Ubuntu på Acer Aspire One 532

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
kaospassageraren

Ubuntu på Acer Aspire One 532

Inlägg av kaospassageraren »

Hej alla!

Jag kommer nästa vecka att få mig en Acer Aspire One 532 till ägo. Som Macägare sedan några år känns inte Windows som ett kul alternativ, dock, så jag funderar på Ubuntu. Några frågor inställer sig dock (trots lite googlande och lurkande på detta forum):

* Nån som har erfarenhet av Ubuntu på ovan nämnda maskin? Några problem m installation eller annat (t ex trådlöst nät)?

* Vilken distribution rekommenderas -- U/K/X?

* Hur installerar jag? Netbooken har ingen CD-spelare, så att bränna en CD tar mig nog knappt halvvägs ;)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu på Acer Aspire One 532

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av just maskinen ifråga. Jag skulle dock rekommendera antingen Ubuntu 9.10 eller Ubuntu Netbook Remix 9.10.

Hur du gör för att installera via USB kan du läsa (utförligt) om här: https://help.ubuntu.com/community/Insta ... omUSBStick

Guiden är på engelska. Hoppas det är till någon hjälp.

SK

Edit: Här: http://grainy-squares.thetorturegarden.net/?p=327 finns en lysande instruktion om installation av Ubuntu 9.10 via USB på en Aspire One (inte exakt samma modell som din, men ändå).
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Vet inte riktigt vad som skiljer mellan olika Acer Aspire One, men 110, 150 och 250 verkar fungera ganska bra enligt https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... s/Netbooks
Men den sidan kanske är gammal, en del refererar till 9.04 och det har hänt en del sen dess.
Om du väljer (K/X)Ubuntu är en smaksak för det är nästan bara utseendet som skiljer. Jag tycker att du ska börja med vanliga Ubuntu och sen testa de andra om du får lust. Kolla SlamsornasKungs länk för info om att installera från usb-minne.
Får du problem är det bara att fråga här, skicka då med utskriften från kommandona lspci och lsusb. Lycka till! :)
kaospassageraren

OK, tack för svar! Låter som att det är värt ett försök; jag återkommer med resultatet så vet vi hur det funkar out of the box på denna maskin...
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Ett gott råd är att kolla in min guide på svenska ;)
Den finns här nedanför i min signatur.

Det står för A150 men funkar på i princip alla "One's".
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
kaospassageraren

En liten första rapport: Allt fungerade super, startade Win på datorn, gjorde USB-stickan (Ubuntu 9.10) och körde igång. Man tryckte dock på F2, inte F12, för att ändra bootordningen ;)

Det trådlösa nätet fungerade out of the box, dock verkar det tappa kontaken ibland. Vet emellertid inte om det är Ubuntus fel, har haft lite Spotifystrul på iMacen med...

Tack för all hjälp hittills; jag återkommer ;)
kaospassageraren

Webkameran: Även denna fungerade out of the box, testa m h a programmet Cheese.

Däremot fortsätter den trådlösa nätuppkopplingen vara labil. När jag ställer Acern bredvid min jobblaptop (HP) så har den sämre mottagning trådlöst (1-2 staplar jämfört med 3-4 på HP:n). Kan det vara så enkelt som att antennen på Acern är lite halvkass? Finns det något sätt att hotta upp den?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Kul att det funkade så bra! Kan dock inte komma med några kloka råd angående det trådlösa är jag rädd.

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"