Boot-problem efter krashad installation

Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Boot-problem efter krashad installation

Inlägg av CryingFreeman »

Hej!

Testade efter lite körning i VirtualBox att partitionera om min hårddisk lite och skapa en partition för att installera Lucid på. Dum som jag var så startade jag inte om datorn efter att ha partitionerat om, utan körde installationsprogrammet direkt. Jag vet inte om det kan ha inverkat på det som sedan hände.

Installern krashade när den försökte migrera över inställningar (något som inte kan väljas bort. Dåligt!) och när jag skulle boota upp på min vanliga installation med 9.04 så fick jag ett felmeddelande som menade att det var "Disk error".

Går det att installera Grub2 som bootloader för Ubuntu 9.04 och hur går jag i så fall tillväga?

Utanför ämnet: Nu har jag återigen lärt mig att man inte ska göra sånt här på nätterna...
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Re: Boot-problem efter krashad installation

Har testat enligt chroot-biten av http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

Nu ska jag boota om. Wish me luck. ;D
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Re: Boot-problem efter krashad installation

Ah, the joy!

Att lösa sina egna problem ger lite av skön tillfredsställelse ändå. ;D Efter lite manuellt pillande i fstab så gick det även att montera de nyskapade partitionerna (med UUID) på den gamla 9.04-installationen. Då återstår det bara att få fart på 10.04 också, så är jag igång. ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"