Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Emil.s skrev:
Och att det tar över timmen att kompilera gör det nog bara på äldre datorer. Eller så har man för mycket skit med.
Tar ca 10 minuter på min server med 3GHz Core 2 Duo.
Njau...jag tycker jag tar bort mycket men det tar ganska precis 1 timme till färdiga deb-paket med min laptop.
Pentium M Laptop 1.8Ghz..... 30-45 minuter med min dual core 2.5 Ghz....
Nu är jag för lat för att bygga när Ubuntu Mainline funkar så bra....
Jag ska prova en mulen dag att kompilera en kärna, misstänker att det inte lyckas första gången.
Visst är det så, att det är många val man ska göra? Och en del frågor som man inte har aning om första gången. Utanför ämnet: Det känns ju lite som att bli av med svendomen. OBS det är fredag kväll, då får man gå utanför protokollet.
lscpu
Architecture: x86_64
CPU op-mode(s): 32-bit, 64-bit
CPU(s): 2
Thread(s) per core: 2
Core(s) per socket: 1
CPU socket(s): 1
Vendor ID: GenuineIntel
CPU family: 15
Model: 4
Stepping: 1
CPU MHz: 3192.460
L1d cache: 16K
L2 cache: 1024K
Vad står talet 460 i raden "CPU MHz: 3192.460" för?
Datorn är cirka 5 år gammal, men med nya RAM och ny hårddisk bytte de för ett år sedan.
Ang. NFS-grejorna, lite snabbare går det nog att boota om jag tar bort det, eftersom NFS nu laddas om två gånger varje gång jag bootar upp datorn. (går nog att inaktivera "manuellt" också, men jag vill ju korta ner kompileringstiden också, och vill ta bort det på grund av den orsaken.)
Det som tar tid första gången är ju att göra inställningarna (tog typ 2 timmar för mig), men det står beskrivet vad allt gör och även rekommendationer: "you most likely won't need this" osv.
Emil.s skrev:Och att det tar över timmen att kompilera gör det nog bara på äldre datorer. Eller så har man för mycket skit med.
Kan inte annat än hålla med här. För mig tar det inte mer än 7 minuter med 1.8GHz och 2GB ram, men då har jag å andra sidan plockat bort precis allt som jag inte använder. För min gamla filserver med 500MHz och 256MB ram tar det 1 timme och 10 minuter, så jag bygger förstås i första hand med den snabbare burken istället.
Hm, ja jag pillade aldrig på det där, för jag tänkte att det kanske sabbar VirtualBox, så jag lät de inställningarna vara som de var.
Så det är en inställning som är markerad per default som kräver externa filer som jag inte har? Konstigt att de har den markerad, men tack, skall kolla upp det.
cthulhu skrev:Så det är en inställning som är markerad per default som kräver externa filer som jag inte har? Konstigt att de har den markerad, men tack, skall kolla upp det.
Det är egentligen inte alls konstigt. Du har en för gammal version av libc6-dev. Versionen i debian lenny saknar filen /usr/lib/sys/eventfd.h som behövs för att kunna kompilera nyare kärnor med den där inställningen påslagen. Filen finns med i squeeze och ubuntu har haft den sedan intrepid.
Emil.s skrev:Och att det tar över timmen att kompilera gör det nog bara på äldre datorer. Eller så har man för mycket skit med.
Kan inte annat än hålla med här. För mig tar det inte mer än 7 minuter med 1.8GHz och 2GB ram, men då har jag å andra sidan plockat bort precis allt som jag inte använder. För min gamla filserver med 500MHz och 256MB ram tar det 1 timme och 10 minuter, så jag bygger förstås i första hand med den snabbare burken istället.
Jag tror nu underskattar Plun's hi-tekniska mecklighet. Han gör säker en massa mer innan och under kompileringen än vad vi vanliga dödliga orkar med att bekymra oss över, hehe...
I så fall, hur funkar detta? Är det bara vid flera kompileringar under samma session som det blir en "uppsnabbning" eller funkar detta även om man kompilerar en ny kärna ett halvår senare?
Tror aldrig jag lyckats kompilera in stöd för suspend to ram/hd, ville bara kolla om ni brukar manuellt ange var på disken swapen ligger när ni konfigurerar kärnan?
Jag har sett den möjligheten, men tänkt att "det där skall man nog inte pilla på". Men det kanske man ska?
One of the patches is BFS, another changes the default timer frequency to 1000Hz, another adds new values that allows the timer frequency to be upped to 10,000Hz, and various other changes.
gruble skrev:Den är uppe i 2.6.34-rc4 nu. Hur stor del av grafiken ligger i kärnan ? Tänker mest på möjligheten till composite med flera grafik kort i datorn.
Compositen ligger i drivarna och inte i kärnan, hantering av flera grafikkort ligger i kärnan och drivarna och det är olika för vad man kör.
Ubuntu Mainline-RC4 har också problem med headersfilen, kärnan funkar ändå med enbart imagefilen.