Jag har en sonyericsson z1010 mobiltefon. Det är en 3G telefon och den har usb-anslutning. Jag kan alltså koppla den till datorn via usb-porten.
Det ska gå att använda den som 3Gmodem till datorn. Någon som vet något hur man gör detta i ubuntu?
Mobilt bredband via mobiltelefon
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Mobilt bredband via mobiltelefon
Hej!
Jag har en sonyericsson w595. Det funkar hur bra som helst.
Jag gjorde ett nytt usb-datakonto på telefonen först.
På min telefon är det:
inställningar, kommunikation, usb, usb-nätverk, usb-datakonton. Skapa ett nytt där. Där måste du ha koll på vilka inställningar du ska skriva in.
Sedan var det bara att spara, och sedan redigera samma konto igen, för att ställa in eventuellt lösenord och kolla igenom så att det ser rätt ut.
Jag har en sonyericsson w595. Det funkar hur bra som helst.
Jag gjorde ett nytt usb-datakonto på telefonen först.
På min telefon är det:
inställningar, kommunikation, usb, usb-nätverk, usb-datakonton. Skapa ett nytt där. Där måste du ha koll på vilka inställningar du ska skriva in.
Sedan var det bara att spara, och sedan redigera samma konto igen, för att ställa in eventuellt lösenord och kolla igenom så att det ser rätt ut.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Telefonen va det inga problem med, där va visst allt som det skulle, men jag trodde det skulle bli svårt att förklara för ubuntu vad min telefon va för nåt, men jag satte i den senaste versionen av ubuntu,9.10, provkörde från skivan alltså, och sen kopplade jag i telefonen och klickade på anslut typ och ubuntu hittade min telefon med en gång och alla inställningar var färdiga! *Imponerad*
Mycket smidigare än med windows.
Med vanligt comviq kontantkort kan man surfa för max 8 kr per dag just nu, kampanj till augusti! Och max 700 Mb i veckan tror jag det var.
Mycket smidigare än med windows.
Med vanligt comviq kontantkort kan man surfa för max 8 kr per dag just nu, kampanj till augusti! Och max 700 Mb i veckan tror jag det var.
Finemang! Härligt!