Resize lvm-partition

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Retardedpope

Resize lvm-partition

Inlägg av Retardedpope »

Har en gammal fedora installation, som använder lvm.

Problemet är att Ubuntu inte klarar av att ändra storlek på en lvm-partition. Någon som vet hur jag ändrar storlek på en lvm-partition?

Om det är någon som vet vad lvm är och vad det är bra för får ni gärna berätta det också. :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Resize lvm-partition

Inlägg av Konservburk »

lvreduce eller lvextend beroende på om du vill minska eller öka storleken. Tänk på att du även måste ändra storleken på själva filsystemet, innan om du ska minska och efter om du ska öka.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Konservburk skrev:lvreduce eller lvextend beroende på om du vill minska eller öka storleken. Tänk på att du även måste ändra storleken på själva filsystemet, innan om du ska minska och efter om du ska öka.
Vad menar du med "ändra storleken på själva filsystemet" och hur gör jag det?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Retardedpope skrev:Vad menar du med "ändra storleken på själva filsystemet" och hur gör jag det?
Det beror helt på vad det är för slags filsystem, ext2, ext3, reiserfs, osv. Jag tippar på att fedora kör med ext3 (men jag har egentligen ingen aning). I så fall är det resize2fs du använder för att ändra storlek.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Här har du dessutom det hela proceduren uppradad med exempel och sådär.

http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/reducelv.html

Notera att det här är en procedur där du mycket väl kan förlora data om du gör fel. Innan du utför proceduren skarpt vill du sålunda vara säker på att du förstår hur de olika kommandona hänger ihop och/eller att du har säkerhetskopierat all data du är rädd om.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"