det känns inte bra här
Först och främst: Välkommen till Ubuntu-se.org!Jag skulle naturligtvis kollat att det var rätt tråd att skälla/gläfsa i.
Jag får be om ursäkt, jag är ovan vid välkomnanden på det sätt som vissa gör här. Men det är alltid kul med nya medlemmar.Dont.Nowe skrev:Är det såhär man blir välkomnad? Ingen välkommen hitBara för att jag sa vad ni alla sagt hela tiden innan valet? Jag trodde, kanske i min enfald att ni skulle tycka att iden som sådan var bra som regeringen la fram men vad vet jag. Jag har ju bara följt debatten i c:a 3 mån
Precis, och jag tycker Canonical har flummat ganska rejält i sitt snack med sin förklaring om vad en TL ska, bör och får göra.Man ska inte vara för rädd att sticka ut hakan mot Canonical de vill ha medlemmar
(Min fetning)Harlekin33 skrev: (...)
Canonical som skrivit om vad en TL är och ska få göra.. är en total katastrof!
Canonicals flumsnack är det som orsakat alla bråken ända från forumets födelse!
I vårat forum måste vi utreda vad en TL får och ska göra.
Annars kommer allt rasa ihop när som helst!
Jag tyckte ZX spectrum visade ganska tydligt vad jag/vi syftade på.Om du nu ska pinka på Canonical, skulle jag gärna vilja ha klara och tydliga länkar till vad som är "katastrof" och "flumsnack" och direkta citat.
Min enda fråga var om teamleaders roll och vad dom har för befogenhet. Det verkar dock vara en fråga som inte verkar finnas något svar på, åtminstone inte här i forumet och därför har jag nästan gett upp nu.Urban Anjar skrev: Om du nu ska pinka på Canonical, skulle jag gärna vilja ha klara och tydliga länkar till vad som är "katastrof" och "flumsnack" och direkta citat. Det cirkulerar alldeles för mycket myter om vad C har sagt och inte sagt och vad det i så fall betyder helt konkret.
Om det blir fler "kontrollinstanser" här så ser jag nog mig om efter ett annat forum. Får rysningar av all byråkrati.Urban Anjar skrev:Blir vi många fler finns det utrymme för fler "kontrollinstanser", men det är också alltid en avvägning mellan rättssäkerhet och demokratisk kontroll och att vara snabb och effektiv.
Orsaken till att ingen vet är ju att det blev en provisorisk lösning när vi höll på med omorganisation förra våren. Det finns inget som hindrar att den som känner sej manad jobbar på att få med LoCot på en annan lösning.ZX Spectrum skrev: Min enda fråga var om teamleaders roll och vad dom har för befogenhet. Det verkar dock vara en fråga som inte verkar finnas något svar på, åtminstone inte här i forumet och därför har jag nästan gett upp nu.
Om det är flummigt eller inte låter jag vara osagt men ibland kan man undra när ingen verkar veta.
Håller med om att dom som vill starta projekt ska få göra det. Jag trodde att det funkade så nu, men jag kan givetvis ha fel.ZX Spectrum skrev: Låt dom som vill starta ett projekt göra detta. Vill man delta aktivt i LoCot så ska man få göra det. Att hålla på och diskutera hela tiden gör att motivationen försvinner för dom som skulle kunna tänka sig att jobba mer aktivt.
(min fetning)Orsaken till att ingen vet är ju att det blev en provisorisk lösning när vi höll på med omorganisation förra våren. Det finns inget som hindrar att den som känner sej manad jobbar på att få med LoCot på en annan lösning.
Vi tar ett exempel:vulfgar skrev: Håller med om att dom som vill starta projekt ska få göra det. Jag trodde att det funkade så nu, men jag kan givetvis ha fel.
Man måste ha någon typ av diskussionsledare för att hålla kontrollen över en diskussion så att den inte spårar ur.vulfgar skrev: Håller inte med riktigt när det gäller diskussioner, dock. I vissa fall är för mycket snackande helt klart något som bromsar, men inte alltid. Det beror ju lite på vad det handlar om och i vilket skede projektet befinner sej.
Det beror helt och hållet på vad projektet handlar om.ZX Spectrum skrev:Om jag tar på mig ett projekt och offrar en massa tid för något jag tror på och till sist når slutfasen på detta, ska det då diskuteras och röstas om huruvida mitt projekt är bra eller dåligt?
Vem ska man fråga om detta? Är det omröstning som gäller?HakanS skrev:Det beror helt och hållet på vad projektet handlar om.ZX Spectrum skrev:Om jag tar på mig ett projekt och offrar en massa tid för något jag tror på och till sist når slutfasen på detta, ska det då diskuteras och röstas om huruvida mitt projekt är bra eller dåligt?
Det bästa är ju att presentera sin projektplan och kolla reaktionen bland medlemmarna.ZX Spectrum skrev:Vem ska man fråga om detta? Är det omröstning som gäller?
Spånar lite kring detta.ZX Spectrum skrev:Vem ska man fråga om detta? Är det omröstning som gäller?HakanS skrev:Det beror helt och hållet på vad projektet handlar om.ZX Spectrum skrev:Om jag tar på mig ett projekt och offrar en massa tid för något jag tror på och till sist når slutfasen på detta, ska det då diskuteras och röstas om huruvida mitt projekt är bra eller dåligt?
Det låter ju superbra, men det verkar vara lättare sagt än gjort för många.Ett sätt att göra detta kan vara att kontakta TL/TC och meddela detta och få ok den vägen, be admins fixa tavlor i forumet, sättas som gruppledare för projektet - då kan man själv lägga till och ta bort medlemmar ur gruppen utan att blanda in admins. Sen kan man gå ut i forumet i en öppen tavla och informera vad man vill göra och söka folk som vill vara med.
Kanske en checklista så att intresserade vet vad dom ska tänka på?Harlekin33 skrev:Det låter ju superbra, men det verkar vara lättare sagt än gjort för många.Ett sätt att göra detta kan vara att kontakta TL/TC och meddela detta och få ok den vägen, be admins fixa tavlor i forumet, sättas som gruppledare för projektet - då kan man själv lägga till och ta bort medlemmar ur gruppen utan att blanda in admins. Sen kan man gå ut i forumet i en öppen tavla och informera vad man vill göra och söka folk som vill vara med.
Kanske det. Plus en liten lyckospark i där bak så dom kommer igång!Kanske en checklista så att intresserade vet vad dom ska tänka på?
Jag säger verkligen inte att just nedanstående tråd är något bra projekt. (Det är bara en lös idé och jag själv är inte opartisk heller.Ulsak skrev:Märklig tråd. Efter vad jag läst har väl en TL rätt lösa ramar att jobba efter. Beträffande projekt: Hittar ni nåt som lämnar även svagaste doft av projektliknande; säg till. Det vore jättekul. En sak är säker: Jag kommer verka för att föda det, snarare än att döda det.