Ubuntu (9.04) föreslog nyss några uppgraderingar som jag slentrianmässigt OK-ade. Enligt var/log/ dpkg,log gällde det upgrade linux-image-2.6.28-18-generic , upgrade libcups2-dev 1.3.9-17ubuntu3.6 1.3.9-17ubuntu3.7, upgrade libaudiofile-dev 0.2.6-7ubuntu1 0.2.6-7ubuntu1.9.04.1 och efter reboot är ljudet puts väck.Försökte kolla i alsamixern om något var muted men även alsamixern är väck.
Enligt lspci -v | less så finns:
00:08.0 Audio device: nVidia Corporation MCP79 High Definition Audio (rev b1)
Subsystem: ASRock Incorporation Device 0397
Flags: bus master, 66MHz, fast devsel, latency 0, IRQ 7
Memory at fae78000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
Capabilities: <access denied>
Kernel modules: snd-hda-intel
Enligt ~$ aplay -l
aplay: device_list:223: inga ljudkort hittades.
I vilken ände börjar man nysta ? det här med ljuder verkar vara en djungel--
Ljudet försvann efter uppgrade
Re: Ljudet försvann efter uppgrade
Ibland tycker jag att de som hävdar att Linux bara är gratis om man värderar sin tid till noll har ett besvärande bra argument.
Nåväl efter att ha pillat en del mest på måfå ( Linuxdilletant som följt diverse tips utan att egentligen begripa varför) så provade jag att återinstallera den förra kärnan 2.6.28-17 och allt fungerade genast- (hamnade visserligen i låg-grafikläge men det är ju inte ovanligt vid kärnbyte och hur detta hanteras har jag lärt mig sen tidigare)
Vid denna uppgradering från 17 till 18 är det tydligen audiofilerna som inte hänger med i svängarna men hur detta hanteras blir jag inte klok på.
Blir väl att bita huvudet av skammen och återgå till 17-versionen och hoppas att kommande kärnuppgraderingar fungerar bättre-(om den kommande 10.4 LTS -uppgraderingen blir lyckad kommer åtminstone jag att försöka sitta still i båten och avstå från uppgraderingsracet)
/ queson
Nåväl efter att ha pillat en del mest på måfå ( Linuxdilletant som följt diverse tips utan att egentligen begripa varför) så provade jag att återinstallera den förra kärnan 2.6.28-17 och allt fungerade genast- (hamnade visserligen i låg-grafikläge men det är ju inte ovanligt vid kärnbyte och hur detta hanteras har jag lärt mig sen tidigare)
Vid denna uppgradering från 17 till 18 är det tydligen audiofilerna som inte hänger med i svängarna men hur detta hanteras blir jag inte klok på.
Blir väl att bita huvudet av skammen och återgå till 17-versionen och hoppas att kommande kärnuppgraderingar fungerar bättre-(om den kommande 10.4 LTS -uppgraderingen blir lyckad kommer åtminstone jag att försöka sitta still i båten och avstå från uppgraderingsracet)

- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Det är svårt att i efterhand säga vad som orsakat detta. Det kan vara så mycket. Allt från inställningar till fel i uppgraderingen och i sällsynta fall en bugg. Det låter lite som om något inte gått rätt till vid installationen. T.ex. att drivrutinen letar efter modul i den gamla kärnan.
Man kan t.ex. köra (i terminal)
för att kontrollera att alt gått rätt vid installationen.
Jag kör inte 9.04 men det kan vara pulseaudio som spökar. Det kan t.ex. vara ditt ljudkort som inte följt med i konfigurationsfilen (/etc/pulse/default.pa) vid uppgraderingen.
Man kan t.ex. köra (i terminal)
Kod: Markera allt
sudo apt-get -f install && sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get update && sudo apt-get clean && sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove
Jag kör inte 9.04 men det kan vara pulseaudio som spökar. Det kan t.ex. vara ditt ljudkort som inte följt med i konfigurationsfilen (/etc/pulse/default.pa) vid uppgraderingen.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag har haft samma problem de senaste dagarna , men efter 4!!! om installationer så har jag ljud bara för att upptäcka att firefox 3.6 gjort ett äckligt intåg
Känns som att det kan gå ändå!
ebbot
No luck-0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
Kan det möjligen vara lönt att ominstallera alsa och pulse ??
No luck-0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
Kan det möjligen vara lönt att ominstallera alsa och pulse ??
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Vet inte hur du gjorde för att tvinga fram förra versionen men installera den senaste versionen på samma sätt som du installerade förra versionen, därefter kan du köra ovanstående. Annars är senaste installerad. Risken är att problemet kommer tillbaks men då kan man iaf leta efter vad det kan vara.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Har backat tillbaka till 17-versionen där allt fungerar till belåtenhet och lägger inte mer tid på detta nu utan inväntar 10.4 LTS och hoppas få det fungera där . Stort tack ändå