som pekar ut det, t.ex en textsträng. Blir lättare att skriva en bugg-rapport då för att försöka få det åtgärdat. Intresserad?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Rune.K skrev:grub.cfg är det inte den filen som skrivs över automagiskt???
Jo precis, den skrivs över när du kör update-grub, men om du inte kör update-grub så skrivs den inte över... ;)

Men du får se till att lägga in en "exit 0" eller så i början på "/usr/sbin/update-grub" så att inget annat kan köra den heller... Fast å andra sidan så kan du kanske acceptera den när du väl kommit underfund med den. Den är egentligen ganska lätt och bra om man bara kommer underfund med hur den jobbar... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Osprey skrev:
Rune.K skrev:grub.cfg är det inte den filen som skrivs över automagiskt???
Jo precis, den skrivs över när du kör update-grub, men om du inte kör update-grub så skrivs den inte över... ;)
...
Vad jag vet så skrivs grub.cfg över varje gång en ny kärna installeras, och det är ju ganska ofta i K/Ubuntu, eller hur?
Och vad jag vet så körs update-grub helt automagiskt vid de tillfällena.
Om man nu installerar alla uppdateringer förstås...

Jag är naturligtvis ute efter en mer hållbar lösning vad det gäller att själv konfigurera Grub2.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Rune.K skrev:Vad jag vet så skrivs grub.cfg över varje gång en ny kärna installeras, och det är ju ganska ofta i K/Ubuntu, eller hur?
Och vad jag vet så körs update-grub helt automagiskt vid de tillfällena.
Om man nu installerar alla uppdateringer förstås...

Jag är naturligtvis ute efter en mer hållbar lösning vad det gäller att själv konfigurera Grub2.
Jo precis, det är där det kommer in det där jag sa om "exit 0" i början på update-grub. Men du har rätt i det där med att det inte är någon hållbar eller meningsfull lösning i längden. Däremot kan du styra vilka av filerna i "/etc/grub.d" som ska vara "aktiva" och på så sätt t.ex stänga av att Grub2 själv letar upp alla OS som finns, för att istället använda de definitioner du skapat. Det här är väldigt lätt fixat, men jag tycker att det borde funnits ett grafiskt verktyg för det, först då hade det synts hur dynamisk Grub2:an faktiskt är...
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

I grub.cfg läser vi
"DO NOT EDIT THIS FILE"

Ett mänskligt Ubuntu innebär att jag skall enkelt kunna köra och behärska Grub 2 utan att behöva programmera. Det skall vara åtminstone lika enkelt som i Grub 1. Nu har man Grub-filerna gömda på tiotal ställen. Rena kurragömman värre än i Windows.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

christer skrev:I grub.cfg läser vi
"DO NOT EDIT THIS FILE"
På ren svenska betyder det ungefär -"Editera gärna i denna fil, men var beredd på att det du ändrat kan skrivas över"... ;)
christer skrev:Ett mänskligt Ubuntu innebär att jag skall enkelt kunna köra och behärska Grub 2 utan att behöva programmera. Det skall vara åtminstone lika enkelt som i Grub 1. Nu har man Grub-filerna gömda på tiotal ställen. Rena kurragömman värre än i Windows.
Grub2 är egentligen på flera sätt enklare och kräver mindre "programmering" än Grub. Det är dock en liten katastrof att det inte finns något fungerande grafiskt verktyg ännu. Det ser mycket svårare ut när man först tittar på det än vad det egentligen är...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"