till alla som brottas med 3G mobilt bredband

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
mooz123
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

till alla som brottas med 3G mobilt bredband

Inlägg av mooz123 »

Hej vänner,

Jag har löst mitt mobilt bredband problem nu: Ice-net! Inga donglar som sticker ut, inga drivrutiner som finns installerade på modemet (bara Mac och Windows).
Min fasta linje gav bara 30 kbps, och jag försökte Telia mobilt bredband. (Första val Tre har ingen täckning hos mig) Option Icon modemet går att installera, men då ska man delvis compilera sin Linux-kernel: not for me :). Huawei modemet fungerar lite bättre, men uppkopplingen försvann då och då, medan jag bara lyckades med att starta upp modemet i Windows, och snabbt byta till Ubuntu.

Hur ljuvligt det är med ice-net: Man ställer modemet bara var man vill, framför fönstret var man tror man får bäst signal. Modemet är samtidigt router, alltså kopplar man helt vanligt in med Network Manager.
Peka och clicka, precis som jag gillar det. Jag tycker att 1.3 Mbps är helt OK. Stora plusset för mig: jag har hållit på med Ubuntu sedan Edgy Eft, och jag behöver inte lämna Ubuntu projektet nu.

Mark, nöjd
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: till alla som brottas med 3G mobilt bredband

Inlägg av mrfab »

Det är aldrig fel att upplysa dom som säljer tjänsten att man har Ubuntu och hur gör jag om alla gjorde detta tvingar man ju dom att angagera sig i deras problem och man kan ägna sig åt att surfa istället.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Observera att den här sortens trådar som säger vad som fungerar och (framförallt) inte gör det i Ubuntu är färskvara. Exempelvis fungerar det besvärliga Option-modemet skitbra i Lucid-alfan, kanske även i Karmic, det minns jag inte. Routrar fungerar naturligtvis oberoende av vad du har för OS på datorn, det gäller för min Dovado 3G-router också
mooz123
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av mooz123 »

Bra att höra att det börja komma lösningar! Men kom ihåg att det är bara genom en bra insats från Debian / Ubuntu community. Telia skiter fullständigt i det, nästa produkt de slänger ut kan vara lika dåligt eller sämre.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Inte direkt deras fel. Eller jo, det är deras ansvar mot slutanvändaren. Men tillverkaren av modemet är någon helt annan
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag kan nämna att det inte bara är ice.net som säljer router för mobilt bredband. Även hos t.ex. Tre kunde man beställa detta istället för eller i tillägg till USB-dongel senast jag kollade. Det går också att köpa router för mobilt bredband separat från t.ex. http://www.infoferenda.com/ om man vill göra det. Det kan t.ex. vara intressant om man har en operatör som inte själva säljer router.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Kjell & co säljer också router för 3G-modem. Jag tycker det är en klockren idé.
m!rage

Inlägg av m!rage »

barzam skrev:Kjell & co säljer också router för 3G-modem. Jag tycker det är en klockren idé.
Japp, Dovado som jag nämnde tidigare. Använder den själv och är mycket nöjd :) Det enda tråkiga är att port-forwarding inte fungerar riktigt, men det kanske beror på Telenor och inte routern
PloppFlopp
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av PloppFlopp »

Det har tagit en del testning men nu har jag lite koll på vad som fungerar. I 8.04 kan jag använda "Connect Card driver" från Vodafon eller wvdial för E220. I 9.04 fungerar E220 rakt av och E1750 med "mode-switch" metoden som beskrivs i en länk här på forumet. Enda problemet är att uppkopplingen inte är stabil. Modemet går ofta ner rätt snabbt (även i Windows) men efter återstart fungerar det bra. Den absolut stabilaste anslutningen har jag med wvdial och E220 i Ubuntu 8.04. "Ice" verkar annars kul med gammal NMT-teknik - går utvecklingen bakåt ;D

Peter
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

PloppFlopp skrev: ...
"Ice" verkar annars kul med gammal NMT-teknik - går utvecklingen bakåt ;D

Peter
Nja, det är inte själva tekniken som är NMT. De bara använder frekvensband som tidigare användes av NMT. Tekniken de använder är CDMA2000, en 3G-teknik som är vanlig i USA men som knappast används i Europa.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Någon som använder dovado 3gn? Verkar vara efterföljaren till dovado umr. Vilken 3g router rekommenderas?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det enda som är bättre med 3GN jämfört med UMR verkar vara att 3GN har stöd för 802.11n. Annars har de nog samma stöd för modem, båda kan uppgraderas annars och Dovado släpper nya firmwares ganska ofta, åtminstone till UMR som jag har. Ingen av dem stöder 4G-modem och kanske inte kommer göra det heller, men vad jag vet klarar båda HSPA+, alltså 21Mbps neråt via 3G. Så om du inte måste ha snabbt WLAN tycker jag du ska köpa UMR för den är billigare
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

m!rage skrev:Det enda som är bättre med 3GN jämfört med UMR verkar vara att 3GN har stöd för 802.11n. Annars har de nog samma stöd för modem, båda kan uppgraderas annars och Dovado släpper nya firmwares ganska ofta, åtminstone till UMR som jag har. Ingen av dem stöder 4G-modem och kanske inte kommer göra det heller, men vad jag vet klarar båda HSPA+, alltså 21Mbps neråt via 3G. Så om du inte måste ha snabbt WLAN tycker jag du ska köpa UMR för den är billigare
Ok, tack :)

Edit
Tvärtom va? Till exempel hos dustinhome.se är 3GN ett par hundringar billigare än föregångaren UMR :-\
Skriv svar

Återgå till "Internet"