Kan ej ändra upplösning

casper2
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Kan ej ändra upplösning

Inlägg av casper2 »

Jag har i natt suttit och installerat ubuntu på alla mina datorer ..
Men på den som är kopplad till min lcd 37" tv fick jag problem..
till en början gick allt bra , jag sänkte upplösningen det första jag gjorde för jag såg nästan ingenting ,, men efter omstart så va det lika igen och jag kan ej sänka den ... tror jag får något felmedelande men ser inte vad som står,, snälla snabb hjälp ,, skulle behöva driva min webshop på den burken i morgon bitti

mvh
Storfot
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Re: Kan ej ändra upplösning

Inlägg av Storfot »

Du bad om hjälp ang. denna tråden i pm, så jag svarar här.

Om du kommer åt att öppna en terminal kan du göra som på denna sidan http://fluxbox-wiki.org/index.php/Change_resolution

Det innebär att du öppnar en terminal, skriver "xrandr -s 1024x768 -r 60" (utan "") och trycker på enter. 1024x768 byter du till den upplösning du vill ha och 60 är den uppdateringsfrekvens du vill ha på skärmen, vilken brukar vara 60 för LCD-skärmar. Du kan skippa hela -r 60 om du inte vill sätta den själv.

Hoppas det löser ditt problem, tyvärr kan jag inte myckt om upplösning och Gnome då jag dels inte kör Gnome och dels inte behövt ändra något på det själv.
Ubuntu 8.04 Fluxbox
casper2
Kontakt:

Inlägg av casper2 »

Storfot skrev:Du bad om hjälp ang. denna tråden i pm, så jag svarar här.

Om du kommer åt att öppna en terminal kan du göra som på denna sidan http://fluxbox-wiki.org/index.php/Change_resolution

Det innebär att du öppnar en terminal, skriver "xrandr -s 1024x768 -r 60" (utan "") och trycker på enter. 1024x768 byter du till den upplösning du vill ha och 60 är den uppdateringsfrekvens du vill ha på skärmen, vilken brukar vara 60 för LCD-skärmar. Du kan skippa hela -r 60 om du inte vill sätta den själv.

Hoppas det löser ditt problem, tyvärr kan jag inte myckt om upplösning och Gnome då jag dels inte kör Gnome och dels inte behövt ändra något på det själv.
Tackar
casper2
Kontakt:

Inlägg av casper2 »

Lånar nu min gamla tråd, kör nu med en 50" men missa då en liten bit längst ner.
jag kör formatet 1366x806 16:10 då det är det enda som passar.
Hur skall jag göra för att få med den lilla biten längst ner?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"