Öppna RAID disk efter krasch

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
fashoin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Öppna RAID disk efter krasch

Inlägg av fashoin »

Jag simulerade en disk-krasch genom att stänga av datorn och rycka ur SATA kabeln
från den ena disken i min mirror RAID och sedan starta upp datorn igen!!

Nu undrar jag hur jag öpnnar upp den återstående disken som fortfarande snurrar för att få tag på filerna som låg i den?!

Jag lade in ett par bilder bara för att testa mig fram innan jag simulerade hård-disk kraschen!!
Men jag lyckas inte montera den "fungerande" disken!

Är det något jag måste göra innan jag kan montera disken som en "vanlig" disk efter en krasch!???

Skall man ändra system-id på den så att man inte har kvar <Linux raid autodetect>?

Syftet med detta är ju att veta hur jag skall göra när den disk verkligen går sönder i framtiden och massa
viktiga data finns på den båda!
fashoin

Re: Öppna RAID disk efter krasch

Inlägg av fashoin »

säg till om jag postat i fel kategori!
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gusse02 »

Jag antar att du kör mjukvaruraid, aka md (Multiple Devices). Vad händer när du startar? Upptäcks raiden? Dvs har du nån "disk" som heter /dev/md0 ?

Jag trodde (i min enfald) att man kör på som vanligt fast med en disk i raiden ("degraded").

Jag fick ett fel på en av mina diskar med raid1. Då fick jag mail. När jag analyserade med

Kod: Markera allt

mdadm --detail /dev/md0
så såg jag att en av diskarna var i state "removed". Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror att jag då tog bort den felande disken ur raiden med

mdadm /dev/md0 -r /dev/sda2
och gjorde fsck. Sen lade jag till den igen:

mdadm /dev/md0 -a /dev/sda2
And Bob is your uncle! Tror det var så enkelt.
fashoin

Inlägg av fashoin »

gusse02 skrev:Jag antar att du kör mjukvaruraid, aka md (Multiple Devices). Vad händer när du startar? Upptäcks raiden? Dvs har du nån "disk" som heter /dev/md0 ?

Jag trodde (i min enfald) att man kör på som vanligt fast med en disk i raiden ("degraded").

Jag fick ett fel på en av mina diskar med raid1. Då fick jag mail. När jag analyserade med

mdadm --detail /dev/md0
så såg jag att en av diskarna var i state "removed". Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror att jag då tog bort den felande disken ur raiden med

mdadm /dev/md0 -r /dev/sda2
och gjorde fsck. Sen lade jag till den igen:

mdadm /dev/md0 -a /dev/sda2
And Bob is your uncle! Tror det var så enkelt.

OK!

Men jag undrar hur jag kommer åt filerna på den disken som fortfarande fungerar?

Kan jag ändra system-id från 'fd' till '83' och sedan montera den som vanligt i fstab!?
Jag har försökt med detta men kommer inte någon vart.

Jag lade in denna raden i fstab:
# Raid-disk1
# /dev/sde1
UUID=fe3e8863-8f39-873d-3de4-f901fffb30ac /media/disk-3 ext3 defaults 0 0

Detta är min disk som fortfarande fungerar!!

Men när jag kör sudo mount -a så får jag outputen:
mount: specialenheten /dev/disk/by-uuid/fe3e8863-8f39-873d-3de4-f901fffb30ac finns inte

Detta är konstigt för kolla här på vilket UUID nummer /dev/sde1 har om jag kör kommandot 'blkid':
/dev/sde1: UUID="fe3e8863-8f39-873d-3de4-f901fffb30ac" TYPE="mdraid"
TYPE"mdraid" står fortfarande kvar även fast jag har tagit bort flaggan "raid" i Gparted och startat om datorn!

Likaså när jag försöker montera den kvarvarande disken får jag denna output:
server@server:~$ sudo mount /dev/sde1 /media/disk-3
mount: okänd filsystemstyp "linux_raid_member"

Trots att raderna för disken ser ut som följande i min fdisk:
Disk /dev/sde: 1000,2 GB, 1000204886016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 121601 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x000d6d69

Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sde1 1 121601 976760001 83 Linux
gusse02

Inlägg av gusse02 »

nej, jag tror du skall behandla disken som om den vore en raid fortfarande. Dvs inte ändra system-id på den. Och mounta den precis som du gjorde innan "kraschen".
fashoin

Inlägg av fashoin »

gusse02 skrev:nej, jag tror du skall behandla disken som om den vore en raid fortfarande. Dvs inte ändra system-id på den. Och mounta den precis som du gjorde innan "kraschen".

Men hur monterar jag den då menar du?

jag provade ju med denna rad i terminalen!

server@server:~$ sudo mount /dev/sde1 /media/disk-3
mount: okänd filsystemstyp "linux_raid_member"

Men de gick ju inte!
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Hur monterade du raiden innan?

Jag tror det funkar så här:
Du har 2 fysiska diskar, tex /dev/sda och /dev/sdb. Du partitionerar bägge diskarna likadant, en partition på varje disk, tex /dev/sda1 och /dev/sdb1. Du skapar en raid1 med dessa två partitioner med mdadm och får då en logisk partition /dev/md0. Du formaterar /dev/md0 med ext3 eller nåt och sen mountar du den.

När en disk kraschar så rullar det bara på, det bara funkar. Fast det är bara en disk som fungerar men du märker inte det. Om du har rätt inställningar så får du mail när en disk kraschar. raiden är fortfarande mountad och du kommer åt filerna. Fast nu bör du fixa den felande disken och återinföra den i raiden.

Vad jag menar är att innan din krasch så mountade du raiden /dev/md0. Gör det nu också.

Jag är ingen expert på raid/md, jag kan ha fel. Jag vet inte ens om du använder md.
fashoin

Inlägg av fashoin »

gusse02 skrev:Hur monterade du raiden innan?

Jag tror det funkar så här:
Du har 2 fysiska diskar, tex /dev/sda och /dev/sdb. Du partitionerar bägge diskarna likadant, en partition på varje disk, tex /dev/sda1 och /dev/sdb1. Du skapar en raid1 med dessa två partitioner med mdadm och får då en logisk partition /dev/md0. Du formaterar /dev/md0 med ext3 eller nåt och sen mountar du den.

När en disk kraschar så rullar det bara på, det bara funkar. Fast det är bara en disk som fungerar men du märker inte det. Om du har rätt inställningar så får du mail när en disk kraschar. raiden är fortfarande mountad och du kommer åt filerna. Fast nu bör du fixa den felande disken och återinföra den i raiden.

Vad jag menar är att innan din krasch så mountade du raiden /dev/md0. Gör det nu också.

Jag är ingen expert på raid/md, jag kan ha fel. Jag vet inte ens om du använder md.

Satt och pillade med detta igår kväll och jag har krånglat till det alldeles för mycket.
Det bara rullar på precis som du säger gusse. Jag trodde man var tvungen att ha minst 2 fungerande diskar i en mirror raid.
men detta är inte fallet utan har man inte lite koll på grejerna så rullar det på ovetandes om att man
endast har en disk i raid arrayen :o .

Men jag har läst lite om att man kan slänga in några rader i /etc/mdadm/mdadm.conf så att mail skickas när det händer något precis som du sa!

Hur fungerar detta!? kollar mdadm.conf så att allt ser bra ut i /proc/mdstat eller hur jobbar den?

Har du nån aning om hur en sådan rad skall se ut i mdadm.conf?
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Bra, då var jag inte helt ute och cyklade.
Jag har raden

MAILADDR root
i min mdadm.conf. Du måste ha tjänsten mdadm igång:

sudo /etc/init.d/mdadm start
Kolla med

man mdadm.conf
Annars så finns mycket relevant info på http://www.debian-administration.org/. Sök på mdadm, raid eller raid1.
fashoin

Inlägg av fashoin »

gusse02 skrev:Bra, då var jag inte helt ute och cyklade.
Jag har raden

MAILADDR root
i min mdadm.conf. Du måste ha tjänsten mdadm igång:

sudo /etc/init.d/mdadm start
Kolla med

man mdadm.conf
Annars så finns mycket relevant info på http://www.debian-administration.org/. Sök på mdadm, raid eller raid1.

Men ifall jag kör igång tjänsten med kommandot du föreslog, måste jag göra det varje gång
jag startar om datorn då?
Startar visserligen inte om servern särskilt ofta men då är de lättare att glömma när man väl gör de!

Någon annan som har erfarenhet om när mdadm mailar vid "fel"?

kunde va kul och veta hur ett sådant mail ser ut!
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"