Så... Jag smällde in Ubuntu på polarens brors dator för något år sedan och var där och uppdaterade samt installerade ett 3G-modem (med Telia kontant) härom dagen. Problemet var att man skulle aktivera kortet via SMS. Jag plurade runt men hittade ingen lösning så jag tog ut SIM-kortet och aktiverade det i en mobiltelefon.
Men man fick ju bara en dag på köpet... Nu skall han då aktivera kortet med 30 dagars kontantkort som han köpt och hans egen mobil är lårt till Telenor och jag vill knappast åka dit bara för att göra detta.
Så... (huvudfrågan)
Någon som vet hur man skickar SMS via en Huawei 1750 3G-sticka så man kan ladda/aktivera ett Telia-kontant-kort direkt från Ubuntu via SMS?
Aah, och visst skulle han tekniskt kunna virtualisera XP eller köra Wine men att göra det BARA för den här funktionen känns knäppt - annars har han noll behov för XP/Wine...
Ladda kontant 3G-internet med SMS och Huawei 1750 [LÖST]
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ladda kontant 3G-internet med SMS och Huawei 1750 [LÖST]
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 16 gånger.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Re: Ladda kontant 3G-internet med SMS och Huawei 1750
Hmm, du kanske kan använda bitar av den här guiden?
http://to2k.com/sms-gateway-with-modem- ... ubuntu.htm
Nu verkar det handla om att sätta upp ett webinterface att skicka sms från, och dessutom ett annat modem, men friskt kopplat hälften brunnet, som de säger
Det handlar iaf om ett Huawei.
Själva guldklimpen verkar heta gammu
http://to2k.com/sms-gateway-with-modem- ... ubuntu.htm
Nu verkar det handla om att sätta upp ett webinterface att skicka sms från, och dessutom ett annat modem, men friskt kopplat hälften brunnet, som de säger

Själva guldklimpen verkar heta gammu

- farmfield
- Kontakt:
Re: Ladda kontant 3G-internet med SMS och Huawei 1750 [LÖST]
Dålig lösning: Man ringer till Telia, läser upp numret för kundtjänst och dom laddar + aktiverar.
@Pinky
Fick inte igång SMS med Gammu/Wammu - den hittar inte nån telefon.
@Pinky
Fick inte igång SMS med Gammu/Wammu - den hittar inte nån telefon.

Skönt att det löst sig iaf, även om lösningen vart väldigt trist.
- farmfield
- Kontakt:
Idiotisk lösning dock att det inte räcker med att ladda kortet, det skall aktiveras också - och aktiveringen måste göras från datorn det skall surfas ifrån. Typiskt Telia, eller nåt...Pinky skrev:Skönt att det löst sig iaf, även om lösningen vart väldigt trist.