Visst går det att skilja på sådana frågor där det är viktigt att kolla med gemenskapen först och sådana där man kan ta direkt beslut. Den enklaste parallellen är ju med en förening, vad kan en styrelse besluta om och vad får den bara föreslå för ett medlemsmöte. Stadgeändringar tillhör det sistnämnda. Om man själv har svårt att se skillnaderna tror jag att föreningsparallellen kan vara till god hjälp.
Oavsett så borde det väl vara bättre att ta diskussion före beslut eller innan något börjar gälla istället för att drabbas av den i efterhand? Tar man den från början har man dessutom bättre kontroll på tidsfaktorn. Nu blir det ju lite som ett ställningskrig, tyvärr. Min åsikt kommer inte att ändras och mitt förtroende för ledningen har helt klart rubbats en liten aning. Efter vad jag förstår kan inte heller ledningen backa vare sej dom vill eller inte. Jag förväntar mej fö inte det heller, det enda jag önskar just nu är att få en försäkran om att just sådana här frågor hanteras annorlunda i fortsättningen.
Vi som är intresserade av hur LoCot sköts kommer inte att låta bli att ha åsikter bara för att färdiga beslut dimper ner plötsligt. Frågor som riskerar diskussion före ett beslut är fattat kommer definitivt inte att diskuteras mindre i efterhand om man inte får chansen innan.
För egen del tycker jag fö att jag jobbat tillräckligt i LoCot för att slippa uppmaningar om att gå in i projektgrupp eller liknande.
mcNisse skrev:ZX Spectrum skrev:Är det inte bra om vi klargör en gång för alla vilka omröstningar som ska förekomma i forumet så det inte blir såna här diskussioner i fortsättningen?
Själv tycker jag det är löjligt men detta kan vara en lösning.
Kan inte ändringsförslag läggas ut i diskutionsforat, manglas lite av diskutionsklubben, och sedan kan beslutet tas. På det viset får alla vara med och tycka, vilket är det viktigaste

Förstår att det är ironiskt menat, men tanken är inte dum.

Debatt kanske inte vore rätt ställe, men diskussion med en tidsgräns, kan ju liknas vid ett remissförfarande. Man kan tänka sej något typ "detta börjar gälla om en vecka om inga övertygande argument mot framkommit.." eller liknande. Det kan i flera fall vara ett alternativ till omröstning.
ZX förslag är inte dumt, men det kan vara lite svårt att förutse på förhand.
mrfab skrev:Håller med dr phil (denna gången) och det är ju det som är underbart med den fria viljan och med omröstningar ,precis som i livet ibland vinner ibland förlorar man bara att gratulera vinnaren.Man måste ju inte hata varandra bara för att man har olika åsikter eller att man stod på fel sida vid något tillfälle.
Håller helt klart med, det är ju bara åsikterna som skiljer, man måste respektera att folk har olika åsikter. Jag tycker mycket bra om farmfield, ulsak, ZX spectrum, våra admins, men i detta fallet tycker vi uppenbarligen olika.