mobiltbredband igen :)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Hampus Befrits-Toll
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

mobiltbredband igen :)

Inlägg av Hampus Befrits-Toll »

Hejsan

jag har lite strul med mitt mobila bredband sen jag uppgraderade till 9.10 det har funkat felfritt i alla utgåvor sedan 8.04 och jag har kört på flera olika datorer, både bärbara och stationära.
Operatören är tre och modemet huawei E180.

problem:
när jag "aktiverar" modemet så ser det ut som om det ansluter som vanligt och det står att anslutningen är aktiv men det går inte att komma ut på internet, efter att koppla ifrån och ansluta igen så går det efter ett antal försök, ibland efter ett, ibland efter apmånga. Jag kommer alltid ut på nätet till slut men det är otroligt frustrerande att behöva böka hela tiden.

Jag tycker karmicutgåvan är riktigt skön men den känna inte alls lika stabil som 9.04. Är det många buggar över lag i 9.10?

tacksam för svar (jag är ganska ny men lär mig snabbt)
Hampus
folollejk
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: mobiltbredband igen :)

Inlägg av folollejk »

Du kan pröva att se om det finns några uppdateringar till modemet hos din operatör
jag har själv telia och har laddat ner och uppdaterat mitt modem e 220

Sen har jag i näverkshanteren under mobilt bredband markerat min anslutning
valt redigera, klicka på flicken för inställningar för IPv4, under metod
välj endast automatiska (PPP) adresser, då kan man sen fylla i dns till sin leverantör
för mig verkar det ha gjort stor skillnad.Har bara fyllt i första dns adressen själv

Om du skulle bli ansluten med ditt mobila bredband, så titta då under
anslutnings information vilka dns adresser du har

Alternativt sök på din leveratörs sida.

Hoppas att hjälper.
Hampus Befrits-Toll

Jag har uppdaterat mitt modem men problemet kvarstår, men jag har hjälpt andra att installera 9.10 på sina datorer och hos dem har det fungerat, kan hända jag måste göra om installationen, å det tänkte jag vänta med tills nästa release.

nu kör jag xp på en dator som jag använder typ som server och så kopplar jag mina linuxburkar till den å då kan man komma år internet genom den datorn..

nu väntar jag med spänning på 10.04:)

tack för att du tog dig tid
Hampus Befrits-Toll

Förresten.. gjorde de där ändringarna i nätvekshanteraren i förrgår och internet har funkat felfritt sen dess.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"