Program för Musik bibloteks organizering sökes!
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Program för Musik bibloteks organizering sökes!
Hej
jag undrar om det finns något bra program för musik organizering. Jag har ett biblotet på över 10 000 låtar mycket av låtarna är rikttigt dåliga och det finns endel dubbletter så jag har just satt mig ner och börjat ordna mitt biblotek igenom att sätta alla dålig musik o en separat mapp, men detta tar väldigt lång tid har lagt ner två-tre timmar och är änsålänga på bokstaven B. Nu är min fråga om det finns något program där man kan flagga mappar / låtar för att sedan flytta dem till en separat mapp. Tänkte mig ett program ungefär som Natilus men som snabbt spelar upp låtarna utan att behöva öppna VLC för att lyssna på om det är bra eller dålig musik.
MVH
Lobbetobbe
jag undrar om det finns något bra program för musik organizering. Jag har ett biblotet på över 10 000 låtar mycket av låtarna är rikttigt dåliga och det finns endel dubbletter så jag har just satt mig ner och börjat ordna mitt biblotek igenom att sätta alla dålig musik o en separat mapp, men detta tar väldigt lång tid har lagt ner två-tre timmar och är änsålänga på bokstaven B. Nu är min fråga om det finns något program där man kan flagga mappar / låtar för att sedan flytta dem till en separat mapp. Tänkte mig ett program ungefär som Natilus men som snabbt spelar upp låtarna utan att behöva öppna VLC för att lyssna på om det är bra eller dålig musik.
MVH
Lobbetobbe
Re: Program för Musik bibloteks organizering sökes!
Det du beskriver låter som att du vill ha någonting i stil med http://github.com/marook/tagfs eller http://github.com/thereapman/MusicFS . Fördelen är såklart att allting blir sorterat i ordning efter taggar, och du kan navigera som i ett vanligt filsystem genom att välja önskad tag. Att manuellt sortera känns inte som någon effektiv uppgift nu för tiden...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Testa att hålla muspekaren ovanför en fil i några sekunder. När jag upptäckte den funktionen höll jag på att få hjärtstillestånd. Då var det Dream Evil's “Book of Heavy metal” som på ganska ansenlig volym skrämde både mig och min kombo.lobbeTobbe skrev: Tänkte mig ett program ungefär som Natilus men som snabbt spelar upp låtarna utan att behöva öppna VLC för att lyssna på om det är bra eller dålig musik.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
-
Hej.
Glömde berätta att många av mina filer saknar taggar ( mycket av just den tagg lösa musiken är väldigt bra) Av någon anledning så ligger många tagg lösa filer i rätt "Artis folder" så jag är rädd att jag sabbar det om jag använder ex MusicFS eller går det att ordna på något sätt?
Angående Natilus och funktionen där så är den jätte bra förutom det faktum att den börjar från början, den skulle börja spela en minut in i låten, så att man kan avgöra vad det är för typ av musik. går det att ordna?
Glömde berätta att många av mina filer saknar taggar ( mycket av just den tagg lösa musiken är väldigt bra) Av någon anledning så ligger många tagg lösa filer i rätt "Artis folder" så jag är rädd att jag sabbar det om jag använder ex MusicFS eller går det att ordna på något sätt?
Angående Natilus och funktionen där så är den jätte bra förutom det faktum att den börjar från början, den skulle börja spela en minut in i låten, så att man kan avgöra vad det är för typ av musik. går det att ordna?
Ja alltså, om det saknas en eller flera taggar så sorteras det dels efter de taggar som finns, dels efter namnet på katalogen. Så att det saknas taggar på viss musik är inget bekymmer i sig, då du alltid kan välja hur du vill navigera och efter vilken tag/katalognamn.
Om du har en katalog som heter 'Laleh' och samtliga låtar saknar id3-tag för ARTIST, så kommer det ju ändå att sorteras korrekt i förhållande.
Dessutom så 'sabbar' du ingenting, varken filerna i sig eller några taggar, du arbetar hela tiden med symlinkar som du kan placera var du vill. Sedan är det helt ointressant var dessa symlinkar pekar någonstans, då det inte är någonting som man märker av när man arbetar med musiken, om man inte uttryckligen ber om det.
Om du har en katalog som heter 'Laleh' och samtliga låtar saknar id3-tag för ARTIST, så kommer det ju ändå att sorteras korrekt i förhållande.
Dessutom så 'sabbar' du ingenting, varken filerna i sig eller några taggar, du arbetar hela tiden med symlinkar som du kan placera var du vill. Sedan är det helt ointressant var dessa symlinkar pekar någonstans, då det inte är någonting som man märker av när man arbetar med musiken, om man inte uttryckligen ber om det.
-
Hej,
Det låter ju jätte bra! Försökte intallera programmen men misslyckades kan någon hjälpa mig med detta? Är inte så bra på terminalen nämligen
Det låter ju jätte bra! Försökte intallera programmen men misslyckades kan någon hjälpa mig med detta? Är inte så bra på terminalen nämligen
Absolut, men du får nog ge lite mer information om vad som misslyckas.
-
Hej
det är den här delen i README filen jag inte förstår har lyckats installerare tror jag men lyckas inte starta det
Om någon skulle kunna förklara lite hur man skall göra för att det skall funk skule det vara jätte bra vad är tex items directory och vad är mount point?
Detta är altså för programmet TagFS
det är den här delen i README filen jag inte förstår har lyckats installerare tror jag men lyckas inte starta det
Kod: Markera allt
Usage
After installation tagfs can be started the following way.
Mount a tagged directory:
$ tagfs -i /path/to/my/items/directory /path/to/my/mount/point
Unmount a tagged directory:
$ fusermount -u /path/to/my/mount/point
Detta är altså för programmet TagFS
items är var du vill att din struktur av symlinkar ska hamna, dvs där du kan bläddra igenom din musik per tag och så vidare. Mountpoint är var din 'riktiga' musik är monterad, t.ex /mnt/Music.
-
Hej jag bytte program nu, datorn kunde inte hitta komandot tagfs.
men hur som i musicFS får jag följande felmedelnade
Vad händer? är som sagt inte så van vid sådant här
men hur som i musicFS får jag följande felmedelnade
tobias@Tobias-laptop:~/thereapman-MusicFS-e50a626$ perl musicfs.pl /media/2479A23A64EB7F40/musiktaggar/ /media/2479A23A64EB7F40/musik/
find: "/media/2479A23A64EB7F40/musiktaggar/": Transportslutpunkten är inte förbunden
find: "/media/2479A23A64EB7F40/musiktaggar/": Transportslutpunkten är inte förbunden
fuse: mountpoint is not empty
fuse: if you are sure this is safe, use the 'nonempty' mount option
could not mount fuse filesystem!
Ja... vad en transportslutpunkt är har jag ingen aning om. Den andra sidan av en symlink? Jag har själv inte använt musicfs så där får du konsultera dokumentationen.
Angående tagfs så är det bara att ta dig till den katalogen du körde det ifrån första gången och göra likadant som du gjorde då, eller se till att flytta programmet till någonstans i din $PATH ($HOME/bin t.ex) så att du kan köra det var som helst.
Angående tagfs så är det bara att ta dig till den katalogen du körde det ifrån första gången och göra likadant som du gjorde då, eller se till att flytta programmet till någonstans i din $PATH ($HOME/bin t.ex) så att du kan köra det var som helst.
-
okej jag testde TagFS igen men det gick såhär.
kan det vara något med att det är en seprat partion på min hårdisk som alla min filer ligger på ex musik och film?
tobias@Tobias-laptop:~$ cd marook-tagfs-5e67e84
tobias@Tobias-laptop:~/marook-tagfs-5e67e84$ tagfs -i
tagfs: command not found
tobias@Tobias-laptop:~/marook-tagfs-5e67e84$ python setup.py install --home ~/.local
running install
running build
running build_py
running build_scripts
running install_lib
running install_scripts
changing mode of /home/tobias/.local/bin/tagfs to 755
running install_data
running install_egg_info
Removing /home/tobias/.local/lib/python/tagfs-0.1.egg-info
Writing /home/tobias/.local/lib/python/tagfs-0.1.egg-info
tobias@Tobias-laptop:~/marook-tagfs-5e67e84$ tagfs -i /media/2479A23A64EB7F40/musiktaggar/ /media/2479A23A64EB7F40/musik/
Den körbara filen är /home/tobias/.local/bin/tagfs
cd /home/tobias/.local/bin/ && ./tagfs <options>
-
Tack vet inte riktigt vad jag gör för fel :S
tobias@Tobias-laptop:~$ cd /home/tobias/.local/bin/ && ./tagfs
Traceback (most recent call last):
File "./tagfs", line 21, in <module>
from tagfs import main, setUpLogging
ImportError: No module named tagfs
tobias@Tobias-laptop:~/.local/bin$ tagfs -i /media/2479A23A64EB7F40/musiktaggar/ /media/2479A23A64EB7F40/musik/
tobias@Tobias-laptop:~/.local/bin$
Eftersom den inte finns i din $PATH så måste du köra det med antingen ./tags (i den katalogen) eller helt enkelt python tagfs
-
Med risk för att var otrolikt krävande.
fu frå gärna utveckal det senaste medelande jag förstod det inte riktigt
fu frå gärna utveckal det senaste medelande jag förstod det inte riktigt
cd /home/tobias/.local/bin/
./tagfs <options>
Utanför ämnet:
Wow!
Här har jag suttit med Ubuntu i ett bra tag nu, men ändå aldrig sett detta! Häftigt!
(Någon som vet varför det inte finns liknande saker för exempelvis arkivfiler eller filmer?)
Utanför ämnet:Alleinsora skrev:Utanför ämnet: ...
Testa att hålla muspekaren ovanför en fil i några sekunder. När jag upptäckte den funktionen höll jag på att få hjärtstillestånd. Då var det Dream Evil's “Book of Heavy metal” som på ganska ansenlig volym skrämde både mig och min kombo.
Wow!
Här har jag suttit med Ubuntu i ett bra tag nu, men ändå aldrig sett detta! Häftigt!
(Någon som vet varför det inte finns liknande saker för exempelvis arkivfiler eller filmer?)