Jag skulle vilja ha en USB-sticka som inte är så långsam! Jag köpte nyligen en 16 GB Kingston som jag är rätt missnöjd med. Man märker tydligt att den är långsammare än min förra sticka, en SanDisk Cruzer Micro nånting på 1 GB. Jag använder stickan mest till Windows där jag har en massa "Portabel Apps" på stickan. Där kör jag mest Firefox och Thunderbird Portable. Firefox stannar upp en stund då och då. Det är för att den accessar stickan.
Hur mäter man enkelt snabbheten på stickan? Gärna i Ubuntu. När man köper USB-stickor så har jag inte sett att det står nåt om hur snabb den är. Hur ska man veta på förhand?
Långsam USB-sticka
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Långsam USB-sticka
Det är en intressant fråga. Man kan använda kommandot sudo hdparm -t /dev/blabla för att testa läshastigheten. Här är mina resultat:
- SanDisk Cruzer Micro 4 GB, 22 MB/sekund
- Busbi 1GB, 12 MB/sekund
- ZAP Slider 4 GB (Teknikmagasinet), 32 MB/sekund
Min Sandisk Cruzer Micro U3 4GB: 17MB/s
Tackar Lars, nu blev man ju själv lite nyfiken;
Sandisk Cruzer micro 8GB: 22,69MB/sec
För er som inte vet hur man får reda på vad det skall stå efter /dev/ så kan man i terminalen skriva: dmesg
Då fick i alla fall jag fram att min lilla usb-sticka hat tilldelats "platsen" sde
Sandisk Cruzer micro 8GB: 22,69MB/sec
För er som inte vet hur man får reda på vad det skall stå efter /dev/ så kan man i terminalen skriva: dmesg
Då fick i alla fall jag fram att min lilla usb-sticka hat tilldelats "platsen" sde
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Tack för tipset. Nu har jag testat mina stickor:
Kingston 16 GB: 17,8 MB/s
SanDisk 1 GB: 15,8 MB/s
Konstigt, den som jag tycker är seg var lite snabbare. Kan det vara skrivhastigheten det beror på? Kan man mäta den också?
Kingston 16 GB: 17,8 MB/s
SanDisk 1 GB: 15,8 MB/s
Konstigt, den som jag tycker är seg var lite snabbare. Kan det vara skrivhastigheten det beror på? Kan man mäta den också?
Bumpar frågan om skrivhastighet och har även en annan fundering: Kommer min dator kännas snabbare om jag byter systemdisken med läshastighet 13-18MB/s mot ett usb-minne med läshastighet 17-20MB/s? Då är det väl främst tiden det tar att starta Ubuntu och att starta program som kommer påverkas
Försök köra tempfilerna till en ramdisk, spar både usb-minnet och är mycket snabbare. Jag använder så mycket som möjligt av 8 gb med PAE i både xp och ubuntu (32bit)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review