Spotify [LÖST]
Spotify [LÖST]
Hur installerar man Spotify i Ubuntu 9.10? 

Re: Spotify
Spotifys officiella sida om det
http://www.spotify.com/se/help/faq/wine/
Du ska börja med att installera ett annat winepaket än det som står i guiden.
ska det vara, osv enligt guiden.
http://www.spotify.com/se/help/faq/wine/
Du ska börja med att installera ett annat winepaket än det som står i guiden.
Kod: Markera allt
sudo aptitude install wine1.2
Varför ska det vara wine1.2? Jag installerade wine default och verkar nu ha version 1.0.1 i Ubuntu 9.10.
Det beror på en olycklig omständighet att Wine mycket sällan ger ut stabila versioner utan nästan enbart jobbar med utvecklingsversioner. Wine1.2 paketet innehåller en mycket nyare version av Wine som buggar mycket mindre och klarar mycket mer.gusse02 skrev:Varför ska det vara wine1.2? Jag installerade wine default och verkar nu ha version 1.0.1 i Ubuntu 9.10.
Info för den som vill veta allt:
http://packages.ubuntu.com/karmic/wine1.2
Som du ser så får man då wine ver 1.1.31..... mycket bättre än standard wine.
Vill passa på att berätta att eftersom Ubuntu använder PulseAudio så är ljudet en hel liten vetenskap. Jag skulle (men lite hjälp av google
) kunna berätta en lång historia om olika ljudformat, olika ljudbibliotek och varför det ser ut som det gör idag, men för att göra en lång historia kort hoppar jag direkt till det väsentliga.
Wine vill inte vara kompis med PulseAudio, utan bara med OSS och ALSA.
+
Ubuntu dyrkar PulseAudio som om det vore en gud.
=
Wine och Ubuntu i kombination får ofta problem med ljud.
Installera därför (åtminstone för program som lutar sig mycket på ljud) en Wine-version med stöd för PulseAudio! (Det tror jag inte att den normala Wine-versionen i Ubuntus förråd har.) En guide ifrån Hund.
ALTERNATIVT: Låt ett tredje program översätta OSS till PulseAudio-språk, installera
padsp!
Sedan kör du Wine med padsp wine spotify.exe istället för wine spotify.exe. Detta gör att du ändå kan ha den absolut senaste Wine-versionen och ändå få ljud, men det är möjligt (jag är inte insatt i hur programmet fungerar) att du skulle kunna få någon extra millisekunds fördröjning på ljudet på detta viset.

Wine vill inte vara kompis med PulseAudio, utan bara med OSS och ALSA.
+
Ubuntu dyrkar PulseAudio som om det vore en gud.
=
Wine och Ubuntu i kombination får ofta problem med ljud.
Installera därför (åtminstone för program som lutar sig mycket på ljud) en Wine-version med stöd för PulseAudio! (Det tror jag inte att den normala Wine-versionen i Ubuntus förråd har.) En guide ifrån Hund.
ALTERNATIVT: Låt ett tredje program översätta OSS till PulseAudio-språk, installera

Sedan kör du Wine med padsp wine spotify.exe istället för wine spotify.exe. Detta gör att du ändå kan ha den absolut senaste Wine-versionen och ändå få ljud, men det är möjligt (jag är inte insatt i hur programmet fungerar) att du skulle kunna få någon extra millisekunds fördröjning på ljudet på detta viset.
Mycket fel i den skrivningen och jag noterar trots idogt testande att jag aldrig haft något problem med Ubuntus Wine1.2 paket..... Jag vet inte varifrån "Hund" fått det att man måste köra en ppa-version av ditoDr Phil skrev: Installera därför (åtminstone för program som lutar sig mycket på ljud) en Wine-version med stöd för PulseAudio! (Det tror jag inte att den normala Wine-versionen i Ubuntus förråd har.) En guide ifrån Hund.

För den som vill läsa historeien om Wine1.2 paketet så finns då Scott Ritchies blog, han är då Ubuntus paketansvarige för just Wine.
http://yokozar.org/blog/archives/103
Med Lucid har man då kört vidare med wine1.2 paketet och kör då nyaste Wine dvs 1.1.41....
Mycket möjligt att det du säger stämmer, men hur som helst fungerade inte ljudet i default Wine under Ubuntu.pun skrev:Mycket fel i den skrivningen och jag noterar trots idogt testande att jag aldrig haft något problem med Ubuntus Wine1.2 paket..... Jag vet inte varifrån "Hund" fått det att man måste köra en ppa-version av ditoDr Phil skrev: Installera därför (åtminstone för program som lutar sig mycket på ljud) en Wine-version med stöd för PulseAudio! (Det tror jag inte att den normala Wine-versionen i Ubuntus förråd har.) En guide ifrån Hund.
. Han verkar inte heller vilja svara på detta. Mysterium för mig själv....
För den som vill läsa historeien om Wine1.2 paketet så finns då Scott Ritchies blog, han är då Ubuntus paketansvarige för just Wine.
http://yokozar.org/blog/archives/103
Med Lucid har man då kört vidare med wine1.2 paketet och kör då nyaste Wine dvs 1.1.41....
Nice! Tack för tipsen! Jag hade spotify och wine i jaunty (ubuntu 9.04) och det funkade. Efter att ha installerat karmic (ubuntu 9.10) så funkade inte ljudet i spotify. Nu bytte jag wine mot wine1.2 och det funkar! Snyggt!
Yup... det är min erfarenhet efter en hel del testande när Karmic utvecklades att det funkar utmärkt...gusse02 skrev:Nice! Tack för tipsen! Jag hade spotify och wine i jaunty (ubuntu 9.04) och det funkade. Efter att ha installerat karmic (ubuntu 9.10) så funkade inte ljudet i spotify. Nu bytte jag wine mot wine1.2 och det funkar! Snyggt!

-------------------------------
Jag hoppas nu bara att man slutar skrämma bort nya användare med suspekta ppa-förråd och felaktiga guider som ligger slängda ute på nätet.
märk gärna tråden som LÖST om så är falltet!
Jag fixar det!fashoin skrev:märk gärna tråden som LÖST om så är falltet!

Mvh
Martin
Pinky skrev:Jag fixar det!fashoin skrev:märk gärna tråden som LÖST om så är falltet!![]()
Mvh
Martin