Ubuntu på AMD64 och X700 - svårinstallerat till 1000

Användarvisningsbild
Danne

Ubuntu på AMD64 och X700 - svårinstallerat till 1000

Inlägg av Danne »

Puh!

Har lyckats få tillbaka min XP partition efter ett Ubuntuäventyr. Nu blir det inga fler dual-boot/GRUB installationer på samma disk i denna burk med mindre än att jag har en ghost image av hela disken först!

Tänkte bidra med lite läsning om mina vedermödor för att bidra till erfarenhetsbanken.  :-\

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Datorn: AMD 64 3500+, 1 GB internminne, Radeon X700, tre diskar i.

Disk 1: 320GB SATA, på SCSI4
Partitioner:
#1 primär, 262 GB, ntfs, media/sdb1. Windows XP prof (ej 64 bitars version) installerat.
#2 primär, 55 GB,  ext3, media/sdb2
#3 logisk, 2,4 GB, swap, swap

Disk 2: 250 GB SATA, ntfs, på SCSI2, sda1 (Retrospect backup av Disk 1).
Disk 3,:125 MB, IDE, ntfs, hdb1 (Retrospect backup disk av andra maskiner via LAN).
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ovetandes om farorna med dual-boot och GRUB (som beskrivs på många forum på nätet) installerade jag glatt Ubuntu 6.06 på ledig 50 GB partition och fick förstås GRUB på köpet. X/Gnome fungerade inte efter installation men med hjälp från forumet fick jag igång det efter några dagar. Funkade över förväntan, snabbt, bra och trevligt system!

I november kom 6.10 och jag körde apt-get upgrade (el dyl). Uppgraderingen havererade och Ubuntu gick inte att få igång alls, uppstart slutade med en blinkande prompt på en i övrigt svart skärm. GRUB fortsatte fungera så jag kunde starta XP. Ibland blev bildskärmen helt svart under uppstart, det visade sig att allt funkade ändå men utan bild, dvs GRUB syntes inte men jag kunde gå ner till botten av GRUB's icke-synliga meny med piltangenterna en stund efter start och trycka ENTER och därigenom välja, och få igång XP. Detta visade sig bero på att bildskärmen var ansluten digitalt, genom att ansluta den analogt istället så initierades den normalt och uppstarten/GRUB syntes.

Men nu kom en stor överraskning! Jag försökte ta bort GRUB och få en normal start igen genom att köra Windows XP's reparationskonsol och FIXMBR. Det funkade inte alls, det visade sig att FIXMBR och FIXBOOT *inte* fungerar på AMD 64 datorer! Kommandot får ingen effekt alls och Microsoft bekräftar detta på sina sidor. Katastrof och moment 22, då går det inte att bli av GRUB ju!

Hade sen inte tid att göra något åt detta under December, det fick vara, trots att sambon inte kunde få igång maskinen.

I januari laddade jag ned 6.10 desktop 64, 6,10 desktop alternate och 6,10 desktop i386.

Körde installation från all tre men ingen fungerade. Det sista alternativet, Alternate, verkade fungera tills klassikern dök upp, EE No devices detected, fatal server error, no screens found.

Men - nu slutade även GRUB att fungera, det gick inte längre att boota XP, INTE KUL!  :-[

Tog fram Super-GRUB disken och körde igenom alla lovordade alternativ med hjälp av guiden på nätet. Inget funkade, fick inte igång vare sig XP eller Ubuntu trots nyttjande av allt vassare verktyg, omformatering av Ubuntupartitionen och ominstallation av Ubuntu. Installerade om GRUB men den hittade vare sig Ubuntu eller XP partitionen, Error 15, installerade om den på nästa partition, hjälpte inte. Som bäst kom jag ut i skalet (ash) och kunde se att XP partitionen fanns kvar. Klen tröst, folk på Internet vittnade om att man i många fall trots detta aldrig lyckats få tillbaka sin XP installation....En del talade t o m om lågnivåformatering för att få igång disken överhuvud taget.

Med alla andra alternativ uttömda kopplade jag ur backupdiskarna och DVD brännaren och bootade från Windows XP CD'n igen, gick in i reparationskonsolen och körde FIXBOOT trots att det alltså inte skulle fungera på AMD 64, enligt Microsoft.

Bootade om och...veckans största suck av lättnad var ett faktum!

Vill nog säga att det var hårfint nära katastrof och höja ett varningens finger till den som vill prova Ubuntu med dual boot på en AMD 64 maskin! Du har väl fullständig backup.....? :-)

Nå, skam den som ger sig, jag kör ju sedan november Ubuntu 6.10 desktop på en maskin och server på en annan och det fungerar utmärkt. Så frågan är, är det enklare/säkrare/bättre att installera Ubuntu på en separat disk? GRUB eller LILO? Hur kan jag vara säker på att GRUB/LILO installeras på Ubuntudisken och inte f*ckar upp mitt XP igen? Vill gärna höra era erfarenheter av "dual-disk boot" innan jag gör nåt mer.
Att få något att verka enkelt är det svåraste som finns.

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"