LiveCD / Netinstall (Ubuntu alltid senaste)

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Saunafreak
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

LiveCD / Netinstall (Ubuntu alltid senaste)

Inlägg av Saunafreak »

Man ska inte behöva handplocka bort sådant man inte använder. Onödigt uppgradera för mycket.
Varför ladda ner 700MB när man har en långsam uppkoppling som tar närmare 4 timmar att få hem iso-filen?

Jag hitade en intressant länk som kanske kan lösa min fundering.
https://help.ubuntu.com/community/LiveC ... romScratch
CD:n ska innehålla:
Kernel (Ubuntu10.04)
Networkmanager-applet (GSM-modem)

Efter installationen:
sudo apt-get intstall pkg
LXDE/Xfce/Kde/Gnome...
Firefox
Gimp
OpenOffice
Xsane
Språk o vad man vill ha installerat.
Är det någon som har provat detta?
Saunafreak

Re: LiveCD / Netinstall (Ubuntu alltid senaste)

Inlägg av Saunafreak »

Det fungerar inte som jag hade tänkt.

Note: The version of Debootstrap for a release of ubuntu does not contain the files to bootstrap the next Ubuntu release. For example, you cannot bootstrap Karmic on an Intrepid system without intalling Karmic's debootstrap package.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Att manuellt bygga sitt nya system i en chroot är i och för sig en lärorik upplevelse, men som kanske är lite overkill om det bara handlar om att slippa onödigt stora iso-nerladdningar.

Det jag brukar använda är en minimal netboot-image, innehållande precis tillräckligt mycket för att kunna starta Debian-installern och konfigurerar nätverket. Resten plockas sen hem via nätverket.

http://cdimage.ubuntu.com/netboot/

Utöver möjligheterna att boota via exempelvis usb-minne (syslinux) alt direkt via nätverket (pxelinux) så finns det även en mini.iso som verkar kunna ge dig en färdig CD-skiva enligt modellen ovan.
Saunafreak

Inlägg av Saunafreak »

Klarar den GSM-modem? Debian gör det inte...
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"