Ubuntu 9.10 + Compaq 615 (hittar inte trådlöst) [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
dahrlin
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ubuntu 9.10 + Compaq 615 (hittar inte trådlöst) [LÖST]

Inlägg av dahrlin »

Funderar på att köpa en spriller ny Compaq 615, för att sedan blåsa Windows och installera Ubuntu på den.

När jag nämde det för försäljaren sade att han hade läst något om just den kombinationen som inte fungerade så bra ihop. Men han kunde inte komma ihåg var det var. Min erfarenhet av Compaq är inte den bästa och att de kan vara lite stökiga i Windows-miljö med drivrutiner och sån't...

Är det någon därute som vet lite närmare hur kombinationen Ubuntu och Compaq 615 fungerar ihop? Är det vettigt eller köper jag grisen i säcken?

En som längtar efter Ubuntu... ;-)
Senast redigerad av 4 dahrlin, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu + Compaq 615

Inlägg av vulfgar »

Det verkar som om en del haft lite strul med grafiken och andra med ljudet. Men det ser inte helt hopplöst ut:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1209888
http://forums11.itrc.hp.com/service/for ... Id=1357936
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Om jag inte har köpt datorn ännu skulle jag tagit kontakt med dom som säljer/tillverkar datorn och upplyst dom om eventuella problemen!
Är dom inte intresserade utav att sälja en laptop till dig under dina kriterier upplys dom gärna om problemen
http://welcome.hp.com/gms/se/sv/contact ... sist2.html

Nu finns det ju en linux bios till modellen och i och med det ligger ju bollen hos dom att hjälpa dig med installationen utav din nyköpta dator
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... nvOID=2020
Användarvisningsbild
Jannish
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Jannish »

Köpte själv en Compaq 615 till min flickvän och installerade Ubuntu åt henne.
Kan säga att allt funkar kanon i Karmic, så det är bara att köra!

Batteritiden är väl inte den bästa (1,5 tim), men jag kan inte jämföra om den är bättre i Vista t.ex.

The Phone House säljer denna dator för 3000:- just nu, vilket är ett kanonpris för vad man får.
http://eeeforum.se - Sveriges ultraportabla mötesplats
dahrlin

Inlägg av dahrlin »

Okej, det låter ju bra det.

Se där... jag var också på PhoneHouse och tänker nappa på precis samma erbjudande.
dahrlin

Re: Ubuntu 9.10 + Compaq 615

Inlägg av dahrlin »

Har precis installerat 9.10 på min nya Compaq 615, och tvärtemot Jannish, så visade det sig att varken nätverksanslutningen eller "visual effects"-inställningen fungerar.

Innan jag installerade på riktigt startade jag Ubuntu från Live CD'n och då hittade datorn nätverket. Men efter installationen fungerar det inte alls. Jag känner mig lite vilse och tar gärna emot lite fler goda råd hur jag gör för att komma åt nätverket och fixa till grafiken. Jag är medveten om att det inte är någon värstingdator, men jag borde väl kunna skruva upp "visual effects" lite tycker jag.

När jag körde Live CD'n så fick jag möjlighet att installera proprietära drivrutiner för både grafik och nätverk, och naiv som man är så trodde jag att det skulle lösa sig efter installationen. Men jag har ingen möjlighet att välja några drivrutiner, det är helt tomt.

Thanks, dahrlin
eakron

Re: Ubuntu 9.10 + Compaq 615 (hittar inte trådlöst)

Inlägg av eakron »

Du har tryckt System -> Administration -> Hardware Drivers och det fanns inget att aktivera där?

Just wireless kan det hända att allt du behöver göra är att köra

Kod: Markera allt

sudo lshw | grep Network
och kolla vad det står under logical name (om det står att du inte har lshw så måste du installera det först. Koppla in med sladd om du kan sedan sudo apt-get update && sudo apt-get install lshw). Sedan köra

sudo ifconfig NAME up
där du bytar ut NAME mot logical name. Kan du nu komma in på wireless? Om du fortfarande inte kan så pröva

sudo iwlist scan
Om wirelesset fungerar men NätverksHanteraren inte gör det, så kommer du få upp namnet på ditt wireless här. Om du får errors på ett av de två sista kommandona så fungerar ditt wireless inte, lösningen kan vara att köra ndiswrapper med ditt korts drivrutiner, men det kan vara överkurs.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
dahrlin

Re: Ubuntu 9.10 + Compaq 615 (hittar inte trådlöst)

Inlägg av dahrlin »

hetx skrev:Du har tryckt System -> Administration -> Hardware Drivers och det fanns inget att aktivera där?
Det stämmer bra det, det dyker inte upp någonting där, det är helt tomt, nada, rien, nothing, null... "No proprietary drivers are in use on this system".
Eftersom datorn hittade de proprietära drivrutinerna när jag körde från Live CD'n så borde väl de ligga på den någonstans, eller?
Just wireless kan det hända att allt du behöver göra är att köra

sudo lshw | grep Network
och kolla vad det står under logical name (om det står att du inte har lshw så måste du installera det först. Koppla in med sladd om du kan sedan sudo apt-get update && sudo apt-get install lshw).
Logical name: eth0
Sedan köra

sudo ifconfig NAME up
där du bytar ut NAME mot logical name.
Fungerar inte riktigt som tänkt, utan jag får tillbaka: "NAME: ERROR while getting interface flags: No such device"

Kan man hitta de drivrutiner jag behöver någon annanstans?
dahrlin

Re: Ubuntu 9.10 + Compaq 615 (hittar inte trådlöst) [LÖST]

Inlägg av dahrlin »

Ja, vad ska säga... Nu fungerar det trådlösa nätverkskortet och grafikkortet. Vad gjorde jag då? Ingen aning, rätt som det var dök drivrutinerna upp i "Hardware drivers". Strax innan hade jag fått en uppmaning från Update managern att göra en systemuppdatering. Efter det gick jag in i "Hardware drivers" igen och då fanns allt där.
connyeklow
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av connyeklow »

Jag kan köra 9.04 från cd men med 9.10 (CD ) blir det svart efter språkvalet och start av ubuntu.

Jag försökte köra 9.04 från usb-sticka men det ville den inte alls.

Är det nån som har uppdaterat bios, min är version F06.
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

borttaget
Senast redigerad av 1 bjoost61, redigerad totalt 19 gånger.
connyeklow
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av connyeklow »

Jag kan inte uppdatera bios, man ska göra det med SSM som via nätverket distribuerar biosuppdateringen till hungriga burkar. Tyvär så har jag inget SSM-nätverk. Jag har frågat HP support men efter fem mail så har dom fortfarande inte förstått att jag har F06 men vill ha F09. Dom envisas med att berätta hur man laddar ner F06. Men F09 verkar dom inte ha förstått att den finns.
Är det nån som har uppdaterat bios på 615?
lonius

Inlägg av lonius »

Hej ny här kul med Ubuntu.
Jag har som ni pratar om en Compaq 615.
Jag kan inte ens starta Livecd 9.10 den vägrar att starta upp den ens :(
Finns det hjälp???

MVH Roger
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

lonius skrev:Hej ny här kul med Ubuntu.
Jag har som ni pratar om en Compaq 615.
Jag kan inte ens starta Livecd 9.10 den vägrar att starta upp den ens :(
Finns det hjälp???

MVH Roger
Hej Roger!

Lite svårt att svara på en sådan fråga. Till att börja med; hur har du bränt din CD? Har du verifierat den?
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
lonius

Inlägg av lonius »

Den är gjord som bör hoppas jag fick iof i gång skivan efter att jag bränt en ny.
Men jag vågar bara inte ifall det ska pajja eller dylikt, typ är feg att den ska bli knäpp ???

MVH Roger
lonius

Inlägg av lonius »

Lite till ville lägga den inne i Windows 7, den förra lappen jag körde den tyckte att någon inställning i bios skulle få tuppjuck :-\
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

lonius skrev:Lite till ville lägga den inne i Windows 7, den förra lappen jag körde den tyckte att någon inställning i bios skulle få tuppjuck :-\
Hm... jag förstår dig inte riktigt. Har du möjlighet att formulera om dina problem?

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
lonius

Inlägg av lonius »

Vi säger så här jag ska instalera Ubuntu 9.10 i windows7 så jag får 2 starta alternativ
vid uppstart men den vill inte starta när jag väljer ubuntun :(
puttek

Inlägg av puttek »

connyeklow skrev:Jag kan köra 9.04 från cd men med 9.10 (CD ) blir det svart efter språkvalet och start av ubuntu.

Jag försökte köra 9.04 från usb-sticka men det ville den inte alls.

Är det nån som har uppdaterat bios, min är version F06.
Har du kommit underfull med varför det blir svart efter språkvalet i 9.10?
Jag har nämligen samma problem och vet inte hur jag ska lyckas komma förbi det.
Har testat med både vanliga CD och alternativa-CD, samma problem uppstår.

Går det installera 9.04 utan CD?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"