Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur man installerar drivrutiner för mitt Asus mv2-mx moderkort. Jag hittade ett paket på asus hemsida med drivrutiner för linux. Det innehåller filer för ljud, vga, chipset osv. Men jag förstår mig inte på alla filer hit och dit. Dels vet jag inte vilken mapp jag ska använda efter att jag har packat upp mappen med "linuxdrivers". I katalogen Audio finns 6 olika mappar till att välja mellan. Det enda jag vet är att jag har moderkortet mv2-mx.
Lyckades packa upp några filer ur audio mappen och körde ./install efter att ha ändrat rättigheterna men det verkar inte ge någon effekt.
Kanske ska nämna att anledningen till att jag försöka installera drivrutiner är att Spotify genom Wine inte fungerar. Efter några låtar så kraschar ljudet bara och spotify säger att det är problem med ljudkortet. ljudet funkar utmärkt i övrigt.
Installera drivrutiner för gammalt asus moderkort
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Installera drivrutiner för gammalt asus moderkort
Har du läst detta? http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p378564it04-22 skrev:Kanske ska nämna att anledningen till att jag försöka installera drivrutiner är att Spotify genom Wine inte fungerar. Efter några låtar så kraschar ljudet bara och spotify säger att det är problem med ljudkortet. ljudet funkar utmärkt i övrigt.
Nu har jag läst det. Men förstår inte vad det hade med ämnet att göra? 

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Nej. Den länken hade verkligen inte med detta att göra.it04-22 skrev:Nu har jag läst det. Men förstår inte vad det hade med ämnet att göra?
Detta är den riktiga länken: http://www.lathund.nu/2009/12/09/ordna- ... ulseaudio/
Aha, då förstår jag. Tack för den riktiga länken!
Jag lyckades dock lösa det genom att följa ett annat tips jag hittade. Jag körde winecfg och bockade sedan för OSS-soundcard eller liknande i stället för alsa. Sedan dess har spotify fungerat prickfritt faktiskt.
Jag lyckades dock lösa det genom att följa ett annat tips jag hittade. Jag körde winecfg och bockade sedan för OSS-soundcard eller liknande i stället för alsa. Sedan dess har spotify fungerat prickfritt faktiskt.