[LÖST] Automontering av extern hårddisk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Automontering av extern hårddisk

Inlägg av mcNisse »

Det var ju som jag skrev i mitt första inlägg... Nu har jag sett att du ska byta ut space mot \040.
Det borde ge denna fstab fil

Kod: Markera allt

//192.168.0.168/Media\040(G) /media/media smbfs username=Administrator, auto,user 0 0
//192.168.0.168/Filer\040(F) /media/filer smbfs username=Administrator, auto,user 0 0
Taget från denna tråd, http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-27823.html
tomo53
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av tomo53 »

Jag bugar mig, äntligen! :) Du har satt fingret på den felande länken. Som jag har letat på nätet. Nu fungerar det. Nu måste du tala om vad 040 står för?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det är en oktet, du får dock inte glömma det inledande \. Det är en representation av ascii koden för space 0x10, 32 osv. Det jag försöker säga är att det är 32 skrivet med 8 som talbas. Okteter skrivs med ett inledande \ följt av tre siffror.

Hoppas jag inte har förvirrat dig.
tomo53

Inlägg av tomo53 »

Något förvirrad men jag förstår till en viss del. Frågan är varför behövs det för min HDD och inte Shareddocs?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

tomo53 skrev:Något förvirrad men jag förstår till en viss del. Frågan är varför behövs det för min HDD och inte Shareddocs?
Det beror på att du vill ha mellanslag i namnen på vissa av dina utdelningar.
Normalt sett så undviker man alltid mellanslag i en utdelad mapp, speciellt om man vill dela ut den till ett annat OS.
tomo53

Inlägg av tomo53 »

Jag försökte både med och utan mellanslag utan framgång vilket gör mig en aning förvirrad. Men hursomhelst skall ni ha stort tack för tålamodet och hoppas att denna tråd kan hjälpa andra med liknande problem. Jag sätter denna tråd som löst.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

tomo53 skrev:Jag försökte både med och utan mellanslag utan framgång vilket gör mig en aning förvirrad.
Det är för att mellanslag tolkas som en avskiljare mellan argumenten. När du inte kodade mellanslaget som en oktet, kunde raden inte tolkas.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"