Problem att starta Ubuntu med Windows Vista bootloader[LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Flying Duck
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Problem att starta Ubuntu med Windows Vista bootloader[LÖST]

Inlägg av Flying Duck »

En av de stora fördelarna med Windows Vista (och Windows 7) är hybridviloläget som gör att datorn startar upp och är klar att använda på någon sekund. Tyvärr får jag inte detta att fungera med GRUB som starthanterare, utan måsta använda bootloadern i Vista.

Jag har följt följande guide vilken funkar utmärkt om man väljer att använda GRUB som starthanterare:

http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista ... _first.htm

Men om man som i mitt fall vill gå vidare för att använda Windows starthanterare blir det kraftiga problem. Jag har följt instruktionerna till punkt och pricka med EasyBCD (NeoGrub), men det är som förgjort. Jag (liksom många andra) får felmeddelandet ”Error 17: File not found” när Ubuntu försöker boota upp. Hittade sedan detta tips som verkade lovande:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1043487

Men det visade sig tyvärr vara nitlott det med. Hittade också ett tips om att ladda ner EasyBCD 2 i betaversion eftersom det tydligen är en ny version av Grub i senaste Ubuntu vilket inte ska funka med NeoGrub. Man skulle i EasyBCD välja Grub2 istället för NeoGrub, men det resulterade vid boot istället i ett felmeddelande som säger att det inte finns någon bootmanager.

Jag ger upp. Det här borde vara en ganska basic sak att försöka åstadkomma, men icke! Finns det någon kunnig person här som har några tips?
Senast redigerad av 1 Flying Duck, redigerad totalt 22 gånger.
Flying Duck

Re: Problem att starta Ubuntu med Windows Vista bootloader

Inlägg av Flying Duck »

Jag har löst det själv och här är en kort beskrivning:

I programmet EasyBCD 2.0 BETA (i Windows) (http://neosmart.net/forums/showthread.php?t=642) valde jag i "Add New Entry" att istället för NeoGrub gå till fliken Linux/BSD. Där valde jag Type: GRUB (Legacy) och därefter partitionen där min Ubuntuinsallation finns i Device-drop-down-menyn. Sedan kryssade jag i "GRUB isn't installed to MBR/bootsector" och slutligen Add Entry för att lägga till det hela till Windows bootloadern. Funkar som det ska OCH hybridviloläget i Windows Vista funkar också som det ska.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Problem att starta Ubuntu med Windows Vista bootloader[LÖST]

Inlägg av ycc »

Jättebra att du löste det.

Jag är lite intresserad av detaljerna. Om du har uppdaterat till Karmic så använder ditt system fortfarande Grub Legacy och då är ju valet logiskt.

Om du däremot nyinstallerat Karmic så använder ditt system GRUB2 och i så fall verkar det ju vara något litet fel i EasyBCD.

Det vore kul att veta om du kör GRUB Legacy eller GRUB2?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

ycc skrev:Om du däremot nyinstallerat Karmic så använder ditt system GRUB2 och i så fall verkar det ju vara något litet fel i EasyBCD.
Jag kör Grub2 och det funkar alldeles utmärkt ihop med EasyBCD. Vill jag låta Windows (Win7) bootloader ta hand om det hela (vilket jag iofs inte vill), så kör jag EasyBCD och säger till det och Windows bootloader kan sedan boota upp Win7 eller Ubuntu helt korrekt. Vill jag istället att Grub2 ska ta hand om det så fixar jag det med antingen grub-install eller SuperGrub och allt funkar helt perfekt då med... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

SuperGRUB och EasyBCD är två bra program tycker jag. (Fast det brukar vara problem att hitta SuperGRUB på nätet ibland, nedladdningssidan har hoppat runt en del ... )
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Flying Duck

Inlägg av Flying Duck »

ycc: Jo, det stämmer att jag har uppdaterat till Karmic, och det är ju då dessutom logiskt att jag först fick felmeddelandet att det inte fanns någon bootmanager.

Osprey: Men funkar Windows hybridviloläge med Grub2?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Flying Duck skrev:Osprey: Men funkar Windows hybridviloläge med Grub2?
Det vet jag faktiskt inte, jag använder Win7:an ganska sparsamt så jag har inte provat det ännu...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"