Problem med hårddisk [LÖST]

Hjälp med installation och användning av program
Flying Duck
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Problem med hårddisk [LÖST]

Inlägg av Flying Duck »

Jag har problem med att koppla in en hårddisk och skulle vara mycket tacksam för hjälp från någon som kan det här. Själv är jag en erfaren Windowsanvändare, men väldigt ovan vid Linux. Historen med hårddisken är lite speciell.

Jag har haft en QNAP TS-209 NAS i några år och i den haft två diskar i RAID1 (speglade). Det har funkat klockrent till för ett par veckor sedan då den gav upp. Jag ska inte gå in på detaljerna, men kontentan är att jag behöver kopiera över diskinnehållet från en av de diskarna genom att koppla in disken i min stationära dator. (QNAP kör ju Linux och diskarna är formaterade med Linux filsystem).

Jag har kopplat in QNAP-disken fysiskt i datorn, och när jag installerar Ubuntu har jag tillgång till den disken och datorns fasta systemdisk i installationsprogrammet. Jag kan välja bland alla partitioner på båda diskarna men har naturligtvis valt att installera Ubuntu på ett tomt område på systemdisken (vilken även har Windows Vista. Funkar fint via GRUB!).

Nu till problemet som uppstår när Ubuntu är färdiginstallerat. Jag kan överhuvud taget inte se ett spår av QNAP-disken i Ubuntu. Alla partitioner på systemdisken och även DVD-brännaren och diskettläsaren samt ett USB-minne finns under "Platser", men den andra håddisken syns inte till. Hur gör jag för att få tillgång till den för att kopiera filerna?
Senast redigerad av 2 Flying Duck, redigerad totalt 21 gång.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med hårddisk

Inlägg av CryingFreeman »

Hej och välkommen till forumet! :)

De diskar som finns under "Platser" är de som monterats i filsystemet, men troligtvis funkar inte disken du vill åt på det sättet. Ett sätt att se den är att installera Gparted:

1. Gå till Program -> Lägg till/Ta bort... -> Systemverktyg (System Tools) -> Partitionsredigeraren för Gnome
2. Klicka i rutan framför
3. Tryck på Verkställ
4. Ge ditt lösenord

Programmet återfinns sen i Program -> Systemverktyg -> Partitionsredigeraren .. och bör kunna se alla hårddiskar som finns i systemet.

Du kan sedan ta reda på vilken enhetsbeteckning disken har och eventuellt montera den i filsystemet (dock inte via Gparted).
Flying Duck

Inlägg av Flying Duck »

Tack för svaret CryingFreeman!

Kanon! Det funkar bra så långt att jag nu kan se den andra disken med dess partitioner, precis som under installationen. Hur går jag nu vidare?

En liten detalj är också att programmet GParted hos mig istället hamnade i System -> Administration -> Partitionsredigerare.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Flying Duck skrev: En liten detalj är också att programmet GParted hos mig istället hamnade i System -> Administration -> Partitionsredigerare.
Ah, såklart. Fel av mig! :)

För att ta del av filerna måste du som sagt montera hårddisken någonstans i filsystemet. Om hårddisken heter /dev/sdc och de partitioner som finns på den är /dev/sdc1 och /dev/sdc2 kan du montera dem genom kommandona

Kod: Markera allt

sudo mkdir /media/partition1
sudo mkdir /media/partition2
sudo mount /dev/sdc1 /media/partition1
sudo mount /dev/sdc2 /media/partition2
Då har du partitionerna på /media/partition1 resp. /media/partition2 .. Förhoppningsvis känner mount-kommandot igen filsystemstypen automatiskt, annars kan det bli problem med monteringen.
Flying Duck

Inlägg av Flying Duck »

Återigen tack för snabb hjälp!

Var lite osäker på hur man gör, men hade ett svagt minne av att man ska öppna någon form av terminalfönster för textkommandon. Öppnade Program -> Tillbehör -> Terminal och det funkade.

Men nu blev det problem! Får följande svar:

sudo mount /dev/sdb3 /media/partition3
mount: okänd filsystemstyp "linux_raid_member"

Glömde också säga att partitionen jag försöker montera är ext4 (om det nu har någon betydelse?). Frågan är nu hur/om man kan läsa diskar som varit med i ett RAID1-par? Är kanske inte direkt något man gör varje dag...
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Flying Duck skrev: Får följande svar:

sudo mount /dev/sdb3 /media/partition3
mount: okänd filsystemstyp "linux_raid_member"

Glömde också säga att partitionen jag försöker montera är ext4 (om det nu har någon betydelse?). Frågan är nu hur/om man kan läsa diskar som varit med i ett RAID1-par? Är kanske inte direkt något man gör varje dag...
Testa då att manuellt sätta filsystemstypen genom att köra:

Kod: Markera allt

sudo mount -t ext4 /dev/sdb3 /media/partition3
Det borde funka, enligt http://ubuntu-utah.ubuntuforums.org/sho ... p?t=640170
Flying Duck

Inlägg av Flying Duck »

Tusen tack CryingFreeman!

Det funkade klockrent! Nu kommer jag åt allt innehåll på disken/partitionen och kan kopiera över filerna.

Fick dock ett nytt problem. Vid kopiering får jag en massa felmeddelanden:

Det inträffade ett fel vid kopiering av filen.
Fel vid läsning från fil: In/ut-fel

Jag kan välja att "Avbryta", "Hoppa över" eller "Hoppa över alla". Väljer jag "Hoppa över" fortsätter kopieringen till nästa fil med problem.

När jag kollar Egenskaper på enheten står det att:

en del innehåll är oläsbart

Några tips?
Flying Duck

[LÖST] Re: Problem med hårddisk

Inlägg av Flying Duck »

Visade sig att det var hårddiskarna som kraschat fysiskt (båda RAID-diskarna samtidigt). Lämnade in dem till ett företag som räddar hårddiskar, men de kunde inte göra mer än jag själv redan gjort. Surt!
Zeba

Re: Problem med hårddisk [LÖST]

Inlägg av Zeba »

Hej,

Ubuntu hittar inte min hårddisk heller, men mitt problem är lite jobbigare(tycker jag iallafall), eftersom jag hade exakt samma probelm förra gången jag kopplade ut hårddisken.
Då kunde jag lösa problemet med hjälp från forumet. Kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde men la in hårddisken i fstab och kunde därefter montera den utan problem. När jag nu försökte göra samma sak fick jag veta att det jag la in i fstab förra gången fortfarande finns kvar, men är ej knutet till in disk, så jag kan inte göra om proceduren.
Disken kommer inte upp i något av de disk/partitionsprogram som jag försäkt med och om jag försöker montera från platser får jag svaret att specialenheten inte existerar.

Nu har jag även problemet att min dvd spelare inte fungerat på väldigt länge. Jag undrar om det kanske kan vara samma problem där och att jag kanske måste rensa ut alla enheter som blivit kvar i filsystemet "enhetslösa".

Just nu har jag under platser ;
Dator
sdb
sdc
cdrom0

och under datorn finns då också filsystemet som är det enda som fungerar.
Kopplar jag in en mediaspelar i usb hittas den"för det mesta" och får då namnet sdb men hamnar av någon konstig anledning under sda1 i Storage Device Manager, vilket är den enhetshanterare som jag tycker fungerar bäst.
Skriv svar

Återgå till "Program"