Jag kanske inbillar mig eller så är det vissa skillnader i frågorna men jag ser mönstret trots allt.
Kanske dags att uppdatera FAQ?

Jaja, det var bara en fundering! Vill ni svara på samma fråga 10 ggr så visst!Ulsak skrev:Det är inget jätteproblem. Jag har ett motto på mitt jobb: "Det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite"
Uppdatera FAQ eller wikin bör man väl göra då och då ändå.
Det allra viktigaste är att vi svarar på frågor så snabbt och precist vi kan.
Ojoj, så gör dom ju på Flashback och det verkar faktiskt funka!Visst kan vi börja köra med "RTFM" och sedan låsa tråden som på andra forum
Instämmer till fullo!Hund skrev:Vi kan inte tvinga folk att använda Google eller tillgå andra källor etc. Är men ny i gemet är inte vissa saker skrivet i sten och självklara.
Visst kan vi börja köra med "RTFM" och sedan låsa tråden som på andra forum, men jag är inte mycket för den idén och sedan är ju Ubuntu en distro tänkt att vara enkel och då får man räkna med att många oerfarna forumanvändare dyker upp här med.
Jag instämmer inte alls! Folk måste tydligen läras till att hur man söker!?vulfgar skrev:Instämmer till fullo!Hund skrev:Vi kan inte tvinga folk att använda Google eller tillgå andra källor etc. Är men ny i gemet är inte vissa saker skrivet i sten och självklara.
Visst kan vi börja köra med "RTFM" och sedan låsa tråden som på andra forum, men jag är inte mycket för den idén och sedan är ju Ubuntu en distro tänkt att vara enkel och då får man räkna med att många oerfarna forumanvändare dyker upp här med.![]()
I vissa fall kan man hänvisa till wiki och/eller google, men det bör göras med en länk till som kan var till hjälp. Om man är ny och ovan så kan det vara väldigt svårt att söka både i forumet och på google eftersom man kanske inte riktigt vet vad det är som strular eller vilka sökord man ska använda.
Visst kanske det är så. Men det finns ju även dom som kört windows i bra många år som inte vet hur man felsöker, formaterar, installerar osv.dmz skrev:Jag tror inte att upprepningar är det stora problemet. Det stora problemet som jag irriterar mig på med jämna mellanrum är att folk som har kört Gnu/Linux i åratal inte ens vet hur man gör en basic felsökning.
Jag vet inte varför det är så här, men kanske att någonting borde göras åt den saken, det är win-win för alla - mindre elementära inlägg i forumet och användaren kan själv ta reda på varför foo händer när bar gör si och så...
Så funkar det ju inte på flashback!Men att låsa forumet från att skapa ett nytt inlägg bara för att det redan finns ett tror jag inte är den bästa lösningen. Tror snarligen att folk skulle bli bortskrämda
från forumet då och antingen söka sig till ett annat forum eller strunta i ubuntu.
Bra talat!Hund skrev:Vi kan inte tvinga folk att använda Google eller tillgå andra källor etc. Är men ny i gemet är inte vissa saker skrivet i sten och självklara.
Visst kan vi börja köra med "RTFM" och sedan låsa tråden som på andra forum, men jag är inte mycket för den idén och sedan är ju Ubuntu en distro tänkt att vara enkel och då får man räkna med att många oerfarna forumanvändare dyker upp här med.
För att underlätta felsökningsbiten för dom, kan man sätta upp en lista av kommandon som det kan vara bra för oss att ha för att hjälpa till vid en felsökning.m!rage skrev:Meningen med Ubuntu är ju att det ska vara "för alla", inte bara för nördar. Alltså kommer det att komma hit alla möjliga sorters folk med olika mycket datorvana, en del är jätteduktiga och kan till och med hjälpa andra, medan en del inte ens kan felsöka själva och behöver hjälp med det. Ta efter behov och ge efter förmåga finns det väl nåt måtto som heter? Själv har jag inget emot nybörjare som inte kan så mycket men som vill lösa sitt problem. Då stör jag mig mer på såna som bara säker "det funkar inte" och skiter i om man försöker hjälpa dem