Bild som "laggar"

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
it04-22
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Bild som "laggar"

Inlägg av it04-22 »

Jag har installerat Ubuntu (9.04) och det mesta fungerar väldigt bra. Men det är en sak som stör mig till "vardags" och det är att bilden liksom laggar efter hela tiden. Om jag exempelvis surfar in på en tidning (aftonbladet, vlt you name it) så flimrar liksom skärmen till för varje gång jag drar i scrollhjulet. Det är inget problem i sig för jag ser ju allt jag vill se men jag har haft XP installerat tidigare och då var detta aldrig något problem så jag vet ju att hårdvaran klarar av det utan problem.
Mitt grafikkort är bara ett integrerat i mitt moderkort Asus mv2-mx-se och inte alls något superkort men det ska inte behöva flimra. Jag hittade drivrutinspaket som verkar tillhöra mitt moderkort på asus.se men det är väldigt underliga filer som frågar vilken processor jag använder och när jag gör mitt val så bara avslutas programmet (tror jag). Det försvinner iaf från skärmen. Så vad jag vet har jag inte lyckats installerat några drivrutiner.
Finns det någon som har samma problem? Kanske till och med en lösning på mitt problem? Jag tycker inte det borde behöva vara så här. Linux verkar ju fungera så fantastiskt i övrigt så något borde vara knas tycker jag :)
Rune.K

Re: Bild som "laggar"

Inlägg av Rune.K »

I Firefox finns det lite inställningar för just scrollning, det är i Avancerat-fliken.
Kan vara värt att testa, kanske.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Tror det beror på att du har för klent grafikkort och/eller dåliga drivrutiner. Vet du vilket grafikkortet är?
it04-22

Inlägg av it04-22 »

Ursäkta mig att det tar lite tid att svara. Nej jag vet inte vad för grafikkort som finns inbakat i mitt moderkort. Det är iaf som sagt Asus MV2-mx moderkort.
Men Ubuntu brukar väll kräva mindre hårdvara än vad windows gör? Om nu XP fungerar felfritt tycker jag ubuntu borde kunna göra det också. Till och med Windows 7 funkar utmärkt med denna hårdvara. Det verkar som att problemet är just drivrutinerna.
Jag har som sagt laddat hem lite drivrutiner för moderkortet (för linux) från tillverkarens hemsida men jag vet inte om filerna gör någon verkan.
Jag bifogar en bild av hur det ser ut när jag kör drivrutins-installationen i terminalen. När jag sedan trycker 1.install driver så måste jag välja vilken processor jag har vilket jag inte har en aning om.
Bilagor
drivrutin.png
drivrutin.png (67.01 KiB) Visad 1740 gånger
it04-22

Inlägg av it04-22 »

Jag kollade upp vilken grafikprocessor jag har och det visade sig att det är VIA K8. Men när jag kör installationen så kan jag välja mellan VIA K7, VIA K6 och AMD K8 ironiskt nog.
Jag valde hur som helst K8 men programmet stänger ner terminalen efter en sekund sen händer ingenting mer. Och grafiken går inget bättre. :(
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kod: Markera allt

lspci | grep VGA
så ser du vilken grafikprocessor du har, det är inte alltid databladet för moderkortet stämmer, om det nu var där du kollade
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

it04-22 skrev:Jag bifogar en bild av hur det ser ut när jag kör drivrutins-installationen i terminalen. När jag sedan trycker 1.install driver så måste jag välja vilken processor jag har vilket jag inte har en aning om.
Hur som helst så ser det ut som att du måste skriva "sudo" före scriptnamnet när du kör det, alltså "sudo ./scriptnamn" eller liknande. Anledningen till detta är att du ska få de rättigheter som krävs för att installera det.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
m!rage

Inlägg av m!rage »

Osprey har rätt, men gör inget som sudo om du inte är säker på vad du gör. Installerar du fel drivrutin kanske Ubuntu inte ens startar efter det. Börja med att kolla GPUn en gång till som jag skrev tidigare
it04-22

Inlägg av it04-22 »

Jag tackar för era tips. Jag kom något steg längre men det tog tyvärr stopp igen. Får lite info men dessvärre rena grekiskan för mig. Någon av Er kanske förstår?
Jag skickar med en bild av eländet.
Bilagor
terminalkopia.png
terminalkopia.png (142.69 KiB) Visad 1719 gånger
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"