[Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10
Re: [Diskussion] Forumreglernas uppdatering 14/3 -10
Hur går man tillväga för att göra en ändring av stadgarna/reglerna för att TL/administrationen ska kunna genomföra sådana här mindre ändringar utan föregående omröstning? Det är som sagt det normala överallt i samhället (arbetsplatser, föreningar, företag, skolor, länder).
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Forumreglerna uppdateras: Strängare påföljder för varningar
Menar du verkligen att det är tjafs när LoCo-medlemmar har synpunkter på att forum-administratörerna och TL frångår de demokratiska principer som vi haft de senaste 3 åren?farmfield skrev:För att undvika tjafs. Men nu tjafsas det ju ändå.Menar du på allvar att diskussioner om forumregler och TL-/TC-nomineringar är onödiga? Vad ska få diskuteras enligt dig?farmfield skrev:Nej, det må vara sant, men alla onödiga diskussioner är en grogrund för att meningsskillnader skapar konflikter. Se bara på vad som hände under nomineringen för TL och TC.Varför då?farmfield skrev:Vi bör hålla omröstningar i allmänhet till ett minimum.
Hade man startat en omröstning om regeländringarna så tror jag inte att det skrivits en tiondel så många inlägg, som nu, i tråden.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Läs vad vulfgar skriver här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p378044barzam skrev:Det är som sagt det normala överallt i samhället (arbetsplatser, föreningar, företag, skolor, länder).
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag håller med om vad Vulfgar skriver och sett till det är det möjligt att det hade varit lämpligare med en omröstning just i denna fråga. Sett till reaktionerna så ser jag det dock inte som vettigt med en omröstning utan vi kommer istället omformulera och klargöra ändringen och lägga ut det en vecka på remiss och för vidare diskussion.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Äntligen ett litet steg i rätt riktning!farmfield skrev:Jag håller med om vad Vulfgar skriver och sett till det är det möjligt att det hade varit lämpligare med en omröstning just i denna fråga. Sett till reaktionerna så ser jag det dock inte som vettigt med en omröstning utan vi kommer istället omformulera och klargöra ändringen och lägga ut det en vecka på remiss och för vidare diskussion.
Att ändra forumsreglerna utan mandat från medlemmarna hoppas jag att vi slipper se hädanefter.
Att forumadmins tror att de ska kunna ändra forumsreglerna efter eget huvud är bara klantigt, speciellt efter kritiken de fått från CF i ett inlägg som alla kan läsa. Återkommer med exakt adress till det inlägget...
För de som hyllar ordning och reda kan antingen hålla till på det "onämnbara forumet"

Nu har jag skitit i det blå skåpet,

Jag är bara så förbaskat trött på att det finns forumadmins som tror att de äger det här forumet.
Nu menar jag inte Rag3Rac3er och Katt, de är alldeles nyss tillsatta.
De som äger det här forumet är medlemmarna/gemenskapen/communityn, eller hur?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jo, förstår hur vulfgar tänker, men för att inte göra några övertramp så måste TL veta vad han kan göra och inte göra utan diskussion.HakanS skrev:Läs vad vulfgar skriver här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p378044barzam skrev:Det är som sagt det normala överallt i samhället (arbetsplatser, föreningar, företag, skolor, länder).
Hade helt klart intressant att veta vad medlemmarna tycker. Vad ska en teamleader kunna göra utan inblandning av medlemmarna?
Om det är så att medlemmarna alltid ska vara med och bestämma så rekommenderar jag att vi skrotar titeln eftersom den inte har någon funktion.
Utanför ämnet: Lite bisarr tråd detta eftersom ingen har någon speciell synpunkt på temat, alltså forumsreglerna utan endast att det skett utan omröstning.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Det är ju det som är anledningen till att vi protesterar, att administrationen tror att de ska kunna ändra forumsreglerna efter eget huvud helt utan mandat från medlemmarna.ZX Spectrum skrev:...
Utanför ämnet: Lite bisarr tråd detta eftersom ingen har någon speciell synpunkt på temat, alltså forumsreglerna utan endast att det skett utan omröstning.
Du måste förstå ZX Spectrum att det inte är själva innehållet i ändringen utan sättet den är gjord på.
Dessutom bör "regeländringen" klargöras exakt om vilka bannings-tider som ska gälla, men luddiga regler är kanske det administrationen är ute efter...
Drömmen för de/den i administrationen som på allvar tror att de/den ÄGER DET HÄR FORUMET, är naturligtvis att vi medlemmar godtar vadsomhelst utan diskussion.

Det är faktiskt stor skillnad på att ändra forumsreglerna jämfört med att ändra färgtemat i portalen.

Under förutsättning att det här är ett demokratiskt forum naturligtvis...
Nu har jag sketet 2 gånger i det blå skåpet, angående min ansökan om att bli Global Moderator.
Det får bli hur det vill med det...
Är man för öppenhet, demokrati och yttrandefrihet så är man!!!
Nu menar jag inte det här ska bli ett forum för att diskutera hemorojder...
Jag är övertygad att många medlemmar vet vad jag går för och står för.
mvh Rune.K
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Är ungefär som på Haiti då. FN är där med mattransporter. Till sin hjälp har FN-personalen vapen men det har hänt flera gånger att dom blivit rånade på tranporterna.
Dom har inte mandat att använda sina vapen utan dom är där för syns skull. Folket vet detta och är aldrig oroliga för att dom ska börja användas heller.
På liknande sätt ser jag här i forumet. Vi har en teamleader som inte får vara en teamleader. Han har rätt till åsikter om hur forumet/LoCot ska styras men han har inget mandat till att göra detta om inte medlemmarna godkänner det.
Andra medlemmar än en teamleader har också rätten att ha en åsikt om hur ett forum/LoCo ska styras. Vad skiljer då en teamleader från en vanlig medlem här?
Dom har inte mandat att använda sina vapen utan dom är där för syns skull. Folket vet detta och är aldrig oroliga för att dom ska börja användas heller.
På liknande sätt ser jag här i forumet. Vi har en teamleader som inte får vara en teamleader. Han har rätt till åsikter om hur forumet/LoCot ska styras men han har inget mandat till att göra detta om inte medlemmarna godkänner det.
Andra medlemmar än en teamleader har också rätten att ha en åsikt om hur ett forum/LoCo ska styras. Vad skiljer då en teamleader från en vanlig medlem här?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Nu är det så att "regeländringen" inte kommit till på Teamleaderns initativ, det vet du vet lika väl som jag ZX Spectrum.ZX Spectrum skrev:Är ungefär som på Haiti då. FN är där med mattransporter. Till sin hjälp har FN-personalen vapen men det har hänt flera gånger att dom blivit rånade på tranporterna.
Det börjar bli dags att komma till pudelns kärna...
Är det här ett demokratiskt forum eller inte?
Ska vi medlemmar tillåta forumadmins att de ändrar i våra forumsregler efter deras eget godtycke?
Bra att du kommer in på vanliga medlemmar!
Är t.ex en forumadmin MER medlem än någon annan medlem, om man tänker på hur beslut om ändring av forumsreglerna ska fattas?
Hur resonerar du egentligen Rune?Rune.K skrev:Nu är det så att "regeländringen" inte kommit till på Teamleaderns initativ, det vet du vet lika väl som jag ZX Spectrum.
Det börjar bli dags att komma till pudelns kärna...
Är det här ett demokratiskt forum eller inte?
Ska vi medlemmar tillåta forumadmins att de ändrar i våra forumsregler efter deras eget godtycke?
Bra att du kommer in på vanliga medlemmar!
Är t.ex en forumadmin MER medlem än någon annan medlem, om man tänker på hur beslut om ändring av forumsreglerna ska fattas?
Självklart är TL mer än en vanlig medlem, därför att han valts till att sköta om föreningen.
Vad tror du?
Varför väljer man någon alls?
Med ditt sätt att resonera råder fullständig anarki, alla gör som de vill och tycker och tänker om allt hela tiden. TL är bara en vanlig medlem.

Lägg ned dumsnacket.
Tack det samma Xcore.Xcore skrev:...
Lägg ned dumsnacket.

Koncentrera du dej istället på privatägda forum...

Där platsar dina synpunkter naturligtvis, men inte här.
Jag har absolut inget emot privatägda forum, tvärtom där vet man som gäller!TweekiE skrev:Du älskar verkligen demokratiska och bråkiga forum va?Rune.K skrev:Tack det samma Xcore.Xcore skrev:...
Lägg ned dumsnacket.
Jag fattar inte vad du har emot privatägda forum , och varför du älskar den här loco skiten...
Men vad jag reagerar på är att någon/några forumadmins på fullt allvar tror att det här är hans/deras eget forum.
Hur bra fungerar det som du förespråkar, anarki?Rune.K skrev:Tack det samma Xcore.Xcore skrev:...
Lägg ned dumsnacket.
För det är precis vad du gör och har inget som helst med demokrati att göra.
Snälla Rune, hur bra har det fungerat under de 3 senaste åren när alla gapar i munnen på varandra och vill olika saker?
Det finns ju inte ens ett ordentligt straff för den som förstör för hela forumet.
Lägg ned anarkin och förespråka demokrati istället.
Som sagt. Förfarandet var något självsvåldigt med tanke på att det gäller sanktioner mot medlemmar.
Har du problem med kan du skicka PM till mig eller någon annan ansvarig, annars lägg ner och var tyst. Tänk på att du representerar Ubuntu Sverige som moderator.Rune.K skrev:Jag har absolut inget emot privatägda forum, tvärtom där vet man som gäller!TweekiE skrev:Du älskar verkligen demokratiska och bråkiga forum va?Rune.K skrev:Tack det samma Xcore.Xcore skrev:...
Lägg ned dumsnacket.
Jag fattar inte vad du har emot privatägda forum , och varför du älskar den här loco skiten...
Men vad jag reagerar på är att någon/några forumadmins på fullt allvar tror att det här är hans/deras eget forum.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Precis, där vet man vad som gäller.Rune.K skrev:Jag har absolut inget emot privatägda forum, tvärtom där vet man som gäller!
Och det vet man här också om man låter de som utsetts till att sköta föreningen göra sitt jobb utan att alla gapar i munnen på varandra och vill bestämma och ändra hela tiden med miljoner omröstningar och tillhörande tjafstrådar.
Är det så svårt att förstå?
Gör de inget bra jobb, byts de bara ut mot de som kan sin sak istället efter sin period som TL, TC mm.
Farmfield får inte ens någon start, än mindre någon chans tack vare såna som dig
Jag har ju tidigare varit på "andra sidan".Hylas skrev:Som sagt. Förfarandet var något självsvåldigt med tanke på att det gäller sanktioner mot medlemmar.

Då kunde man se att "punktmarkerade medlemmar" kunde bli bortmoderade pga att de skrev ungefär "Nu tillförde du väl inget matnyttigt".
Att ha forumadmins som har som sin största och kanske enda hobby att moderera, verkar väldigt märkligt i mina ögon.
De/den individerna/individen skulle göra det här Locot en stor tjänst genom att "step down gracefully", dvs skaffa sej en annan hobby.
Oops, nu sket jag i det blå skåpet för tredje gången.

Som jag sa innan: PM om du har problem. Tänk på vad du representerar. Jag vill inte se barnsligheter från din sida en gång till.Rune.K skrev:Jag har ju tidigare varit på "andra sidan".Hylas skrev:Som sagt. Förfarandet var något självsvåldigt med tanke på att det gäller sanktioner mot medlemmar.
Då kunde man se att "punktmarkerade medlemmar" kunde bli bortmoderade pga att de skrev ungefär "Nu tillförde du väl inget matnyttigt".
Att ha forumadmins som har som sin största och kanske enda hobby att moderera, verkar väldigt märkligt i mina ögon.
De/den individerna/individen skulle göra det här Locot en stor tjänst genom att "step down gracefully", dvs skaffa sej en annan hobby.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Kan vi inte sansa oss lite Rune.K. I mina ögon har du inte skitit i nåt blå skåp.Rune.K skrev:Jag har ju tidigare varit på "andra sidan".Hylas skrev:Som sagt. Förfarandet var något självsvåldigt med tanke på att det gäller sanktioner mot medlemmar.

<Förslag>
Alla på alla poster, inklusive admin och moderatorer sitter under en bestämd tid. Gör de inget bra jobb byts de bara ut när deras tid är slut, precis som man gör med TL och TC i nuläget. Man väljer admins och moderatorer samtidigt som TL och TC. Vem som helst kan sätta upp sig som TL, TC, admin, eller moderator om man tror att man kan föra föreningen framåt.
Låter ni TL och resten av de som tillsatts styra forumet då? Utan att skrika anarki?
Alla på alla poster, inklusive admin och moderatorer sitter under en bestämd tid. Gör de inget bra jobb byts de bara ut när deras tid är slut, precis som man gör med TL och TC i nuläget. Man väljer admins och moderatorer samtidigt som TL och TC. Vem som helst kan sätta upp sig som TL, TC, admin, eller moderator om man tror att man kan föra föreningen framåt.
Låter ni TL och resten av de som tillsatts styra forumet då? Utan att skrika anarki?
Senast redigerad av 3 Xcore, redigerad totalt 17 gång.