Trådlösa nätverkskort med lågprofil
Trådlösa nätverkskort med lågprofil
Hej!
Nu är det så här att jag har skaffat ett gäng burkar som bara har plats för lågprofilkort. Jag vet att D-Link skickar med lågprofils bleck så man kan byta, men ibland är det inte det chipset som jag behöver. Jag behöver Atheros baserade kort, helst Merlin Chipset.
Atheros Merlin:
•AR9220: 11n dual-band 2.4GHz/5GHz 2x2 MIMO for PCI
•AR9223: 11n single-band 2.4GHz 2x2 MIMO for PCI
•AR9280: 11n dual-band 2.4GHz/5GHz 2x2 MIMO for PCIe
•AR9281: 11n single-band 2.4GHz 1x2 MIMO for PCIe
Nu är det så här att jag har skaffat ett gäng burkar som bara har plats för lågprofilkort. Jag vet att D-Link skickar med lågprofils bleck så man kan byta, men ibland är det inte det chipset som jag behöver. Jag behöver Atheros baserade kort, helst Merlin Chipset.
Atheros Merlin:
Re: Trådlösa nätverkskort med lågprofil
Jag vet inte skälet till att du behöver just Atheros som är en notorisk bråkmakare för alla Linuxdistar.....
Merlinchipseten känner jag inte alls till .
Exempel:
https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... er/Atheros
Ofta behövs Madwifi och windowsdrivare för att få det att funka.

Merlinchipseten känner jag inte alls till .
Exempel:
https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... er/Atheros
Vadå, skojar du med mig? Atheros är det som alla proffs kör med. Kolla in MikroTik RouterOS, Senao Networks, Ubiquiti Networks, samt Gateworks Corporation.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jasså? Är det vad _alla_ proffs använder? När jag administrerade ett nät senast så användes Cisco.Andersen skrev:Vadå, skojar du med mig? Atheros är det som alla proffs kör med. Kolla in MikroTik RouterOS, Senao Networks, Ubiquiti Networks, samt Gateworks Corporation.
http://www.dustin.se/pd_5010065196.aspx
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Att du har administrerat ett nätverk via ett trådlöst nätverkskort är inte riktigt samma sak som en proffslösning, t.ex. en trådlös radiolänk över väldigt långa avstånd.
Föresten, hade du något viktigt att tillföra i tråden? Jag förstod inte riktigt vad du ville.
Föresten, hade du något viktigt att tillföra i tråden? Jag förstod inte riktigt vad du ville.

-
- Kontakt:
Skrev jag att jag administrerade nätet genom ett trådlöst kort?Jag skrev att det nätet jag administrerat använde cisco, inte att jag använde ett kort därifrån för att administrera. Och Routrar konfigrurerar man via serieport.Andersen skrev:Att du har administrerat ett nätverk via ett trådlöst nätverkskort är inte riktigt samma sak som en proffslösning, t.ex. en trådlös radiolänk över väldigt långa avstånd.
Tyckte bara att din formulering var lite konstig och sen länkade jag till ett trådlöst kort med lågprofil som har bra drivrutinstöd i linux, windows och mac.
Och jag har använt Radiolänk. Men då har det varit Ericsson eller Marconi som använts. Däremot användes fortfarande Cisco för näten vid varje länk. Om det är vad _proffsen_ använder eller inte vet jag inte då det i mitt tycke är irrelevant.
Okey, det blev väl lite missförstånd, samt att det var lite sent. Det trådlösa nätverkskortet från Cisco som du länkade till var Atheros baserat, men jag var ute efter ett nyare chipset. För att det inte ska bli något mer missförstånd så tar jag det igen.
1. Lågprofil.
2. Atheros baserat 802.11n nätverkskort.
3. Helst nedanstående chipset.
Atheros Merlin:
1. Lågprofil.
2. Atheros baserat 802.11n nätverkskort.
3. Helst nedanstående chipset.
Atheros Merlin:
Jag förstår inte, är det en annons eller vill du att vi ska hitta affärer där de säljs åt dig?
Nähä, då ska jag förklara för dig. Jag har inte lust att beställa samtliga nätverkskort i hela världen. Har du någonsin sett i en webbutik vad det är för chipset, samt vad som ingår i kartongen? Du måste köpa varan och öppna kartongen innan du kan svara på det.
Nu har jag ledsnat på det här. Skicka den här tråden till /dev/null
Gör föresten likadant med mitt konto, jag sticker till det engelska forumet, då slipper man tjafsa med folk om småsaker som är helt meningslöst att diskutera.
Jag är ledsen att behöva säga det här, men jag tycker stämningen på det här forumet är dåligt. Det verkar som att en del individer bara är ute efter att hitta saker att anmärka på, eller fälla spydiga kommentarer.
Gör föresten likadant med mitt konto, jag sticker till det engelska forumet, då slipper man tjafsa med folk om småsaker som är helt meningslöst att diskutera.
Jag är ledsen att behöva säga det här, men jag tycker stämningen på det här forumet är dåligt. Det verkar som att en del individer bara är ute efter att hitta saker att anmärka på, eller fälla spydiga kommentarer.
Jag menade inte alls att vara spydig, och jag håller med om att detta forum är ganska otrevligt ibland.
I vilket fall, trist att du sticker och lycka till på andra forum!
I vilket fall, trist att du sticker och lycka till på andra forum!
Jag har läst det som ni har skrivit och jag måste säga att spydigheten börjar med det här.Andersen skrev:Nähä, då ska jag förklara för dig. Jag har inte lust att beställa samtliga nätverkskort i hela världen. Har du någonsin sett i en webbutik vad det är för chipset, samt vad som ingår i kartongen? Du måste köpa varan och öppna kartongen innan du kan svara på det.
"Föresten, hade du något viktigt att tillföra i tråden? Jag förstod inte riktigt vad du ville.

Och det var väl du som skrev det, jag tycker att alla måste kunna ha sin åsikt.
Det blev något missförstånd där, det var sent på natten och jag höll på att somna bakom tangenbordet. Jag frågade ursprungligen efter Atheros baserade nätverkskort, och då kommer någon och säger Cisco, och länkar till ett Cisco Aironet kort. Vad skulle du själv tro om du frågar efter en Linux distribution, och någon skriver Windows samt lägger fram en länk där du kan köpa Windows 7? Nu blev det ett missförstånd bara för att han som länkade till nätverkskortet inte skrev vilket chipset det hade. Jag tog för givet att det var Ciscos eget. Det var inte så lätt att hitta den informationen, utan jag var tvungen att ladda ner drivrutinerna för att se detta.
Bara för att det blev ett missförstånd mellan oss två så betyder inte det att det är fritt fram för vem som helst att posta vad som helst i tråden som inte har något som helst med ämnet att göra.
Bara för att det blev ett missförstånd mellan oss två så betyder inte det att det är fritt fram för vem som helst att posta vad som helst i tråden som inte har något som helst med ämnet att göra.
-
- Kontakt:
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg gjorde dig upprörd. Men jag har, precis som de flesta, dåliga erfarenheter av atherosbaserade nätverkskort under linux. Detta påpekar pun i sitt inlägg:
Men åter igen, jag ber om ursäkt för att mitt inlägg väckte anstöt.
Varpå du svarar:pun skrev:Jag vet inte skälet till att du behöver just Atheros som är en notorisk bråkmakare för alla Linuxdistar.....![]()
...
Det är precis som att säga “Jag vill ha metanol i tanken på min volvo, för det är vad proffsen i F1 kör på” och sedan tycka det är konstigt att någon säger att bilen inte kommer att fungera som det är tänkt med metanol istället för bensin.Andersen skrev:Vadå, skojar du med mig? Atheros är det som alla proffs kör med. ...
Men åter igen, jag ber om ursäkt för att mitt inlägg väckte anstöt.
Det är ingen fara, det som upprörde mig var att folk postade om saker som inte hade något med ämnet att göra. Hur som helst så har jag hittat en annan lösning på problemet. Bara för att tillverkarna av trådlösa nätverkskort inte kan informera om det är lågprofil, samt vilket chipset det är frågan om, så valde jag att köpa följande.
PCI till Mini-PCI adapter, samt Mini-PCI nätverkskort.
PCI till Mini-PCI adapter, samt Mini-PCI nätverkskort.
- Bilagor
-
- minipci_to_pci_with_low_bracket.jpg (90.23 KiB) Visad 2460 gånger