pun skrev:Kontentan är att man borde blockera för alla anonIPnummer...
Mycket enkelt att få fram lämpliga blocklistor.
Det ger ändå bara ett visst mått av skydd, eftersom det t.ex inte är realistiskt att blocka alla från ett visst företags, en viss skolas, eller en viss kommuns router, bara för att någon där har gjort dumheter...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver... http://www.enargo.com/it/ OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Jag förordar som sagt inte permaban men vi kan ej heller tillåta grova personangrepp och återkommande trollande. Jag vet att stigmat efter DSK är stort när det gäller ban i allmänhet men samtidigt så tror jag att vi tjänar på att klargöra regelverket just när det gäller längre avstängningar - och där är som sagt administrationen enig.
pun skrev:Kontentan är att man borde blockera för alla anonIPnummer...
Det ger ändå bara ett visst mått av skydd, eftersom det t.ex inte är realistiskt att blocka alla från ett visst företags, en viss skolas, eller en viss kommuns router, bara för att någon där har gjort dumheter...
Nej men att blocka ALLA kända anontjönster tillhör det elementära för en sysadmin....
Nu tror jag inte det är möjligt pga "flummarna" i församlingen...
farmfield skrev:
Jag menade oavsett metod och generellt, hehe... Men som bannad kan du ej heller logga in så du behöver såväl nytt konto som nytt ip.
Jo som bannad kan man mycket lätt logga in via en anon-tjönst inkl ett nytt hotmailkonto......
Kontentan är att man borde blockera för alla anonIPnummer...
Men det stör väl "flummarna" för mycket.....
Problemet där heter dynamiskt IP. Man får som bekant ett nytt ip lite då och då. Det finns inte en suck att blocka nån som verkligen vill in och posta igen. Inte i ett publikt forum i alla fall.
Xcore skrev:
Problemet där heter dynamiskt IP. Man får som bekant ett nytt ip lite då och då. Det finns inte en suck att blocka nån som verkligen vill in och posta igen. Inte i ett publikt forum i alla fall.
Nej... du får inte olika IPadresser med de svenska operatörerna.
Sen kan man ju oftast "clona" sin router/modem och tvinga fram en IPadressändring men det är oftast "överkurs" för de flesta....
Oftast är ju de som skriker högst också totala "noobs"....
En DHCP-adress har man ju bara som "lån" under en viss tid, vilket förlängs varje gång man använder den igen. Men om man låter datorn stå avstängd eller surfar via mobilen eller något annat kul under den tiden, så får man med relativt stor sannolikhet en ny adress nästa gång man ansluter sig...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver... http://www.enargo.com/it/ OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Osprey skrev:En DHCP-adress har man ju bara som "lån" under en viss tid, vilket förlängs varje gång man använder den igen. Men om man låter datorn stå avstängd eller surfar via mobilen eller något annat kul under den tiden, så får man med relativt stor sannolikhet en ny adress nästa gång man ansluter sig...
BBB tillämpar det på ca 20-30 minuters basis. Själv märkt det störande i det
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Håller helt och hållet med Osprey när det gäller permabann, det är väldigt tandlöst. Bästa sättet att hålla snyggt i forumet är att det modereras ordentligt, dvs det behövs många moderatorer, fler än idag. Dom som finns nu räcker gott i normalfallet, men när det hettar till nånstans är det en klar underbemanning.
Moderatorer och modererande admins får inte heller ta det personligt när nån klagar på deras jobb. Enda sättet att egera mot dom som klagar är att sakligt och neutralt förklara varför, även om det innebär en hel del upprepning. Vid osäkerhet så är det ju bra att konferera moderatorer emellan. Om det är svårt eller omöjligt att provocera moderatorn så brukar dom flesta inse att det är meningslöst att tjafsa emot om modereringen är befogad, vilket den oftast är. Det är också mest lämpligt att klagomål på moderering tas via PM och inte i trådar i forumet, det sistnämnda skapar mest irritation hos övriga i forumet.
Edit: jag inser att det kan vara ett problem att få tillräckligt många moderatorer som är lämpade för uppgiften. Alla passar inte för jobbet, men ska helst vara lyhörd för andra och inte vara lättprovocerad. Det är också bra om man kan uttrycka sej sansat och sakligt. Ingen är dock perfekt och det är nog bättre med fler moderatorer som kanske inte är helt optimala än att ha alltför få som gör allting rätt. Misstag kan ju alltid rättas till i efterhand och dom som inte är så bra i början lär sej förhoppningsvis efter hand.
På internet vet ingen att du är en hund...... ~~~ .....I'm a bitch!
Håller helt och hållet med Osprey när det gäller permabann, det är väldigt tandlöst
ja, jag kan hålla med. Men de medeltida metoder som man spontant vill tillgripa är tyvärr listade i brottsbalken. Så därför är permaban ett av de verktyg vi vill erbjuda våra admins och mods för att skydda resten av de användare som sköter sig.
Jag anser för övrigt att de läggs alldeles för mycket fokus på att skydda personer som missköter sig ...
Det är väl så att de flesta bråkmakarna har en rätt tydlig agenda och ett rätt så egenartat sätt att uttrycka sig, så jag tror inte man behöver besvära sig med att blocka anon-tjänster eller IP-adresser (blockade IP-adresser drabbar dessutom lätt någon oskyldig eftersom de byts och eftersom flera datorer inte sällan delar IP ut mot nätet). Kommer de tillbaka när de är bannade är det bara att banna ett nick till.
pun skrev:Nej det drabbar inte oskyldiga att blocka "sunkiga" anonIP adresser.......
(mycket enkelt oxå)
Är väl bara flummiga "knäppskallar" som nyttjar dylika tjönster....
Om du läser så ser du att jag menar att det kan drabba oskyldiga om man bockar vanliga IP-adresser. Om jag gör mig skyldig till något som renderar ett bann, så innebär det inte att min hustru eller mina barn är skyldiga. Inte heller innebär det att slumpmässig person med samma ISP är skyldiga.
Men pun, om du blir bannad, kan moddarna glatt kasta ut första bästa nick som tjötar om "flummiga knäppskallar" Det behövs ingen kännedom om IP-adresser för det.