Trådlöst nät router till router

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Xips
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Trådlöst nät router till router

Inlägg av Xips »

Hej!
Har satt upp grabbens dator i hans rum och kom på att nu fick jag ju problem med internet!! ;D Har ju ingen så lång nätvärkssladd! >:(

Så frågan är om man kan få nätet från en router till en annan?

Jag har ett modem från comhem med router i. sen har jag en annan router (Jensen Wlan Broad router (WA-2204))
Vill alltså få nät från modemet till routern utan kabel sen från router till dator med kabel.
m!rage

Re: Trådlöst nät router till router

Inlägg av m!rage »

Logga in i routerns webbinterface, kolla om du kan ställa om det till AP-client där. Sen ansluter du till det befintliga tådlösa nätverket. Det är ganska ovanligt vad jag vet men finns på vissa
Andersen

Inlägg av Andersen »

Om det här är routern från Com Hem så bör det gå, båda två har funktionen Wireles Distribution System (WDS).

http://www.comhem.se/blob/view/-/14442/ ... co.pdf.pdf
Xips

Inlägg av Xips »

Andersen skrev:Om det här är routern från Com Hem så bör det gå, båda två har funktionen Wireles Distribution System (WDS).

http://www.comhem.se/blob/view/-/14442/ ... co.pdf.pdf
Är inte den! är en Scientific Atlanta epc2434.
Xips

Inlägg av Xips »

Tänkte på en sak!
Är väll inte i comhem modemet jag ska ändra i? utan den andra rautern?
För comhem modemet sänder ju redan ut nätvärk.
så igentligen är det ju bara rauter 2 som ska kunna ta imot trådlöst! ???
m!rage

Inlägg av m!rage »

Ja du har helt rätt, comhem-routern sänder ju redan ut trådlöst, problemet är att få router 2 att ansluta till den, om det nu är möjligt
Andersen

Inlägg av Andersen »

Xips skrev: Är inte den! är en Scientific Atlanta epc2434.
Den stöder också WDS, det är bara att läsa och konfigurera. WDS är en trådlös brygga som ersätter en kabel mellan bägge enheterna. Stäng sedan av DHCP tjänsten i Jensen routern, för annars får du problem med att bägge ska dela ut IP adresser..

http://www.cisco.com/web/consumer/suppo ... 011350.pdf
Xips

Inlägg av Xips »

Andersen skrev:
Xips skrev: Är inte den! är en Scientific Atlanta epc2434.
Den stöder också WDS, det är bara att läsa och konfigurera. WDS är en trådlös brygga som ersätter en kabel mellan bägge enheterna. Stäng sedan av DHCP tjänsten i Jensen routern, för annars får du problem med att bägge ska dela ut IP adresser..

http://www.cisco.com/web/consumer/suppo ... 011350.pdf
Fortfarande inte riktigt lös!
Har kommit så långt att jag har hittat modemet från jensen rautern, men sen kommer jag inte så mycke längre. ???
Stänger jag av DHCP i jensen routern så verkar det som den hänger sig! så fort man försöker ändra nått blir det sidan kan inte visas, och försöker man komma in i routern igen blir det bara sidan kan inte visas. då får jag reseta den.
Vet inte om jag kanske ska stänga av DHCP nån annanstans? tror jag va inne på Lan där jag stängde av det.

Finns ju nån pinkod som man får fram inne i modemet när man är inne i säkerhetsfliken, ska man skriva in den nånstans? ???
Andersen

Inlägg av Andersen »

Det kan ju vara så att routern startar om varje gång du ändrar en inställning. Det är en ganska vanlig företeelse när det gäller konfigurering av bredbandsroutrar, och det är troligtvis därför tappar du kontakten med den. Hur som helst så ska du göra följande:

1. Routern som är ansluten till din operatör ska dela ut IP adresser via DHCP (d.v.s. DHCP tjänsten ska vara på).
2. Den andra routern ska ha DHCP tjänsten avstängd.
3. Ta reda på respektive routers MAC adress på det trådlösa nätverket (detta står antingen på undersidan av enheten, eller i web gränssnittet där du konfigurerar den.
4. Aktivera sedan WDS.
5. Skriv sedan in MAC adressen för respektive router i fältet MAC Adress under WDS inställningar (adressen från routern som ska kommunicera med denna).
6. Ställ sedan in samma kanal på bägge enhetern för det trådlösa nätverket.

Testa sedan utan kryptering tills du ser att det fungerar som det ska.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"