Trådlöst internet funkar inte (HP 530)

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
teresia
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Trådlöst internet funkar inte (HP 530)

Inlägg av teresia »

Hej

Är ny på ubuntu. Jag vill ha hjälp med att få det trådlösa internetet att fungera. Kabelinternet fungerar, och drivrutinerna till det trådlösa fungerar (wifi-lampan på datorn lyser blått). Har laddat ned Wicd och Wifi Radar. Jag hittar det aktuella nätverket men kommer inte in, står bara "väntar på IP-adress" i Wicd respektive "acquiring IP-address" i Wifi Radar, men det händer inget.

Snälla bullen, hjälp mig. :-[
Användarvisningsbild
nixy

Re: Trådlöst internet funkar inte (HP 530)

Inlägg av nixy »

Har du provat System - Inställningar - Nätverksanslutningar? Där kan du skapa ett trådlöst nätverk (eller mobilt bredband, m.m.) ange id och typ av säkerhet, och därefter ska du kunna ansluta till det, t.ex. via klick på nätverksikonen överst till höger på skrivbordets menyrad.

tillägg:
Ubuntu har alltså redan en nätverkshanterare, och därmed ska man inte behöva hämta externa sådana :)

För en del svårstartade mobila bredband kan man underlätta anslutningen genom att knappa in DNS-adressen manuellt i dialogfönstret som visas när man redigerar det aktuella mobila bredbandet, under menyn "Inställningar för IPv4" (ange metod: endast automatiska ppp.., och, till exempel, googles dns: 8.8.8.8 )
teresia

Inlägg av teresia »

System - Inställningar - Nätverksanslutningar
Detta alternativ tycks inte finnas,..däremot finns något som heter System - Inställningar - Nätverksproxyserver
Är det det? Står ngt om konfiguration av proxyserver

Karmic Koala är det alltså
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

teresia skrev:
..däremot finns något som heter System - Inställningar - Nätverksproxyserver
Är det det?
Nä, det ska vara Nätverksanslutningar :-\

Prova klicka med höger musknapp på nätverksikonen uppe till höger på skrivbordets översta menyrad. Om där finns en möjlighet att "Redigera anslutningar", så är det ett annat sätt att komma åt Nätverksanslutningar.

Om det inte finns där kanske paketet network-manager (som alltså styr Nätverksanslutningar) råkade bli avinstallerat när du installerade WifiRadar och Wicd. Du kan öppna pakethanteraren Synaptic (finns under System - Administration), och avinstallera dom, och därefter installera network-manager.
teresia

Inlägg av teresia »

Gjorde som du sa och nu har jag "nätverksanslutningar". Denna rutan har jag sett innan. Där står såhär:

[X] Anslut automatiskt

(Flik) Trådlöst:
SSID: teresiasnetwork
Läge: Infrastruktur
BSSID: [tomt]
MAC-adress: [tomt]
MTU: automatisk

(Flik) Trådlös säkerhet:
Säkerhet: WPA och WPA2 Personal
Lösenord: ******** (rätt lösenord)

(Flik) Inställningar för IPv4:
Metod: Automatisk (DHCP)
(resten är grå fält, sen kommer:)
DHCP-kliend-ID: [tomt]

(Flik) Inställningar för IPv6:
Metod: Ignorera
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Ok, vad händer när du ansluter? Klicka på nätverksikonen. Då bör du kunna se en lista som visar befintliga trådlösa nätverk. Finns namnet som du angett i din router med på listan?

Om nätverkskabeln (alltså sladden till "Kabelinternetet") är inkopplad samtidigt, så dra ur sladden, alternativt klicka på nätverksikonen och välj "koppla från" eth... (trådbundna anslutningar brukar heta "eth0", eller "eth1", o.s.v.). Därefter aktivera och anslut till det trådlösa nätverket.

Här är en länk om "NetworkManager" och "Wireless" --> https://help.ubuntu.com/9.10/internet/C/
Hittade även något om HP 530 --> http://www.linlap.com/wiki/hp-compaq+530 .
teresia

Inlägg av teresia »

nixy skrev:Ok, vad händer när du ansluter? Klicka på nätverksikonen. Då bör du kunna se en lista som visar befintliga trådlösa nätverk. Finns namnet som du angett i din router med på listan?

Om nätverkskabeln (alltså sladden till "Kabelinternetet") är inkopplad samtidigt, så dra ur sladden, alternativt klicka på nätverksikonen och välj "koppla från" eth... (trådbundna anslutningar brukar heta "eth0", eller "eth1", o.s.v.). Därefter aktivera och anslut till det trådlösa nätverket.
Gjort detta, både anslutit med och utan kabeln i. Den hittar nätverket, och en massa andra, jag väljer mitt, den sätter igång och ansluter men fastnar i anslutningsprocessen s.a.s. Har fixat ndiswrapper som stod om i länken...så några hinder har jag redan hoppat i den här jäkla ubuntu-hinderbanan.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

teresia skrev:Gjort detta, både anslutit med och utan kabeln i. Den hittar nätverket, och en massa andra, jag väljer mitt, den sätter igång och ansluter men fastnar i anslutningsprocessen s.a.s. Har fixat ndiswrapper som stod om i länken...så några hinder har jag redan hoppat i den här jäkla ubuntu-hinderbanan.
Menar du alltså att du redan kollat att det är en Broadcomenhet i din dator? I så fall har du även blacklistat den inbyggda drivrutinen? Om inte, så kan det vara orsaken till att anslutningen förhindras. Det finns en instruktion på följande sida: https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... e%20Driver
teresia

Inlägg av teresia »

Ja, först fungerade inte wifi alls. Den blå lampan på laptopen lyste inte när jag använde Ubuntu. Sedan läste jag på om det och det var tydligen vanligt med denna modell på dator/wifi så jag laddade ned en särskild drivrutin från Dell (trots att jag har hp) enligt instruktioner på ubuntus engelska hemsida, och sen dess har wifi "fungerat", dvs den lyser blått som den skall och jag hittar alla möjliga nätverk/routrar inkl. mitt eget. Alla är lösenordsskyddade så jag har inte kunnat testa på någon annans router. Om wifi inte hade fungerat, eller om det hade varit något drivrutin-krux, så hade jag väl inte hittat 10+ andra nätverk?
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

teresia skrev: . . . Om wifi inte hade fungerat, eller om det hade varit något drivrutin-krux, så hade jag väl inte hittat 10+ andra nätverk?
En fungerande drivrutin räcker för att visa befintliga nätverk, men inte för anslutning.

Vi kanske ska anta att enheten fungerar, och prova en annan sak som jag nämde tidigare: öppna Nätverksanslutningar, välj "Trådlöst", och välj att redigera den aktuella anslutningen. Då öppnas ett nytt fönster med en flik som heter "Inställningar för IPv4". Ändra "Metod" till "Endast automatiska DHCP-adresser", och vid "DNS-servrar" skriv 8.8.8.8 (det är googles dns, och som jag själv använder).
Skriv svar

Återgå till "Internet"