Ubuntu
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
Ubuntu
Hej!
Visste inte vart jag skulle posta detta meddelandet så det får bli här.
Jag är nybörjare med Linux/Ubuntu. Jag installerade det i fredags och jag är jätte nöjd men det finns några mindre bra saker som jag vill ta reda på.
Jag är en stolt aktiv medlem på webbsidan king.com och när jag ska spela där så kommer detta upp "King.com kräver Microsoft Windows".
Jag har läst och snackat med farsan om detta. Jag har inte hittat någonting på internet och enligt farsan så kan man ändra detta på något sätt..
Han vet inte hur men.. Går det verkligen att ändra på detta samtidigt att jag har kvar Ubuntu?
Jag är tacksam för eran hjälp!
Mvh Niklas.
Visste inte vart jag skulle posta detta meddelandet så det får bli här.
Jag är nybörjare med Linux/Ubuntu. Jag installerade det i fredags och jag är jätte nöjd men det finns några mindre bra saker som jag vill ta reda på.
Jag är en stolt aktiv medlem på webbsidan king.com och när jag ska spela där så kommer detta upp "King.com kräver Microsoft Windows".
Jag har läst och snackat med farsan om detta. Jag har inte hittat någonting på internet och enligt farsan så kan man ändra detta på något sätt..
Han vet inte hur men.. Går det verkligen att ändra på detta samtidigt att jag har kvar Ubuntu?
Jag är tacksam för eran hjälp!
Mvh Niklas.
Re: Ubuntu
Enklast är kanske att du tar kontakt med hemsidan, de vet troligen (läs: förhoppningsvis) bäst. 

-
Okej. Men dom kan nog inte svenska och jag är en sopa i engelska..Dr Phil skrev:Enklast är kanske att du tar kontakt med hemsidan, de vet troligen (läs: förhoppningsvis) bäst.
Då är mitt tips att du gör så här:
Använd Wine för att installera en WIndows-version utav Firefox.
Använd sedan den för att installera Shockwave.
Sist men inte minst skriver du in about:config där du vanligtvis skriver in en webbadress.
Då får du upp en specialsida med olika inställningar, sök på general.useragent.override. Finns den inte så lägger du till den (Högerklick->New->String).
Ändra den till något i stil med Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; sv-SE; rv:1.9.1.1) Gecko/20090715 Firefox/3.5.1 (.NET CLR 3.5.30729) eller om du kan hitta någon annan bra user-agent-sträng.
Du får nu sedan använda Windows-versionen utav Firefox för att spela på King.com, men det är nog den enda lösningen jag kan komma på.
(Behöver du mer (eller tydligare) hjälp så säg bara till!)
Sist men inte minst skriver du in about:config där du vanligtvis skriver in en webbadress.
Då får du upp en specialsida med olika inställningar, sök på general.useragent.override. Finns den inte så lägger du till den (Högerklick->New->String).
Ändra den till något i stil med Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; sv-SE; rv:1.9.1.1) Gecko/20090715 Firefox/3.5.1 (.NET CLR 3.5.30729) eller om du kan hitta någon annan bra user-agent-sträng.

Du får nu sedan använda Windows-versionen utav Firefox för att spela på King.com, men det är nog den enda lösningen jag kan komma på.

-
oookej..
Jag är inte insatt i kodning och sånt där men vad är Wine?
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Wine är kortfattat en windowsemulator alltså ett program som skapar en miljö som gör det möjligt att köra windowsprogram läs mer om programmet här
http://www.winehq.org/
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Wine, a recursive acronym for Wine Is Not an Emulatormrfab skrev:Wine är kortfattat en windowsemulator alltså ett program som skapar en miljö som gör det möjligt att köra windowsprogram läs mer om programmet här
Wine "översätter" windows kod så linux förstår den. (bästa förklaringen ja kunde komma på)Tokimekake skrev:oookej..
Du borde kunna installera wine antingen via ubuntu programcentralen (Program> Ubuntu Program Central > Sök på Wine så borde du hitta det)
Alternativt kan du skriva "sudo apt-get install wine" i terminalen utan "" teckna.
Sedan laddar du ner windows versionen av firefox på mozillas hemsida, å installerar exe filen genom att höger klicka å välja "Öppna med Wine" eller ngt sådant ska de stå.
Open Source Terrorist
- Osprey
- Kontakt:
Rent logiskt är den inte en emulator, för den emulerar inte Windows i egentlig mening utan skapar bara en "miljö" för Windowsprogram... men hur som helst så fungerar den som och fyller samma funktion som en emulator...bittin skrev:mrfab skrev:Wine, a recursive acronym for Wine Is Not an Emulator
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
I så fall skulle det heta WINE och inte Wine.bittin skrev:Wine, a recursive acronym for Wine Is Not an Emulator
Förr hette det faktiskt WINE och var en rekursiv akronym, numera är det bara ett namn.
- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om Tokimekake är nästan lika rudis på det här med tekniken som jag är, så skulle han/hon förmodligen uppskatta en hands-on, punkt-för-punkt-handledning och hur, var och varför.
1) Först går du till den här adressen
2) Där gör du det här och får det här resultatet
3) Därefter gör du så här och då blir det såhär
O.s.v.
O.s.v.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Varför använda båda sätten? Nu fick vi ju inte veta varför det 'krävs' windows, men i 95% av fallen så räcker det ju med att just ändra useragent.Dr Phil skrev:Då är mitt tips att du gör så här:
Ändra den till något i stil med Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; sv-SE; rv:1.9.1.1) Gecko/20090715 Firefox/3.5.1 (.NET CLR 3.5.30729) eller om du kan hitta någon annan bra user-agent-sträng.![]()
Du får nu sedan använda Windows-versionen utav Firefox för att spela på King.com, men det är nog den enda lösningen jag kan komma på.![]()
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Tydligen en sida med massor av flashspel, kräver nog shockwave.
Yup, det stämmer...Xcore skrev:Tydligen en sida med massor av flashspel, kräver nog shockwave.
Du får helt enkelt installera firefox via wine och sedan shockwave på det...

Gör som dmz sa...
Japp, skulle nog gjort det från början.Grön Göling skrev:Om Tokimekake är nästan lika rudis på det här med tekniken som jag är, så skulle han/hon förmodligen uppskatta en hands-on, punkt-för-punkt-handledning och hur, var och varför.
O.s.v.

Helt rätt, vet inte vad jag tänkte på. Det räcker gott med att installera Firefox.dmz skrev:Varför använda båda sätten? Nu fick vi ju inte veta varför det 'krävs' windows, men i 95% av fallen så räcker det ju med att just ändra useragent.Dr Phil skrev:...

Hur man får Shockwave och Flash att fungera i Wine
Vi vill ju (som alla vill) göra det så enkelt som möjligt för oss, så öppna en terminal. (Applikationer->Tillbehör->Terminal eller Alt+F2 och skriv in gnome-terminal eller (om ni använder KDE) konsole.)
Skriv nu in (man använder Ctrl+Shift+V för att klistra in i terminalen):
Kod: Markera allt
sudo apt-get install wine
Skriv sedan in:
wget http://www.kegel.com/wine/winetricks
sh winetricks firefox
sh winetricks shockwave
Öppna sedan upp ditt nyinstallerade Firefox och gå till valfri sida som använder Flash (exempelvis denna), klicka på området som beskriver hur en insticksmodul fattas. Då skall Flash installeras automagiskt.
Sist men inte minst så går du till en rolig spelsida och njuter utav ett halvkasst flash-spel! (Obligatoriskt steg.

P.S. Jag råder er lite mer avancerade användare att hålla varje applikation i ett eget Wine-prefix!
Senast redigerad av 1 Dr Phil, redigerad totalt 24 gånger.
-
Nu har ni allt strulat till det för mig..
Skulle någon kunna förklara ännu en gång från steg 1 till slutet.
Det jag har gjort är att jag har installerat Wine.
Vh Niklas!
Vh Niklas!
OK, var exakt i Dr Phils lista strular det till sig för dig?
Har du några felmeddelanden från terminalen att klistra in?
Försök att vara lite mer specifik i din fråga.
Har du några felmeddelanden från terminalen att klistra in?
Försök att vara lite mer specifik i din fråga.
Hej igen.Tokimekake skrev:Nu har ni allt strulat till det för mig..
Vh Niklas!

Berätta var någonstans det blir fel, så att vi kan göra vårt bästa med att hjälpa dig.
Jag har testat instruktionerna igen, och det verkar fungera, åtminstone för mig.

Jag ändrade lite otydliga ord för att göra det tydligare också, men är det något du undrar så är det bara att fråga!